۰

تمایل سعودی ها برای نفوذ بیشتر در بلوچستان پاکستان

اهمیت موقعیت جغرافیایی بلوچستان در ایران و پاکستان باعث شده است تا سال های اخیر این منطقه در دو کشور شاهد تحرکات تروریستی با حمایت دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای باشد و هم اکنون نیز نفوذ آل سعود به منطقه بلوچستان پاکستان نگرانی ها را برای افزایش ناامنی بیشتر کرده است.
کد خبر: ۱۸۲۱۴۵
۱۰:۴۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، اهمیت موقعیت جغرافیایی بلوچستان در ایران و پاکستان باعث شده است تا سال های اخیر این منطقه در دو کشور شاهد تحرکات تروریستی با حمایت دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای باشد و هم اکنون نیز نفوذ آل سعود به منطقه بلوچستان پاکستان نگرانی ها را برای افزایش ناامنی بیشتر کرده است.

چند روز پس از حمله تروریستی 24 بهمن به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش-زاهدان، سردار سرلشکرمحمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: اردوگاه آموزشی مخفی و نیمی مخفی توسط گروهک های تروریستی در پاکستان ایجاد و آنها با پول عربستان و امارات آموزش، تجهیز و سازماندهی شده است تا در داخل ایران ناامنی ایجاد کنند.
اما در عین حال سعودی ها به رغم مواجه بودن با اتهامات جدی برای حمایت از عناصر تروریستی در منطقه، از تمایل خود برای حضور در بلوچستان پاکستان به بهانه سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات به قشر آسیب پذیر در این منطقه خبر می دهند.
به گزارش امروز رسانه های پاکستانی، 'نواف سعید المالکی' سفیر سعودی در پاکستان با سفر به شهر 'کویته' مرکز ایالت بلوچستان، با سروزیر و فرماندار این ایالت دیدار و از آمادگی کشورش برای به اصطلاح سرمایه گذاری در بلوچستان پاکستان سخن گفت.

چندی پیش نمایندگان مجلس ایالتی در بلوچستان پاکستان گفتند دولت مرکزی (اسلام آباد) باید قبل از هرگونه امضای قرارداد همکاری با سعودی ها درخصوص سرمایه گذاری در بلوچستان و همچنین بندر گوادر، اعتماد مردم بلوچستان و نمایندگان آنان در مجلس را کسب کند.

در جریان سفر دو روزه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در 28 بهمن امسال به پاکستان که، دو کشور هفت قرارداد و یادداشت تفاهم همکاری در بخش های مختلف از جمله تاسیس پالایشگاه نفتی در بندر گوادر ایالت بلوچستان امضا کردند که در این خصوص نمایندگان مجلس این ایالت از دولت عمران خان خواستند تا قبل از هرگونه توافق با سعودی ها، به ملاحظات مردم بلوچستان توجه کند.

با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی در بلوچستان پاکستان، سعودی ها مانند گذشته به بهانه سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی، سعی دارند تا نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهند، جایی که عناصر تروریستی در نزدیکی مرزهای ایران بارها دست به اعمال ضدانسانی زده و امروز نیز با دریافت دلارهای نفتی برخی از اعراب در منطقه مجری طرح های آنان هستند.
پیشتر 'آصف هارون' سرتیپ بازنشسته ارتش پاکستان و کارشناس امور دفاعی این کشور در گفت وگو با روزنامه اردو زبان امت هشدار داد که سرمایه گذاری سعودی ها در بلوچستان پاکستان آغازی بر کنار گذاشتن چین از طرح های عمرانی در این منطقه است.

وی افزود، سعودی ها به بهانه احداث پالایشگاه نفت در بندر گوادر، در واقع به دنبال خرید اراضی در این منطقه ساحلی هستند بنابراین دولت پاکستان باید هوشمندانه عمل کند.
براساس این گزارش، عربستان و امارات در پی این هستند تا با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی پاکستان با کمک های مالی و انعقاد قراردادهای تجاری زمینه همکاری بیشتر جهت تحقق اهداف سیاسی خود را فراهم نمایند.

ماه های گذشته محمد بن سلمان نیز به صراحت از انتقال درگیری ها و ناآرامی های منطقه به داخل مرزهای ایران سخن گفته بود که این طرح در واقع راهبرد ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان تلاش برای تجهیز گروهک های تروریستی جهت ایجاد ناامنی و تنش های داخلی در مرزهای شرقی و غربی است.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: