۰

کاهش 69 درصدی مرگ ناشی از کار در کشور

وزیر بهداشت در پیامی ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، گفت: با به کار بستن موازین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶ شاهد کاهش ۶۹ درصد مرگ و میرهای ناشی از کار در ایران بوده‌ایم که ضمن ارتقای سلامت نیروی کار سبب رشد اقتصاد کشور نیز بوده است.
کد خبر: ۱۸۵۶۵۶
۱۱:۳۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، در متن پیام دکتر سیدحسن هاشمی آمده است: «بهداشت حرفه‌ای با شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور و تهدیدکننده سلامت در محیط کار به منظور سالم سازی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کاراز وقوع حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در جامعه می‌کاهد.

بر اساس آمار سازمان بین‌المللی کار سالانه ۲.۷۸ میلیون کارگر از حوادث شغلی و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و ۳۷۴ میلیون کارگر نیز دچار از کارافتادگی موقت و دائم می‌شوند. گذشته از خسارات اقتصادی، آلام انسانی ناشی از وقوع حوادث و بیماری های ناشی از کار بسیار دردناک بوده که با به کار بستن موازین ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار از طریق آموزش مداوم کارگران و کارفرمایان تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

با به کار بستن موازین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶ شاهد کاهش ۶۹ درصد مرگ و میر ناشی از کار در ایران بوده‌ایم که ضمن ارتقای سلامت نیروی کار سبب رشد اقتصاد کشور نیز بوده است.

سازمان بین‌المللی کار، هشدار داده است مرگ هر نیروی کار، به طور مستقیم یک میلیارد تومان به اقتصاد هر کشوری آسیب می‌زند و با مرگ هر کارگر، حدود ۷۵۰۰‌ روز کاری نیز از بین می‌رود. براساس آمارهای این سازمان بین‌المللی، حدود ۴ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها صرف هزینه‌های حوادث و بیماری‌های ناشی از کار می‌شود. بر این اساس امروزه اقتصاددانان نیروی انسانی را به عنوان یک ثروت ملی به شمار می‌آورند.

در راستای شعار امسال سازمان بین المللی کار "آینده کاری ایمن و سالم" و با تاکید بر هدف "توسعه پایدار با تامین محیط کار ایمن و سالم با رویکرد مدیریت مشارکتی و فناوری‌های نوین" رسالت ما تضمین محیط‌های کاری ایمن و سالم خواهد بود و خواستار به رسمیت شناختن ایمنی و سلامت در کار به عنوان یک اصل بنیادی و حق طبیعی کارگران در محیط کار هستیم و این در سایه توسعه همکاری و مشارکت های اجتماعی حاصل خواهد شد.

فرا رسیدن روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۱۹ و هشتم اردیبهشت ۱۳۹۸ را به همکاران خدوم به خصوص کارشناسان سختکوش بهداشت حرفه‌ای، کارگران، کارفرمایان و کلیه دست اندرکاران ارائه خدمات بهداشت حرفه‌ای کشور تبریک می‌گویم.

با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری و نامگذاری «رونق تولید» در سال جاری، امید است در دولت تدبیر و امید با تلاش مضاعف در راستای ارتقای سطح سلامت شاغلین و تحقق شعار سازمان بین‌المللی کار برای نیل به اهداف مورد نظر گام برداشته و شاهد آن باشیم که با یک هماهنگی و مشارکت چند جانبه و با استفاده از فناوری‌های بروز فرصت ایجاد آینده کاری ایمن و سالم فراهم آید.»
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: