۰

ارتباط ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با دیابت

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (PM2.5) خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۸۲۰۵۰
۱۲:۰۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، در این بررسی که نتایج آن به تازگی منتشر شده، آمده‌ است: قرار گرفتن در معرض ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که اصلی‌ترین ذرات آلاینده به حساب می‌آیند، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

بیماری دیابت در تمامی نقاط جهان فشارهای مضاعفی را بر اقتصاد و سیستم سلامت کشورها وارد کرده‌ است. هرچند رابطه بین آلودگی هوا و ابتلا به بیماری دیابت به ندرت در کشورهای در حال توسعه به ویژه در چین که با انباشت قابل توجه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون روبروست، مورد توجه قرار گرفته‌ است.

گروهی از متخصصان چینی و آمریکایی به ارزیابی رابطه بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با دیابت در بیش از ۸۸ هزار فرد بزرگسال در چین پرداختند. همچنین اطلاعات ماهواره‌ای مربوط به میزان انباشت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به منظور ارزیابی میزان قرار گرفتن هر فرد در معرض این آلاینده‌ها در دوره زمانی ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌های بدست آمده نشان داد که خطر ابتلا به بیماری دیابت به ازای افزایش ۱۰ میکروگرم در هر متر مکعب از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ۱۵.۷ درصد بیشتر می‌شود. همچنین تاثیرات مخرب این ذرات در میان جوانان و افراد میانسال، زنان، افراد غیر سیگاری و افرادی با شاخص توده بدنی پایین بیشتر بوده‌ است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در این مطالعه همچنین آمده‌ است که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون فاکتور خطرزای مهم در ابتلا به دیابت در چین بوده‌ است.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: