۰
نیوزویک:

پیش بینی های قوی درباره اعلام مرگ ناتوی عربی علیه ایران

مجله نیوزویک آمریکا نوشت: ممکن است مصر تنها کشوری نباشد که از این ائتلاف انصرف خود را اعلام می کند.
کد خبر: ۱۸۴۳۹۰
۱۴:۵۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، مجله نیوزویک آمریکا روز شنبه در گزارشی با طرح این سوال که آیا ائتلاف عربی برای مهار ایران که واشنگتن تحت نام «ناتوی عربی» برای تشکیل آن تلاش می کند، پس از انصراف مصر روبه فروپاشی است، نوشت: ممکن است مصر تنها کشوری نباشد که از این ائتلاف انصرف خود را اعلام می کند.

 این مجله همچنین نوشت: از آنجا که مصر دارای بزرگترین ارتش در منطقه عربی است، انصراف این کشور از ناتوی عربی به مثابه شکست ائتلافی است که ریاض با حمایت قوی دونالد ترامپ مسئولیت تشکیل آن را برعهده گرفته است.

مجله مذکور به نقل از تحلیلگران بین المللی با اشاره به اینکه ائتلافی از این قبیل از بنیه شانس موفقیت و یا به دست آوردن نفوذ منطقه ای را نداشت، افزود: موفقیت در تشکیل ائتلاف موسوم به ناتوی عربی همواره جای تردید داشته است زیرا بین اعضای آن اختلاف وجود دارد و هدف اصلی این ائتلاف که از لحاظ نظری بر محاصره ایران تمرکز دارد، ممکن است اولویت همه اعضا نباشد.

نیوزویک به نقل از «زایدر اسنایدر» تحلیلگر مرکز «ژئوپولیتیکال فیوچرز» نوشته است: اولا اینکه مصر به دلیل بعد جغرافیایی، در قبال ایران بیشتر از عربستان  نگران نیست ثانیا مصر به نظر نمی رسد به حضور در طرح های جدید عربستان نظیر جنگ علیه یمن تمایل داشته باشد و به نظر می رسد نگران است به جنگی کشیده شود که باعث از بین رفتن منابع اقتصادی این کشور گردد.

از سوی دیگر همین مجله به نقل از «علی الاحمد» پژوهشگر سعودی و مدیر بنیاد امور خلیج فارس در واشنگتن نوشته است: انصراف مصر ضربه سختی به چنین ائتلافی است.

وی خروج کشورهای دیگر از این طرح و اعلام مرگ آن را در آینده ای نزدیک پیش بینی می کند و می گوید: این موضوع ضربه سختی به دولت عربستان خواهد بود که روی رهبری آن حساب باز کرده بود. بنابراین بزرگترین بازنده این موضوع ریاض است که ثقل سیاسی خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد.

اشنایدر با اشاره به اینکه برخی از اعضای این ائتلاف تمایل کمتری برای دشمنی با ایران دارند، افزود: احتمال شکست ائتلاف ناتوی عربی قابل پیش بینی است. یکی از عوامل این موضوع، محاصره قطر است. تشکیل چنین ائتلافی از نظر عقلانی و منطقی غیرقابل پیش بینی است.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: