۰

عربستان ۳ تن از زنان فعال محبوس را آزاد کرد

سازمان حقوق بشری "القسط" و یک منبع خانوادگی در عربستان اعلام کردند، ریاض از مجموع ۱۱ زن فعال بازداشتی، سه تن را آزاد کرد.
کد خبر: ۱۸۳۳۸۷
۰۸:۵۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، سازمان حقوق بشری "القسط" و یک منبع خانوادگی در عربستان اعلام کردند، ریاض از مجموع ۱۱ زن فعال بازداشتی، سه تن را آزاد کرد.

یکی از نزدیکان زنان فعال بازداشتی گفت، مقامات سعودی ایمان النفجان، عزیزه الیوسف و رقیه المحارب، سه زن فعال حقوق بشری محبوس را فردای جلسه محاکمه آنها در ریاض، آزاد کردند.

این منبع خانوادگی که خواست نامش فاش نشود، گفت، این سه زن آزاد شده باید روز چهارشنبه برای از سرگیری محاکمه خود در برابر دادگاه حاضر شوند.

عربستان ۳ تن از زنان فعال محبوس را آزاد کرد

سازمان القسط در صفحه توییتر خود نیز آزادی سه تن مذکور را تایید کرد و نوشت، احتمال می‌رود روز یکشنبه دیگر زنان بازداشتی نیز آزاد شوند.

هنوز هیچ واکنشی از سوی دادگاه کیفری ریاض در این خصوص صادر نشاده است.

در این راستا، سماح حدید، مدیر کمپین‌های خاورمیانه در عفو بین‌الملل اعلام کرد، اخبار موجود درباره آزادی سه زن فعال گامی در مسیر درست اما دیرهنگام برداشته شده است. مقامات سعودی هرچه سریع‌تر و بدون هیچ شرطی باید همه زنان بازداشتی را آزاد و همه آنها را تبرئه کنند.

پس از اینکه این سه زن فعال به دنبال یک سال حبس، دفاعیه خود را به دادگاه استیناف ارائه کردند، آزاد شدند و طبق گفته شاهدانی که در دادگاه حضور داشتند، این زنان اعلام کردند، طی انجام تحقیقات مورد شکنجه، تجاوز جنسی و شوک الکتریکی قرار گرفته‌اند و یکی از نزدیکان زنان بازداشتی گفت، دست‌کم یکی از آنها به دلیل بدرفتاری‌ها در زندان، اقدام به خودکشی کرده است. این اخبار انتقادات سازمان‌های حقوقی را در پی داشت.

۱۱ زن فعال بازداشتی به اتهامات وارد شده علیه خود پاسخ دادند و سازمان‌های حقوقی اعلام کردند، آنها به داشتن ارتباط با رسانه‌های خارجی و سازمان‌های دفاع از حقوق بشر متهم شده‌اند و در جلسه دوم محاکمه آنها، خبرنگاران خارجی و دیپلمات‌ها حق حضور در دادگاه را نداشتند.

دادستان کل عربستان اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد، این زنان بازداشتی به "فعالیت هماهنگ شده در راستای تضعیف امنیت، ثبات و صلح اجتماعی عربستان متهم هستند و رسانه‌های رسمی کشور آنها را خائن و مزدور سفارت‌ها قلمداد کرده بودند" اما سازمان‌های حقوقی که از لایحه اتهامات آنها اطلاع یافته‌اند، گفتند، ارتباط با جاسوس‌های خارجی یا مزدوران سازمان‌های اطلاعات خارجی در لیست اتهامات آنها قرار ندارد.

همچنین لجین الهذلول، یکی از زنان فعال بازداشتی از دادگاه یک ماه مهلت خواسته تا در برابر اتهامات وارد شده، از خود دفاع کند اما هنوز پاسخ دادگاه به این درخواست وی مشخص نیست. همچنین خانواده وی از رساندن اسناد قانونی مکتوب به او در داخل زندان منع شده‌اند.

پرونده این متهمان در دقایق آخر جلسه دادگاه ویژه جرائم تروریستی به دادگاه کیفری ریاض ارجاع داده شد که این امر می‌تواند نشانه‌ای از کاهش شدت موضعگیری دولت عربستان نسبت به این فعالان زن پس از ماه‌ها اعمال فشار از سوی کشورهای غربی و آزادی آنها باشد. محاکمه زنان فعال سعودی در حالی صورت می‌گیرد که عربستان به دنبال جلب رضایت جامعه بین‌الملل در پی انتقادات به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی است و برخی از زنان فعال طی پیامی به پادشاه عربستان خواستار عفو زنان بازداشتی شده‌اند.

بازداشت‌ها بخشی از کمپین سرکوبی بود که مقامات عربستان آن را اجرایی کردند و شامل فعالان، روحانیان و مخالفان دولت طی سال‌های گذشته بود؛ مساله‌ای که انتقادها درباره تلاش برای از بین بردن مخالفان سیاسی را مطرح کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که کشورهای غربی به ویژه اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس، ریاض را برای آزادی زنان بازداشتی تحت فشار قرار داده‌اند.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: