۰

جنگ علیه داعش وارد مرحله جدیدی شده است

هماهنگ‌کننده عملیات مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: جنگ علیه گروه تروریستی داعش هنوز پایان نیافته و تنها وارد مرحله جدیدی شده است و واشنگتن این گروه تروریستی و شاخه‌های آن را همه جا مورد پیگرد قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۸۵۹۷۳
۱۲:۵۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، هماهنگ‌کننده عملیات مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: جنگ علیه گروه تروریستی داعش هنوز پایان نیافته و تنها وارد مرحله جدیدی شده است و واشنگتن این گروه تروریستی و شاخه‌های آن را همه جا مورد پیگرد قرار خواهد داد.

ناتان سیل، هماهنگ‌کننده عملیات مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در انجمن موسسه "بروکینگز" در واشنگتن گفت: داعش همچنان یک تهدید است و این قدرت را دارد که علیه ما و هم‌پیمانان‌مان دست به حملاتی بزند.

وی دو گروه تروریستی داعش و "بوکو حرام" را مسؤول کشته شدن ۳۵ هزار تن از سال ۲۰۱۲ تاکنون دانست و افزود: گزارش‌های موجود حاکی از آن هستند که یکی از مجریان حملات سریلانکا در سوریه آموزش دیده است.

روزنامه "وال‌ استریت ژورنال" به نقل از یک منبع آگاه در تحقیقات درباره جمیل محمد عبداللطیف، یکی از مجریان انفجارهای تروریستی سریلانکا نوشت، وی در سال ۲۰۱۴ به شهر رقه سوریه رفته و در نزد داعش آموزش دیده بود.

این مسؤول آمریکایی تأکید کرد: ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری واشنگتن اقدامات زیادی برای از بین بردن منابع تأمین بودجه داعش انجام داده است.

اظهارات این مقام وزارت خارجه آمریکا یک روز پس از نخستین ظهور ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش  از سال ۲۰۱۴ در فیلم ویدئویی مطرح شد و تحلیل‌گران معتقدند که این اقدام بغدادی به دنبال از دست دادن مناطق تحت کنترل داعش، تلاشی برای خروج از شکست و بازسازی مجدد این گروه تروریستی است.

بغدادی در این فیلم با ریش سفید و دستمال سیاه بر روی سر دیده شده که سلاح سبکی مانند سلاحی که در کنار بن لادن، سرکرده تشکیلات القاعده دیده می‌شد، در دست داشته و کنار دیگر افرادی که روی خود را پوشانده‌ بودند، روی زمین نشسته بود.

تحلیل‌گران معتقدند، ظاهر شدن بغدادی در واقع مرحله جدید و طولانی مدتی است و سرکرده داعش به عنوان رهبر با این کار به دنبال امید دادن به نیروهای داعش در پی از دست دادن همه اراضی و پایگاه‌های تحت کنترل این گروه تروریستی است. پیش از این هم بن‌لادن اقدامی مانند اقدام بغدادی انجام داده بود.

نیروهای سوریه دموکراتیک در ماه مارس طی حملات گسترده‌ای در آخرین پایگاه داعش در الباغوز کنترل کامل یافتند. در ماه دسامبر ۲۰۱۷ هم عراق پس از سه سال جنگ خونین در غرب و شمال این کشور از بیرون راندن کامل گروه تروریستی داعش خبر داده بود.

اما مسؤولان آمریکایی تلاش کردند از اهمیت آفتابی شدن بغدادی آن هم پس از غیبت پنج ساله بکاهند و گفتند، به نظر می‌رسد این اقدام بغدادی تلاشی ناامیدانه برای اثبات وجود داعش و قدرت آن در اجرای حملات گسترده در سراسر جهان است.

پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسؤول آمریکایی ارشد اعلام کرده بود: نیروهای داعش، افغانستان را به عنوان پناهگاهی برای خود انتخاب کرده‌اند و ما می‌دانیم که تعدادی از نیروهای این گروه تروریستی به این کشور بازگشته‌اند و تلاش دارند مهارت‌هایی که در سوریه و عراق کسب کرده‌اند، منتقل کنند.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در صورت عدم تشدید در مقابله با تروریسم علیه شاخه داعش در افغانستان حمله‌ای احتمالاً در طول یک سال علیه ملت ما رخ خواهد داد.

بنا بر گزارش اخیر سازمان ملل ممکن است ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تن در افغانستان به داعش بپیوندند و این رقم معادل آماری است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دو سال پیش با وجود وارد کردن تلفات سنگین به داعش اعلام کرده بود.

پیش از این سناتور دموکرات عضو کمیته نظامی سنا پس از سفر به افغانستان گفته بود: توانایی‌های شاخه محلی داعش در ولایت خراسان افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۷، پنتاگون اعلام کرده بود که می‌تواند تا پایان ۲۰۱۹ این گروه تروریستی در ولایت خراسان را از بین ببرد اما ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان این پیش‌بینی را تأیید نکرده و اعلام کرد: مساله در جنوب ولایت ننگرهار، پایگاه داعش در شرق افغانستان بیشتر از یک مشکل کوچک است و ما برای نابودی داعش به زمان بیشتری نیاز داریم.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: