۰

جهان تشیع در سالی که گذشت/ قسمت دوم: تابستان 1397

کد خبر: ۱۸۶۹۰۴
۱۳:۰۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، سال 1397 هجری شمسی نیز همانند سالهای اخیر، سالی پر حادثه برای شیعیان جهان بود. نابودی کامل داعش در عراق و و پیروزی های بزرگ بر تروریست ها در سوریه، ادامه تجاوز ائتلاف آل سعود به یمن و مذاکرات صلح، خارج شدن آیت الله شیخ «عیسی قاسم» از حصر خانگی و سفر به خارج، ارتحال چند تن از علمای بزرگ کشورهای مختلف، تروریسم و خشونت نژادپرستانه علیه مسلمانان و حوادث خونبار در افغانستان و پاکستان از مهم‏ترین حوادث سال 1397 برای پیروان اهل بیت(ع) در جهان بود.

آنچه در پی می ‏آید مروری کوتاه بر حوادث مهم تیر، مرداد و شهریور 1397 در جهان تشیع است:

        

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تـیـر 1397
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آلمان: روز 15 تیر مدیرکل فرهنگی وزارت خارجه آلمان نشان درجه اول افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان را به پاس فعالیت‌های «هانس گئورگ برگر»، عکاس آلمانی در راستای معرفی تشیع به ژرمن‌ها به وی اهداء کرد./ روز نوزدهم تیر حزب راستگرای "آلترناتيو برای آلمان" در مخالفت با ساخت مسجدی در شهر "کورن‌وستهایم" دست به تظاهرات زدند. در مقابل گروهی از طرفداران احزاب چپ و موافقان ساخت مسجد در این شهر نیز در تظاهراتی به سیاست‌های حزب آلترناتیو برای آلمان اعتراض کردند./ روز 20 تیر قبرستان ویژه مسلمانان با حضور مسئولان محلی و حزبی در ایالت "زارلاند" افتتاح شد.

آمریکا: روز ششم تیر دادگاه عالی آمریکا، دستور اجرایی «ترامپ» برای ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورهای عمدتاً مسلمان‌ به خاک ایالات متحده را تأیید کرد.

افغانستان: روز دوم تیر حجت الاسلام «جعفر توکلی» از روحانیون سرشناس شیعه در ولایت "هرات" و مسئول دفتر آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم هدف تروریست ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

الجزایر: روز پنجم تیر شورای عالی اسلامی الجزائر ضمن صدور بیانیه‌ای، بر فتوای حضرت آیت‌الله العظمی «خامنه‌ای» مبنی بر تحریم توهین به صحابه و لزوم حفظ حرمت همسران پیامبر(ص) تأکید کرد.

اندونزی: روز چهارم تیر آقای «نور خالص» یکی از آوارگان شیعه سامپانگ با اعلام مرگ یک جوان 24 ساله بر اثر بیماری سل گفت: این جوان با نام «کوریاه» بر اثر رنج ناشی از تومور و سل استخوان در بیمارستان سوئتومو شهر سورابایا جان باخته است. کوریا یکی از صدها شهروند شیعه اهل سامپانگ است که از دی ماه سال 1390 بالاجبار از موطن خود رانده شده و در فلات‌های جموندو زندگی می‌کنند.

ایران: روز 25 تیر تیم چهار نفره‌ای که قصد تشکیل گروه برای پیوستن به داعش را داشتند توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و دستگیر شدند./ روز 25 تیر وزیر خارجه ایران از شکایت این کشور به دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران خبر داد./ روز 30 تیر حمله تروریست های ضد انقلاب و انفجار زاغه مهمات پاسگاه مرکزی در روستای دری منطقه مریوان به شهادت 11 تن از رزمندگان اسلام منجر شد. "پژاک" مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

بحرین: روز سوم تیر شهروندان بحرینی نماز جماعت مغرب و عشاء را در محل مسجد تخریب شده "العلویات" در منطقه "الزنج" برگزار کردند. این نماز جماعت در چارچوب برنامه "انقلاب محراب" صورت گرفت که ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین بر اجرای آن تأکید دارند./ روز چهارم تیر آیت الله شیخ «عیسی قاسم» که در اقامت اجباری رژیم آل خلیفه به سر می‌برد، به دلیل وخامت اوضاع جسمانی‌اش به بیمارستان منتقل شد. همچنین نیروهای امنیتی، پسر و داماد شیخ قاسم را که همراه با آمبولانس حامل وی در حال حرکت به سوی بیمارستان بودند، دستگیر کردند./ روز هجدهم تیر شیخ عیسی قاسم پس از دو سال حصر خانگی برای درمان وارد لندن شد.

پاکستان: پنجم تیر عناصر گروه تکفیری سپاه صحابه به ماموران پلیس محافظ حسینیه "لعل شاه" در منطقه دره اسماعیل خان حمله کردند که این حمله یک شهید و یک مجروح برجای گذاشت.

ترکیه: روز 21 تیر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ «صفر جوشقون» از علمای شیعه ترکیه، امام جمعه و رئیس مرکز اسلامی امام جعفر صادق(ع) شیعیان ترک مقیم آلمان، دار فانی را وداع گفت.

چین: روز 30 تیر پیکر «ماچانگ چینگ» با اسم دینی «عبدالله» از رهبران مسلمانان چین و امام جماعت مسجد دونگ گوان شهر "شی نینگ" با حضور 300هزار تن از مسلمانان این کشور تشییع و به خاک سپرده شد. وی امام جماعت بزرگترین مسجد مسلمانان شی نینگ، معاون رئیس شورای مشورتی استان چینگ های و رئیس کمیسیون همکاری های اسلامی این استان بود.

روسیه: روز 21 تبر «علی اکبر ولایتی» با «ولادیمیر پوتین» دیدار و پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیام کتبی حسن روحانی را تقدیم او کرد.

سوریه: روز هفتم تیر حجت الاسلام و المسلمین «سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری» نماینده مقام معظم رهبری در سوریه با سفر به استان حلب با مردم دو شهر شیعه نشین سوریه دیدار کرد./ روز 22 تیر شهر "درعا" که ناآرامی های هفت سال پیش در سوریه از آن آغاز شده بود، به صورت کامل آزاد شد./ روز 27 تیر حدود 120 دستگاه اتوبوس وارد دو شهرک "کفریا" و "الفوعه" در شمال سوریه شدند تا اهالی این دو شهرک را که در محاصره گروه های مسلح قرار داشتند، به مناطق در کنترل ارتش سوریه منتقل کنند.

عراق: از اواسط تیرماه تظاهرات گسترده و اعتراضی مردم عراق علیه فساد دولتی، ضعف خدمات عمومی بویژه قطع طولانی مدت برق، کم آبی و مشکل اشتغال، ابتدا در شهر "بصره" آغاز شد و بسرعت به استان های دیگر از جمله "بغداد" و "نجف اشرف" سرایت کرد./ روز 25 تیر همایش فکری و فرهنگی با عنوان "تاریخ کهن و نوین سامراء" در حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در سامرا برگزار شد.

عربستان: روز 31 تیر نظامیان آل سعود طی یک سلسله حملات شدید به خانه‌های مردم در منطقه شیعه نشین "العوامیة" از جمله منزل خانواده الفرج، تعدادی از جوانان این خانواده از جمله حسین طه الفرج، محمد صالح الفرج، محمد مجید الفرج و یوسف طه الفرج را بازداشت کردند.

فلسطین: روز 28 تیر مجلس رژیم صهیونیستی قانونی جنجالی را به تصویب رسانده که مطابق آن، این کشور منحصرا به عنوان یک کشور یهودی تعریف می‌شود.

مالزی: روز هفتم تیر کشور مالزی به صورت رسمی از ائتلاف عربی مهاجم به یمن جدا شد و نیروهایش را از عربستان خارج کرد.

مصر: روز چهارم تیر دیده‌بان زبان فارسی الازهر مصر با صدور پیامی ترور شهید توکلی در افغانستان را بشدت محکوم کرد./ روز هفدهم تیر شیخ «محمد رمضان» از علمای مصر و عضو اتحادیه علمای عربی آفریقایی بر لزوم تلاش برای ایجاد فضای باز و بیدار جهت تحقق وحدت میان مسلمانان و رفع شبهاتی که درصدد مخدوش کردن چهره اسلام است، تأکید کرد و گفت: چهره واقعی شیعه و تشیع و مذهب اهل بیت (ع) باید به جهانیان نشان داده شود.

میانمار: روز هجدهم تیر قاضی دادگاهی در "یانگون" دو خبرنگار را که برای خبرگزاری رویترز در میانمار فعالیت داشتند، به جرم دسترسی و انتشار اسناد دولتی مجرم شناخت. این دو خبرنگار گزارش‌هایی از کشتار یک گروه 10 نفره از مردم روهینگیا در روستای "ایندین" راخین در سپتامبر 2017 توسط نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی این کشور را منتشر کرده بودند.

نیجریه: روز دوم تیر نیروهای پلیس نیجریه به راهپیمایی مسالمت آمیز شیعیان در شهر "کادونا" حمله کردند. در این حمله دو نفر شهید و بیش از 40 تن زخمی شدند. این راهپیمایی در اعلام همبستگی با شیخ «ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر ایشان برگزار شد.

هندوستان: روز سوم تیر و در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به دست رژیم آل سعود، شمار زیادی از شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در شهرهای "لکهنو" و "الله آباد" با برپایی تجمع، این جنایت را محکوم کردند.

هلند: روز ششم تیر مجلس سنای هلند قانونی را تصویب کرد که بر طبق آن پوشاندن صورت در مدارس، وسایل حمل‌ونقل عمومی، ساختمان‌های دولتی و بیمارستان‌ها ممنوع می‌شود. در این قانون به صورت صریح به حجاب و یا روسری که فقط مو را می‌پوشاند، اشاره نشده است و علاوه بر روبنده شامل هر نوع پوشش صورت ــ از جمله کلاه ایمنی و ماسک‌های اسکی ــ هم می‌شود.

یمن: روز دوم تیر مردم شهر "الحدیده" با برپایی راهپیمایی باشکوهی مخالفت خود را با حمله به یمن و اشغال این کشور اعلام و از همراهی سازمان ملل متحد با نیروهای متجاوز انتقاد کردند./ جنگنده های ائتلاف عربی تحت فرمان رژیم سعودی روز پنجم تیرماه در ادامه حملات خود به شهر راهبردی الحدیده، یک دستگاه اتوبوس را میان دو مسیر "الجراحی" و "زبید" را در الحدیده هدف قرار دادند. در جریان این حمله ، 9 غیرنظامی شهید و 11 تن دیگر زخمی شدند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مـرداد 1397
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آلمان: روز سیزدهم مرداد اعلام شد که تعداد مساجد و نمازخانه ها در شهر "برلین" افزایش یافته است. نمازهای جمعه در ۹۸ نمازخانه و مسجد در برلین برگزار می‌شود که نسبت به ۱۲ سال پیش، ۲۰ محل برای نمازگزاران اضافه شده است.

افغانستان: روز دوازدهم مرداد تروریست ها به مسجد امام زمان(عج) از مساجد شیعیان در "گردیز" مرکز ولایت "پکتیا" حمله ای انتحاری کردند. دو مهاجم انتحاری حین برگزاری مراسم نماز جمعه وارد مسجد شدند و ابتدا به مردم تیراندازی و سپس جلیقه‌های خود را منفجر کردند. در این حمله 30 تن شهید و 100 نفر دیگر مجروح شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. در این حمله حجت الاسلام «سید محمد موسوی» امام جمعه شهر گردیز افغانستان نیز شهید شد./ روز 21 مرداد وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اعلام اینکه تروريست‌ها از برقع در عملیات تروریستی علیه مردم استفاده می‌کنند استفاده از این پوشش را برای زنان ممنوع اعلام کرد./ روز 24 مرداد در حمله انتحاری یک تروریست به مرکز آموزشی "مهدی موعود(ع)" متعلق به شیعیان در منطقه "دشت برچی" واقع در غرب کابل، 48 تن شهید و 67 نفر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت./ شماری از شهروندان و فعالان مدنی استان بامیان بعد از ظهر روز پنجشنبه 25 مرداد با برگزاری گردهمایی اعتراضی، حکومت را به بی کفایتی متهم کرده و کشتارهای اخیر در غزنی و مدرسه مهدی موعود را برنامه ریزی شده خواندند./ روز 27 مرداد و در پی کشتار شیعیان افغانستان، جمعی از فعالان مدنی ولایت بامیان دست به اعتصاب غذا زدند.

ایران: روز نهم مرداد با حضور کارشناسان و صاحب نظران، شورای علمی "همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" در معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تشکیل شد./ روز شانزدهم مرداد وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای از شناسایی و خنثی کردن دو اقدام تروریستی گروهک های تجزیه طلب و تکفیری در کردستان و خوزستان خبر داد./ روز 29 مرداد رهبر معظم انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام «محمد قمی» را به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند./ روز 30 مرداد دعای عرفه در مساجد و حسینیه های سراسر کشور قرائت شد و نماز عید قربان در روز 31 مردادماه در جای جای کشور اقامه گردید.

بحرین: روز دوم مرداد آیت الله عیسی قاسم در لندن تحت عمل جراحی موفقیت آمیز قرار گرفت./ روز ششم مرداد شیعیان بحرین با اقدام وزارت دادگستری رژیم آل خلیفه در معرفی خطیب برای مسجد جامع "الدراز" که آیت الله عیسی قاسم در آن امام جماعت بود، مخالفت کردند. ساکنان منطقه الدراز، خواستار جلوگیری از دخالت این وزارتخانه در مسائل دینی شیعیان شدند./ روز دهم مرداد مقامات امنیتی آل خلیفه با احضار یکی از مسئولان مساجد در بحرین اعلام کردند که حق برگزاری مراسم دعا برای شفای آیت الله شیخ عیسی قاسم را ندارند!/ روز 15 مرداد کتابچه ای با عنوان "شیعیان در بحرین از کجا آمده اند؟ خرافاتی به نام ساکنان اصیل" علیه شیعیان ــ اکثریت مردم بحرین ــ منتشر شد./ روز 27 مرداد جمعیت الوفاق خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط شیخ «حسن عیسی» از رهبران الوفاق و نماینده سابق پارلمان بحرین و همه زندانیان سیاسی شد.

پاکستان: حزب تحریک انصاف پاکستان در انتخابات سوم مرداد با کسب 115 کرسی از مجموع 270 کرسی به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد. «عمران خان» رهبر حزب "تحریک انصاف" پاکستان در اولین موضعگیری بعد از پیروزی انتخاباتی، خواهان گسترش دوستی با همسایگانش شد./ روز 18 مرداد پس از سومین حمله هدفمند علیه شیعیان شهر "دیر اسماعیل خان" طی یک روز، مردم با برپایی تظاهرات خواستار اقدامی جدی دولت شدند. مردم و بازماندگان شهدای این حوادث تروریستی با برگزاری تظاهرات و تحصن خواستار دستگیری قاتلان شدند و مسئولین محلی نیز با حضور در جمع معترضین قول پیگیری جدی این موضوع را دادند./ عمران خان رهبر حزب پیروز انتخابات پاکستان (تحریک انصاف) روز 26 مرداد از سوی نمایندگان مجلس ملی این کشور به عنوان بیست و دومین نخست وزیر پاکستان از زمان استقلال تاکنون انتخاب شد.  

ترکیه: روز اول مرداد به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع)، ساختمان انجمن همبستگی و فرهنگی اهل بیت(ع) طی مراسمی با حضور علماء و مسئولین ترکیه در شهر "قیصریه" افتتاح شد./ روز سوم مرداد طی مراسمی ساخت بنای مسجد و مرکز فرهنگی امام جعفر صادق(ع) در منطقه دارجای "کوجائلی" آغاز شد.

تونس: هزاران نفر از مردم با برگزاری تظاهراتی، لایحه اصلاحات اجتماعی را مخالف شریعت اسلام دانستند. این لایحه بیشتر در مورد بند مربوط به "برابری زنان و مردان در ارث" و "جرم‏زدایی از همجنسگرایی" که مغایر قوانین اسلامی است مورد اعتراض قرار گرفته است.

چین: روز چهاردهم مرداد کلیپ ویدیویی در فضای مجازی نشان منتشر شد که مقامات یکی از استان های چین به قبرستان مسلمانان حمله کرده و به نبش قبور می پردازند. این اتفاق در استان "جیانگ شی" رخ داد و مقامات این استان نسبت به دفن پیکر مسلمانان به جای سوزاندن آنها اعتراض کرده و به این دلیل قبرها را نبش کردند!/ روز نوزدهم مرداد اعتراض و تجمع هزاران نفر از مسلمانان "نینگ شا" در شمال غرب چین مانع از تخریب مسجد بزرگ و باشکوه شهر "ویژو" شد.

دانمارک: قانون ممنوعیت پوشیدن روبنده از روز دهم مرداد در دانمارک به اجرا گذاشته شد.

زیمباوه: در روز دوم مرداد به مناسبت دهه کرامت جشن میلاد امام هشتم(ع) به همت "كاروان زير سايه خورشيد" در یکی از روستاهاى تابع شهر "کادوما" برگزار شد.

سریلانکا: روز نهم مرداد اتحادیه محبین اهل بیت(ع) از انجمن های پیشرو شیعیان، برنامه دعا برای شفای آیت الله عیسی قاسم را در حسینیه اتحاد شرق سریلانکا برگزار کرد.

سوئد: دادگاه شهر "اوپسالا" به نفع زن مسلمانی رای داد که جلسه مصاحبه کاریش، به دلیل خودداری او از دست دادن با کارفرمایان مرد، نیمه‌تمام رها شده بود. این بانوی ۲۴ ساله‌، داوطلب پذیرش شغلی در زمینه خدمات ترجمه از طریق تلفن یا ویدئو شده بود اما خودداری او از دست دادن به مردان مصاحبه کننده در این شرکت، باعث شد که او این فرصت کاری را از دست بدهد.

سوریه: روز چهارم مرداد در اثر حملات انتحاری داعش به نقاط مختلف در استان "سویداء" ۲۵۰ نفر از غیرنظامیان کشته شدند./ روز ششم مرداد شهر "قنیطرة" به صورت کامل آزاد شد و پرچم سوریه برفراز این شهر برافراشته شد.

عراق: سخنان عجیب «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق مبنی بر "ناچار بودن عراق به التزام نسبت به تحریم های آمریکا علیه ایران"، تعجب بسیاری از ناظران در کشورهای مختلف را برانگیخته است، شخصیت ها، علماء و جریانات مهم عراقی ـ اعم از شیعه، سنی و کرد ـ و نیز افکار عمومی عراق با این تصمیم مخالفت و آن را بشدت رد کردند. العبادی سپس اعلام کرد که سخنان او تحریف شده است. وی روز 22 مرداد در پایان نشست هیات دولت عراق گفت: تصمیم ما، فقط عدم تعامل با ايران به وسیله دلار است؛ و این به معنی التزام به تحریم های آمریکا بر ضد ایران نیست./ جمعی از علماء و روحانیون شیعه و اهل سنت روز 27 مرداد در همایشی در بغداد ضمن اعلام همبستگی و همدلی با ملت مسلمان ایران، برای شکست تحریم های ضد ایرانی آمریکا فراخوان عمومی دادند.

عربستان: روز 8 مرداد رسانه های ترکیه گزارش دادند که دولت عربستان سعودی درصدد اختصاص منطقه‌ای به مساحت 16000 کیلومتر مربع در منطقه تبوک عربستان به رژیم صهیونیستی جهت استفاده از آن به عنوان انبار سلاح است./ دولت عربستان با فراخوانی سفیر خود از کانادا به سفیر این کشور در ریاض 24 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند. این اقدام دولت ریاض پس از آن صورت گرد که کانادا ضمن ابراز نگرانی نسبت به موج بازداشت فعالان جامعه مدنی عربستانی از جمله «سمر بدوی» برنده جایزه بین‌المللی زن شجاع سال 2012 آمریکا و «نسیمه الساده» خواستار آزادی فوری فعالان حقوق بشر سعودی شده بود. عربستان همچنین اعلام کرد کلیه تعاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید خود را با این کشور به حالت تعلیق درخواهد آورد./  سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای خواستار فشار جامعه جهانی بر دولت عربستان به منظور پایان دادن به سرکوب ها و آزادی زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی شد./همایش "حج و اهل بیت(ع)؛ محور وحدت امت اسلامی" عصر روز 22 مرداد به ریاست حجت الاسلام والمسلمین «سید ابوالحسن نواب» دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حضور شماری از شخصیتهای شیعه و سنی در مکه مکرمه برگزار شد./ شیخ «سلیمان درویش» از روحانیون سنی عربستان که در سال 2016 میلادی دستگیر شده بود زیر شکنجه در زندان کشته شد. وی در دوران وزارت کشور «محمد بن نایف» از چهره های نزدیک به او به حساب می آمد اما به دلیل انتقاد از «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان عربستان به زندان افتاده بود.

فرانسه: روز چهارم مرداد  مسجد جدید "انسی" پس از ۱۴ سال افتتاح شد. این مسجد در پی یک آتش سوزی عمدی تخریب شده بود.

کانادا: دولت کانادا ضمن ابراز نگرانی نسبت به موج بازداشت فعالان جامعه مدنی عربستانی از جمله «سمر بدوی» برنده جایزه بین‌المللی زن شجاع سال 2012 آمریکا و «نسیمه السادة»، خواستار آزادی فوری فعالان حقوق بشر سعودی شد.

کنیا: روز دوم مرداد رئیس شورای مبلغین و امامان جماعت مسلمانان کنیا از وزیر آموزش وپرورش این کشور تلاش برای رفع تبعیض از دانش‌آموزان مسلمان را خواستار شد.

مصر: روز دوازدهم مرداد مصر با درخواست آمریکا و برخی کشورهای عربی برای اعزام شماری دیگر از قایق های خود جهت تامین امنیت تنگه راهبردی "باب المندب" مخالفت کرد./ روز 23 مرداد فاش شد که «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به طور محرمانه با «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر در قاهره دیدار و تحولات اوضاع در غزه را با او مورد بحث و بررسی قرار داده است.

میانمار: روز 22 مرداد وزارت امور خارجه بنگلادش اعلام کرد میانمار از بنگلادش خواسته است کمک بشردوستانه به شش هزار مسلمان روهینگیایی را که در مرز بین دو کشور گرفتار شده اند، متوقف کند./ روز 30 مرداد «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار ساکنان مسلمان استان "راخین" را تهدید تروریستی خواند!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شهریور 1397
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آلمان: روز هشتم شهریور با حکم رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «محمدهادی مفتح» به عنوان رییس جدید مرکز اسلامی هامبورگ معرفی شد./ روز هشتم مرداد وزارت کشور فدرال آلمان اعلام کرد: حملات به مساجد و مسلمانان این کشور در نیمه اول 2018 میلادی به‌ طور قابل توجهی کاهش یافته است.

آمریکا: روز 11 شهریور پنجاه و پنجمین نشست سالانه جامعه اسلامی آمریکای شمالی (ISNA) با حضور بیش از سی هزار مسلمان از سراسر ایالات متحده در شهر "هوستون" آغاز شد.

اتریش: راهپیمایی سالانه "روز امام حسین(ع)" در شهر "وین" برگزار شد.

افغانستان: روز چهاردهم شهریور حمله انتحاری به یک باشگاه ورزشی در منطقه شیعه نشین کابل باعث شهادت 26 تن و زخمی شدن 90 نفر دیگر شد.

اوگاندا: روز سیزدهم شهریور به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و با مشارکت شورای عالی مسلمانان و رسانه ملی اوگاندا، همایش "جایزه پیامبر رحمت(ص)" برگزار و از برگزیدگان آن تجلیل به عمل آمد.

ایران: روز سوم شهریور حساب برخی از شبکه‌های بین‌المللی صداوسیما در شبکه‌های اجتماعی ــ همچون فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و گوگل پلاس ــ مسدود شد./ مراسم "اهدای جوایز نفرات برتر" و "افتتاح نمایشگاه آثار منتخب" دومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس روز 7 شهریوردر تهران برگزار شد. این جشنواره به همت خبرگزاری ابنا برگزار شد و 123 هنرمند از 27 کشور جهان، 316 اثر را با موضوعات فلسطین، روز قدس و محکومیت اقدام ترامپ در نتقال سفارت آ»ریکا به قدس شریف، به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند./ روز نهم شهریور راهپیمایی بزرگ "غدیر تا ظهور" با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران برگزار شد./ روز دوازدهم شهریور رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی حجت‌الاسلام «مصطفی رستمی» را به ‌عنوان رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها منصوب کردند./ یک گروه مسلح تروریستی روز 31 شهریور در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز پس از پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به این رژه حمله کردند که در نتیجه آن 25 نفر از هموطنان به شهادت رسیدند و حدود 60 نفر زخمی شدند.

بحرین: روز 24 شهریور دو روحانی بحرینی در چارچوب جنگ آل خلیفه با شعائر دینی و مراسم عاشورایی به مرکز پلیس احضار شدند. اتهام آنها بیان سخنانی در مراسم شهادت سیدالشهداء(ع) بود!/ نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه روز 29 شهریور به عزاداران بحرینی که به مناسبت عاشورای حسینی در شهرهای این کشور گرد هم آمده بودند ، حمله کردند./ روز 31 شهریور گروه های انقلابی بحرین با صدور پیامی مشترک نسبت به حضور سفیر آمریکا در هیأت های عزاداری در روز عاشورا بشدت انتقاد کردند.

پاکستان: روز 12 شهریور جنبش «تحریک (جنبش) لبیک یا رسول ا...» پاکستان به رهبری «خادم حسین رضوی» در اعتراض به توهین به پیامبر اسلام در هلند، تظاهرات اعتراضی خود را از شهر لاهور به اسلام آباد آغاز کرد.

ترکیه: روز چهارم شهریور جشن باشکوه عید غدیر در شهر شیعه نشین "ایغدیر" ترکیه با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز برگزار شد./ روز نهم شهریور حجت الاسلام والمسلمین «سید مجتبی حسینی» نماینده مقام معظم رهبری در عراق از مرکز فرهنگی و مسجد زینبیه در "استانبول" بازدید و در جمع شیعیان ترکیه سخنرانی کرد.‌

روسیه: در آستانه فرا رسیدن ماه محرم "اجلاس بزرگ جمعیت ها و تشکل های دینی فدراسیون روسیه" روز 17 شهریور با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مرکز اسلامی مسکو در پایتخت روسیه آغاز به کار کرد. این اجلاس با پیام آیت الله العظمی «جعفر سبحانی» و سخنرانی آیت الله «محسن مجتهد شبستری» رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با حضور روحانیان، مبلغان شیعه و مسؤولین مراکز دینی فعال در فدراسیون روسیه آغاز شد.

عراق: روز سوم شهریور نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که خروج نیروهای الحشد الشعبی از شهرهای بزرگ کشور در شرایط کنونی، منطقی نیست؛ زیرا احتمال بازگشت داعشی‌ها وجود دارد./ روز نهم شهریور «حیدر العبادی» نخست‌ وزیر عراق رئیس الحشد الشعبی را از منصب مشاور امنیت ملی این کشور برکنار کرد. دفتر نخست‌ وزیری عراق اعلام کرده که با توجه به تمایل «فالح الفیاض» برای ورود به فعالیت سیاسی و حزبی، که طبق قانون اساسی با ماموریت مسئولان امنیتی تعارض دارد، او را از سمت مشاور امنیت ملی و ریاست الحشد الشعبی و ریاست دستگاه امنیتی کنار گذاشته است./ روز یازدهم شهریور سه سرداب جدید حرم مطهر امام حسین(ع) با نام های "دار الحجة(عج)"، "الرأس‌ الشریف" و "الشهداء" که از دو سال گذشته طراحی و اجرایی شده بود، به روی زائران حسینی باز شد./ روز هفدهم شهریور تعدادی از معترضان در بصره در اقدامی خرابکارانه و مشکوک به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند و ضمن آسیب‌ رساندن به وسایل داخل این مکان دیپلماتیک، اقدام به آتش‌زدن آن کردند. چند روز بعد جوانان بصره، با مراجعه به کنسولگری و نظافت آن، اقدام خرابکاران را تقبیح و از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کردند.

عربستان: روز 21 شهریور نیروهای امنیتی عربستان با حمله به تکایای حسینی و تخریب آنها، آزادی های دینی را نقض کردند. نیروهای ویژه و یگانی از پلیس قطیف به تکایای حسینی در شهرک "القدیح" تعرض و یگان های نظامی وسایل موجود در این تکیه ها را تخریب کردند.

غنا: روز سوم شهریور جوانان "انجمن آل یاسین" و محبان و علاقمندان اهل بیت(ع) به مناسبت عید غدیر در "آکرا" گردهم آمده و راهپیمایی کردند.

لبنان: روز نوزدهم شهریور پلیس لبنان در اطلاعیه ای اعلام کرد که عملیات تروریستی عناصر داعش برای حمله انتحاری در منطقه "ضاحیه" (حومه جنوبی و شیعه نشین بیروت) خنثی شده است.

مالزی: یک مرکز مذهبی شیعیان مالزی در ایالت "کلانتان" مورد حمله نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفت. حدود سی افسر سازمان امور اسلامی ایالت کلانتان در روز عید سعید غدیر (8 شهریور 1397 ــ 30 آگوست 2018) با یورش به این مرکز مذهبی، اقدام به بازرسی آن نمودند. آنان همچنین 11 نفر از شیعیان شرکت کننده در جشن عید غدیر ــ از جمله یک خانم ــ را دستگیر کردند و به یک مرکز پلیس انتقال دادند.  روز دوازدهم شهریور مراسم جشن عید سعید غدیر خم با حضور جمعی از پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در حسینیه حوزه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در ایالت "سلانگور" برگزار شد.

مصر: روز 15 شهریور دادگاه جنایی منطقه "جیزه" چهار نفر را که به قتل عمد شیخ «حسن شحاته» از شیعیان برجسته مصر و سه نفر از شیعیان دیگر متهم هستند را به ۱۴ سال زندان محکوم کرد./ روز 31 شهریور سخنگوی وزارت اوقاف مصر تعطیلی مقام "رأس الحسین(ع)" را تکذیب و تأکید کرد که فعالیت این مسجد این روزها با توجه به ایام عاشوراء بیشتر شده است.

هلند: روز سوم شهریور «مارک روته» نخست وزیر هلند اعلام کرد، مواضع دولت هلند با «گریت وایلدرز» سیاستمدار اسلام ستیزی که قصد برگزاری مسابقه کاریکاتور موهن پیامبر اسلام(ص) را دارد مغایرت داشته و وایلدرز تنها قصد دارد مردم را تحریک کند./ روز یازدهم شهریور با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مؤسسات محلی شیعی، "همایش بین المللی غدیر" در شهر"لاهه" هلند برگزار شد.

هندوستان: روز هفدهم شهریور دانشگاه اسلامی علیگر، یکی از پرسابقه ترین دانشگاه ها در هند، ایده کمیته دانشگاهی را برای برداشتن واژه «اسلامی» از نام سردر این دانشگاه را مضحک دانسته و اعلام کرد که این پیشنهاد، تاریخچه و ماهیت ویژه دانشگاه را از بین خواهد برد./ روز نوزدهم شهریور انجمن شریعت شیعیان در کشمیر، محدودیت های اعمال شده برای برپایی عزاداری های حسینی در ایام محرم در شهر مرکزی سرینگر و دیگر مناطق را محکوم کرد./ روز 25 شهریور انتشار تصویری تکان دهنده از کشیده شدن پیکر یک شهید کشمیری که پای او به زنجیر بسته شده است توسط چند نظامی هندی، موج جدیدی از اعتراضات را علیه دولت دهلی‌نو در پی داشت.

نیجریه: روز هفدهم شهریور شمار زیادی از شیعیان نیجریه در هزارمین روز از بازداشت غیرقانونی شیخ «ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در "ابوجا" پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.

یمن: روز اول شهریور سخنگوی وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که جنگنده های ائتلاف سعودی – آمریکایی دو خودروی متعلق به آوارگان یمنی را در منطقه "الکوعی" در غرب یمن هدف قرار دادند که بر اثر آن 31 زن و کودک به شهادت رسیدند./ روز ششم شهریور نیروهای ارتش یمن و انصارالله موفق شدند بر دو پایگاه نظامی در منطقه "جیزان" واقع در جنوب عربستان به طور کامل مسلط شوند./ روز پانزدهم شهریور هزاران نفر از مردم یمن در استان "صعدة" گردهم آمدند و خواستار پیگرد ائتلاف سعودی به علت حمله هوایی اخیر شدند که ده ها شهید و زخمی بر جا گذاشت./ روز نوزدهم شهریور نیروهای یمنی با ایجاد تله، مزدوران سعودی را به سوی یک میدان مین در غرب یمن سوق دادند که صدها نفر از آنها کشته و زخمی شدند و دهها خودروی آنان نیز منهدم شد./ روز بیست و نهم شهریور مردم یمن راهپیمایی های گسترده و بزرگی را به مناسبت روز عاشوراء در شهرهای مختلف برگزار کردند.
منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: