۰

پیش‌بینی اقتصاد ایران در سال آینده

سال ۹۷ در حالی به پایان می‌رسد که رشد اقتصادی در حد صفر، تورم نزدیک به ۲۷ درصد و نرخ بیکاری افزایش یافته و فروش نفت نیز کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۸۲۴۷۲
۱۰:۵۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در سرمقاله روزنامه ستاره صبح نوشت: اقتصاد ایران در سال ۹۷ به دو بخش تقسیم می‌شود. شاید کسی ابتدای سال تصور نمی‌کرد قیمت ارز، میزان تورم و رشد اقتصادی وضعیت بدی پیدا کند که اکنون در پایان سال شاهد آن هستیم. تحلیل‌گران اقتصادی در پایان سال ۹۶ پیش‌بینی نمی‌کردند که در سال ۹۷ شاخص‌های اقتصادی دچار آسیب شدید شوند.

سال ۹۷ در حالی به پایان می‌رسد که رشد اقتصادی در حد صفر، تورم نزدیک به ۲۷ درصد و نرخ بیکاری افزایش یافته و فروش نفت نیز کاهش پیدا کرده است. اقتصاد ایران اکنون تحت کنترل است. زمانی که دولت یازدهم در سال ۹۲ استقرار پیدا کرد، امید فراوان مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی موجب شد تا انتظارات فعالان اقتصادی و مردم به بالاترین حد خود برسد تا شاخص‌های اقتصادی از آن متأثر شوند؛ هرچند شرایط در دولت سازدهم مناسب بود، اما در دولت دوازدهم شرایط نامناسب شده است.

امروز انتظارات نسبت به دولت مانند سال ۹۲ نیست. زمانی که انتظارات بالا نباشد، شاخص‌ها تعدیل خواهند شد. متغیرهای اقتصادی بیش از آنکه از واقعیت‌های اقتصادی متأثر باشند، از انتظارات مردم تأثیر می‌پذیرند. شرایط کنونی ایران و فشارهایی که بر کشور از طریق تحریم وارد می‌شود، حجم انتظارات از دولت را در سال آینده کاهش می‌دهد. این امر موجب خواهد شد تا مثل سال ۹۷ شاهد شوک‌های بزرگ اقتصادی نباشیم؛ چراکه انتظارات مردم تعدیل پیدا خواهد کرد و اقتصاد نیز خود را با شاخص‌های جدید وفق خواهد داد.

مردم امروز پذیرفته‌اند که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و بهتر است درآمدهای کشور نخست صرف هزینه‌های اساسی و استراتژیک شود. دولت در حال حاضر تلاش می‌کند با درآمدهایی که کسب می‌کند شرایط موجود را حفظ کند و مردم هم نشان داده‌اند که انتظارشان در همین حد است.

پیش‌بینی این است که در بدترین حالت، سال ۹۸ شبیه نیمه دوم سال ۹۷ باشد. بارش برف و باران در سال جاری بستر را برای افزایش تولیدات کشاورزی فراهم خواهد کرد. تعطیل کردن مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه آثار مثبت‌ بر بازار پول خواهد داشت. از سویی پیش‌بینی می‌شود صادرات غیرنفتی همچنان که در سال جاری تراز مثبت دارد، در سال آینده نیز به دلیل گسترش مراودات با کشورهایی مانند عراق بهتر خواهد شد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: