۰

اعضای شورای امنیت خواستار اجرای آتش‌بس یمن شدند

نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل در یمن از طرف‌های درگیر در جنگ خواستند «توافقنامه استکهلم» را در شهر بندری «حدیده» اجرا کنند.
کد خبر: ۱۸۲۱۱۹
۰۹:۱۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در یمن سه شنبه از طرف‌های درگیر در جنگ خواستند «توافق صلح استکهلم» در شهر بندری «حدیده» را اجرا کنند.

خبرگزاری «رویترز» نوشته دیپلمات‌های پنج کشور امیدوارند اجرای این توافق به جنگ چهار ساله یمن خاتمه خواهد داد. سفرای چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا در یمن از بابت اجرایی نشدن توافق حاصل‌شده در استکهلم ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از هر دو  طرف خواستاریم این توافقنامه را بدون تاخیر بیشتر، با حسن نیت و بدون تلاش برای سوءاستفاده از اقدامات طرف مقابل در بازاستقرار نیروها اجرا کنند. از همه طرف‌ها می‌خواهیم اطمینان دهند هیأت ناظران سازمان ملل می‌تواند کار خود را  بدون خطر و بدون دخالت انجام دهد. »

به نوشته رویترز، استقرار یک مقام محلی جهت کنترل بندر حدیده پس از خروج نیروهای نظامی و توافق در آتش بس از جمله مواردی است که تاکنون مانع پیشرفت در اجرای توافقنامه استکهلم  شده است.  در حالی‌که آتش بس در بندر حدیده در 18 دسامبر (27 آذر) به اجرا در آمد اما ناآرامی‌ها در مناطق دیگر یمن افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد در روزهای گذشته  اعلام کرد که حملات هوایی ائتلاف عربستان علیه یک روستا در شمال  یمن موجب کشته شدن دست‌کم  22 غیر نظامی، از جمله زنان و کودکان شد.

آخرین ارقام منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد همچنین نشان می‌دهد که حدود 85 هزار کودک زیر پج ساله یمنی از سال 2015 تاکنون بخاطر گرسنگی جان باخته‌اند. گفته می‌شود که 14 میلیون نفر یمنی نیز در خطر قحطی قرار دارند.

ارتش آل سعود همراه متحدان خود حمله نظامی و محاصره همه جانبه یمن را در ششم فروردین 1394 به منظور بازگردانی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی این کشور و همچنین خلع سلاح «انصار الله» در  یمن آغاز کرد، اما با گذشت چهار سال و بروز فاجعه انسانی تاکنون به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: