۰

بوکو حرام جاده صاف کن حضور داعش در آفریقا

بوکو حرام به خاطر توانایی خود در تأمین مالی و تمرین، از انعطاف پذیری زیادی برای حمایت از داعش در آفریقا برخوردار است و این احتمال وجود دارد که داعش پس از محاصره و شکست بزرگ خود در عراق و سوریه، با انجام انفجارهای تروریستی در آفریقا نیز فعالیت کند.
کد خبر: ۱۸۵۸۸۶
۱۴:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، بوکو حرام به خاطر توانایی خود در تأمین مالی و تمرین، از انعطاف پذیری زیادی برای حمایت از داعش در آفریقا برخوردار است و این احتمال وجود دارد که داعش پس از محاصره و شکست بزرگ خود در عراق و سوریه، با انجام انفجارهای تروریستی در آفریقا نیز فعالیت کند.

 شبکه روسیا الیوم در گزارشی درباره گروه تروریستی "بوکو حرام" نوشت: نام بوکو حرام، جنبش تروریستی که از چند سال گذشته در کشورهای آفریقایی فعالیت می‌کند به هر کجا که وارد و یا خارج شود با مرگ، خونریزی رعب و کشتار همراه است. ریشه‌های این جنبش که همان ایده‌ها و افکار داعش را در سر دارد کجاست و آیا عمر این گروه پس از اینکه عملیات‌ تروریستی را در کشورهای مختلف آفریقایی انجام داده و باعث رعب و وحشت این کشورها شده به سر نیامده است؟ آخرین مورد حملات این گروه حمله دوشنبه به یک پایگاه نظامی در نیجریه بود که باعث کشته شدن پنج نظامی نیجریه‌ای شد.

در همین راستا، "احمد بان"، کارشناس مسائل گروه‌های تندرو به روسیا الیوم گفت: بوکو حرام یک گروه تندرو و دارای عقاید سلفی جهادی است که در نتیجه جدال میان مسیحیان جنوب و مسلمانان شمال نیجریه در سال ۲۰۰۲ در این کشور تشکیل شد و در نتیجه اقدامات ناموفق پلیس و ارتش نیجریه از یک گروه شبه‌نظامی ۴۰۰۰ نفره به گروهی با ۴۰ هزار نیرو تبدیل شد و پس از مرگ محمد یوسف، مؤسس خود در زندان به خاستگاهی برای خشونت و وحشیگری تبدیل شد و ابوبکر شیکاو، سرکرده آن با داعش بیعت کرد و به دنبال آن راه این گروه تروریستی را در پیش گرفت و همچنان نیز مهمترین و خطرناکترین گروه در قاره آفریقا به شمار می‌رود.

منیر ادیب، کارشناس گروه‌های افراطی و تروریست بین‌المللی نیز در این باره اظهار داشت: پس از اعلام سقوط داعش در ۲۲ مارس سال جاری توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ما در حال مواجه شدن با خطر واقعی داعش از قاره سیاه هستیم.

وی افزود: داعش در گذشته تنها در خاورمیانه فعال بود اما اکنون در تمامی قاره‌ها حضور دارد و تنها در چند کشور عربی و حتی اروپایی فعالیت نمی‌کند و این مسأله به اداره اشتباه نبرد مقابله با داعش باز می‌گردد که این گروه را به شکل واقعی نابود نکرده است و اقدام اخیر شاخه این گروه؛ یعنی حمله عناصر بوکو حرام به پایگاه نظامی در نیجریه اظهارات ما را تأیید می‌کند.

ادیب گفت: در حال حاضر قاره آفریقا به بهترین مرکز جذب عناصر داعش تبدیل شده است، چراکه اغلب گروه‌های دینی تندرو در غرب آفریقا که مشهورترین آنها بوکو حرام بوده با این گروه بیعت کرده است و باید به شکل قدرتمندتری با تروریست‌ها در منطقه ساحل و صحرای آفریقا مقابله کرد و غرب آفریقا و به ویژه نیجریه به واسطه گروه بوکو حرام در آینده مرکز آغاز عملیات‌های تروریستی پس از سقوط رقه و موصل خواهد بود.

در همین راستا، عمرو فاروق، تحلیلگر مسائل گروه‌های اسلامی تندرو در گفت‌وگو با روسیا الیوم اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که داعش پس از محاصره و شکست بزرگ آن در عراق و سوریه، با انجام چند انفجار تروریستی در آفریقا نیز فعالیت کند.

وی افزود: بوکو حرام که در داخل نیجریه، چاد و مالی مستقر است در اصل از نظر فکری و سازماندهی ساخته گروه اخوان المسلمین است، چرا که به همان ایدئولوژی اعتقاد دارد.

فاروق تصریح کرد: آغاز واقعی محمد یوسف، مؤسس بوکو حرام با اخوان المسلمین در نیجریه به رهبری ابراهیم الزکزکی در نیمه‌های دهه هشتاد همراه بود و وی در این زمان گروه "اهل سنت برای دعوت و جهاد" را در سال ۲۰۰۲ تشکیل داد که بعدها به بوکو حرام مشهور شد.

طبق گفته این کارشناس، بوکو حرام در زمان محمد یوسف به اردوگاهی برای سربازگیری عناصر تندرو تبدیل و به دنبال آن از حمایت ۱.۸ میلیون دلاری القاعده و اسامه بن لادن برای پناه دادن به عناصر تحت تعقیب این گروه به خاطر حوادث ۱۱ سپتامبر برخوردار شد.

وی تأکید کرد: بوکو حرام در مارس ۲۰۱۵ با داعش بیعت کرد و همین مسأله باعث شد که این گروه مورد توجه گروه‌های شکل گرفته در کشورهای آفریقایی دیگر قرار بگیرد. داعش در حال حاضر از طریق چند اتاق مرکزی در آفریقا و آسیا فعالیت می‌کند و قصد دارد تا برای تسلط بر جغرافیای سیاسی مورد نظر خود، عملیات‌هایش را از این مراکز آغاز کند و با حمایت بوکو حرام و تحت عنوان "ایالت غرب آفریقا" در این منطقه و در رأس آنها مالی و نیجریه مستقر شود.

فاروق گفت: بوکو حرام به دلیل توانایی خود در تأمین مالی و تمرین نظامی از انعطاف پذیری زیادی برای حمایت از داعش در آفریقا برخوردار است و شرایط اقتصادی و اجتماعی بد و همچنین وضعیت شکننده سرویس‌های امنیتی در نیجریه به بوکو حرام برای گسترش ایدئولوژی آن در پهنه جغرافیای وسیع و انسجام در کشورهای همسایه آفریقا کمک کرد.

این کارشناس گروه‌های تکفیری و تندرو ادامه داد: آمریکا در سال ۲۰۱۳ بوکو حرام را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد و طبق گزارش آژانس اطلاعات مرکزی این کشور، بوکو حرام از ۶۰۰۰ عنصر تروریستی برخوردار است که به دنبال برپایی یک "حکومت اسلامی" در شمال شرقی نیجریه هستند.

وی در پایان اظهار کرد: بوکو حرام علاوه بر حمایت کشورهای حامی تروریسم در سال‌های گذشته در قبال استفاده از منابع و توانایی‌های آفریقا، برای تأمین مالی خود به درخواست جریمه نقدی در ازای آزادی گروگان‌ها، فروش دختران، قاچاق مواد مخدر، تجارت اسلحه و سرقت از بانک‌ها روی آورده و همین مسأله منجر شده است تا به اموال هنگفتی دست یابد.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: