۰

مشکلات کبدی تالاسمی‌ها را بشناسیم

یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه با افزایش طول عمر بیماران تالاسمی مشکلات کبدی این بیماران روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد،گفت: علت مهم اختلال در آنزیم‌های کبدی رسوب بیش از حد آهن است.
کد خبر: ۱۸۵۴۳۵
۰۸:۴۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر موید علویان افزود: تالاسمی یک نوع کم‌خونی ارثی و نسبتاً شایع است که با تزریق منظم خون و مصرف داروی دفع کننده آهن تحت کنترل در می آید.

وی با بیان اینکه اساس درمان این بیماری حفظ هموگلوبین در سطح ۱۰ گرم در دسی لیتر است، گفت:  اختلال در آنزیم‌های کبدی در بیماران تالاسمی شایع است. یکی از عوارض قابل توجه تزریق خون در این بیماران به‌ویژه در گذشته انتقال عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت B و C بود. بر همین اساس طبق آمارهای موجود در کشور ما ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران تالاسمی مبتلا به هپاتیت C هستند.

علویان با بیان اینکه با افزایش طول عمر بیماران تالاسمی مشکلات کبدی این بیماران روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، اظهارکرد: علت مهم اختلال در آنزیم‌های کبدی رسوب بیش از حد آهن است. خصوصا پس از طحال‌برداری در بیماران این موضوع شدیدتر می‌شود. باید توجه کرد که مصرف مناسب داروی دیسفرال می‌تواند از میزان رسوب آهن در کبد کم کند. در عین حال زیادی آهن به صورت مضاعف می‌تواند اثرات هپاتیت  C روی کبد را تشدید کند.

وی با بیان اینکه بیماران تالاسمی در معرض خطر ابتلا به هپاتیت B هم هستند و لازم است واکسیناسیون هپاتیت B برای آنان انجام شود، گفت: امید است تا با وارد شدن داروهای جدید خوراکی ضد ویروس بتوان نزدیک به ۱۰۰ درصد بیماران تالاسمی را درمان کرد.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: