۰

آزادی شیخ زکزاکی تنها گزینه دولت نیجریه

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن و هماهنگ‌کننده دیدار یک گروه پزشکی با «شیخ ابراهیم زکزاکی»، رهبر شیعیان نیجریه، حبس ۴ ساله این روحانی شیعه را بی‌نتیجه و آزادی او را تنها گزینه پیش روی دولت این کشور دانست.
کد خبر: ۱۸۵۷۵۲
۱۰:۵۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، در پی صدور رأی دادگاهی در نیجریه مبنی بر لزوم رسیدگی به وضعیت بیماری شیخ ابراهیم زکزاکی و پس از ماه‌ها تظاهرات شیعیان این کشور برای آزادی وی، دولت این کشور اخیراً موافقت کرد که هیئتی پزشکی وضعیت درمانی وی و همسرش را پیگیری کنند. با تلاش ‌«مسعود شجره»، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، هفته گذشته گروهی متشکل از چند پزشک با تخصص‌های مختلف موفق به ملاقات با شیخ زکزاکی شدند و هم‌اکنون مشغول بررسی وضعیت سلامتی وی هستند.

شجره در گفت‌وگوی اختصاصی درباره این دیدار گفت: این گروه متشکل از چند پزشک متخصص قلب، چشم و ارتوپدی است که از کشورهای مختلف از جمله هند و تانزانیا به نیجریه آمد‌ه‌اند. برنامه‌ریزی این دیدارها را کمیسیون حقوق بشر اسلامی انجام داده و یک ماه و نیم برای هماهنگی سفر این گروه به نیجریه وقت صرف کردیم.
 
آخرین وضعیت شیخ زکزاکی
وی درباره آخرین وضعیت پرونده شیخ زکزاکی گفت: دادگاه عالی نیجریه دستور آزادی ایشان را مدت‌ها قبل صادر کرده و نگهداری ایشان در حبس غیرقانونی است.
 
آزادی شیخ زکزاکی تنها گزینه دولت نیجریه
گروه درمانی ملاقات‌کننده با شیخ زکزاکی
 
شجره افزود: رسیدگی به وضعیت بهداشتی و درمانی در حبس امکان‌پذیر نیست؛ مخصوصاً اینکه در نیجریه امکانات پزشکی مناسب فراهم نیست و حتی مقامات این کشور برای درمان به خارج می‌‌روند. بنابراین، شیخ زکزاکی برای تکمیل مراحل درمانی اولاً باید آزاد شود و ثانیاً باید بتواند به جای مناسبی برای درمان برود.
 
وی درباره وضعیت سلامتی این روحانی شیعه وهمسرش «معلمه زینب» گفت: شیخ زکزاکی یک چشم خود را از دست داده و چشم دیگر ایشان نیاز به رسیدگی فوری دارد. همچنین به دلیل بیماری قلبی نیاز به درمان دارد. زانوی همسر ایشان نیز دچار مشکل جدی است و حتی چند قدم هم نمی‌تواند راه برود. هنوز یک گلوله در بدن همسر وی هست. گزارش نهایی از وضعیت سلامتی ایشان تا چند هفته آینده تکمیل خواهد شد. ۳ روز است که ایشان و همسرشان را برای آزمایش‌های مختلف به مراکز درمانی می‌بریم.
 
وی درباره اینکه سیاست دولت جدید نیجریه با قبل تفاوت کرده است یا خیر، گفت: دولت جدید با دولت قبل تفاوتی ندارد. دادگاه دو ماه پیش اعلام کرد که باید به شیخ اجازه داده شود که پزشکان مورد نظر خود را از داخل یا خارج نیجریه برای درمان ملاقات کند. این باعث شد که برای تحقق این امر دست به کار شویم؛  فشارهای داخلی و خارجی باعث شد این کار انجام شود. در اینجا پنج روز در هفته تظاهرات‌ گسترده‌ای در حمایت از شیخ زکزاکی با حضور هزاران نفر برگزار می‌شود. از سوی دیگر دولت نیجریه هم به تدریج به این نتیجه رسیده که حبس ۴ ساله شیخ زکزاکی هیچ نتیجه‌ای نداشته است و حکومت این کشور هیچ راهی جز حل این مسئله ندارد.
 
آزادی شیخ زکزاکی تنها گزینه دولت نیجریه
از زمان زندانی شدن زکزاکی در ۲۰۱۵ کمپین‌هایی در حمایت وی شکل گرفت
 
 
زکزاکی، رهبری قدرتمند
مسعود شجره درباره ویژگی‌های شخصیتی شیخ زکزاکی افزود: مقام معظم رهبری ایشان را شیخ تقریبی خوانده‌اند. وی فردی صلح‌طلب و مخالف خشونت است و اگر وی نبود، در نیجریه خونریزی به راه می‌افتاد.
 
آزادی شیخ زکزاکی تنها گزینه دولت نیجریه
تظاهرات طرفداران شیخ زکزاکی در نیجریه

وی گفت: عده زیادی از فعالان حامی شیخ را دیده‌ام که مسلمان نیستند و این نشان می‌دهد که رهبری ایشان فراتر از شیعیان و مسلمانان است. در حال حاضر رهبری حرکت اسلامی نیجریه زیر نظر شیخ زکزاکی است و ایشان با دست خالی یک گروه ۱۵ میلیونی تشکیل داده که هر هفته هزاران نفر از آنها در پایتخت تظاهرات می‌کنند. در این مدت ۸۰ نفر از آنها (بر اثر خشونت نیروهای امنیتی و نظامی نیجریه) جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی مجروح شدند، اما با این حال باز هم به خیابان می‌آیند. در راهپیمایی جمعه این هفته تظاهر‌کنندگان فریاد می‌زدند: «همه ما شیخ زکزاکی هستیم» و خود را پیرو این شیخ مظلوم می‌دانند که طی دهها سال نشان داده لیاقت رهبری را دارد.
 
آزادی شیخ زکزاکی تنها گزینه دولت نیجریه
موقعیت کشور نیجریه در غرب آفریقا
 
یادآور می‌شود جمهوری فدرال نیجریه کشوری در غرب آفریقا با ۹۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت،  ۱۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود نیمی از جمعیت این کشور مسلمان و نیمی دیگر مسیحی‌اند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: