۰

افتتاحیه مسجد جامع چاملیجا در استانبول

رئیس جمهوری ترکیه در مراسم افتتاحیه مسجد جامع «چاملیجا » در استانبول اظهار داشت: کسانی که به مساجد حمله کرده و کلیساها را هدف قرار می‌دهند، دارای انگیزه و تاریکی هستند.
کد خبر: ۱۸۶۰۹۳
۰۹:۲۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس جمهوری ترکیه در مراسم افتتاحیه مسجد جامع «چاملیجا» در استانبول اظهار داشت: کسانی که به مساجد حمله کرده و کلیساها را هدف قرار می‌دهند، دارای انگیزه و تاریکی هستند.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با بیان این که حمله به معابد و قتل مردم بی‌گناه نه جهاد، بلکه اقدامی تروریستی، جنایت و توحش است، افزود: نگاه کسانی که به مساجد حمله کرده و کلیساها را هدف قرار می دهند، تاریک است.

وی با تاکید بر این که اکنون در برهه ای حساس قرار داریم و باید پیام‌های صلح اسلام را بیش از پیش بر زبان آوریم، تصریح کرد: اگر ما واکنش‌های لازم را نشان داده و با شجاعت از حقایق و دین مان صیانت کنیم، به اذن خدواند ترویست‌ها نمی‌توانند به اهداف‌شان برسند.
اردوغان اضافه کرد: در دین اسلام عبادت مقدس است و تمامی پیروان ادیان مختلف از حق آزادی عبادت برخوردارند.

وی افزود: مصمم به پاکسازی کشور و منطقه خود از گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، فتو و پ.ک.ک هستیم. همچنین به مبارزه خود با تروریسم نئونازی که مساجدمان را در اروپا هدف قرار می دهد، ادامه خواهیم داد.
او تاکید کرد: همه انسان ها باید به ذهنیت های وحشی و قاتل که عبادتگاه ها را به دریای خون تبدیل می کنند، «نه» گفته و آن ها را متوقف کنند.
رئیس جمهوری ترکیه با ابراز خرسندی از افتتاح چاملیجا به عنوان بزرگترین مسجد ترکیه در شهر استانبول افزود: این مکان دارای سالن های کنفرانس، نمایشگاه، موزه آثار ترک و اسلام است و امیدواریم مسجد چاملیجا برای ترکیه و جامعه اسلامی خیر و برکت به همراه داشته باشد و از تمام معماران، مهندسان، هنرمندان، کارگران و اساتید خط و تذهیب که در احداث آن نقش داشتند، قدردانی می کنم.
وی تصریح کرد: هرجایی که صدای اذان به گوش رسیده و مناره ‌ها سر به آسمان کشیده‌اند آنجا سرزمین مسلمانان است.

مراسم افتتاح مسجد چاملیجا به عنوان بزرگترین مسجد ترکیه روز گذشته با حضور ایلیر متا، آلفا کنده، مکی سال روسای جمهوری آلبانی، گینه و سنگال، محمد ابراهیم اشتیه نخست وزیر فلسطین، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان، اوکتای اسداف رئیس مجلس جمهوری آذربایجان، شفیق جعفراویچ عضو شورای ریاست جمهوری و باقر عزت بگوویچ رئیس مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین، خالد المشری رئیس پارلمان لیبی و راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه تونس برگزار شد.

به علت مشارکت گسترده مردم در این مراسم تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده و تیم‌های اورژانس نیز در محل حضور دارند.
این مسجد در زمینی به مساحت 17 هزار مترمربع بر روی تپه‌ای به همین نام ساخته شده و دارای بزرگ‌ترین گنبد در تاریخ معماری ترکیه است.
مسجد چاملیجا دارای 6 مناره است که ارتفاع چهار مناره آن به 107 متر، دو مناره دیگر به 90 متر می‌رسد. همچنین گنبد آن نیز 72 متر ارتفاع و 34 متر قطر دارد. معماری این مسجد با الهام از سبک معماری عثمانی، سلجوقی ساخته شده و یکی از نمادهای جدید استانبول خواهد بود.
این مسجد همچنین از تمام نقاط استانبول به راحتی دیده می شود و گنجایش همزمان 65 هزار نمازگزار را دارد.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: