۰

کودکان ایرانی چند دندان پوسیده دارند؟

عضو هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی کودکان ایران ضمن اشاره به شاخص پوسیدگی دندانی در کودکان ایرانی، بر لزوم لحاظ مباحث آموزشی و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و همچنین ارائه خدمات به کودکانی که هنوز به سن مدرسه نرسیده‌اند، تاکید کرد.
کد خبر: ۱۸۲۰۳۳
۱۰:۵۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، شاخص پوسیدگی دندانی در کودکان را بین ۶.۲ تا ۷.۳ خواند و گفت: البته این میزان نسبت به قبل از طرح تحول سلامت تغییر آنچنانی نداشته است؛ چرا که هم مطالعات هنوز به طور کامل انجام نشده است و هم این طرح به طور کامل پایا نشده است.

این متخصص دندان پزشکی ضمن تاکید بر لزوم لحاظ مباحث آموزشی و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و همچنین ارائه خدمات به کودکانی که هنوز به سن مدرسه نرسیده‌اند،  افزود: اقداماتی که در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان انجام می‌شود تا حدودی به بخشی از جامعه که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند مراجعات درمانی به دندانپزشک داشته باشند، کمک می‌کند، اما این مباحث بیشتر بخش دمانی را شامل می‌شود و این درحالیست که جنبه پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.  باید دانست شاخص سلامت دندانی شامل دو بخش درمان و پیشگیری کنار یکدیگر است. هنگام درمان، شدت بیماری کاهش می‌یابد و لازم است برای عدم ایجاد پوسیدگی نیز اقدامات لازم انجام شود.

انصاری بر لزوم استفاده از مربی بهداشت آموزش دیده در مدارس تاکید کرد و افزود: این طرح‌ها باید با نظارت متخصصین دندانپزشکی کودکان در مدارس انجام شود و افراد حتما آموزش‌های لازم را فرا گرفته باشند. یک مربی بهداشت بدون گذراندن دوره‌های آموزشی نمی‌تواند اقداماتی مانند «فلوراید تراپی» و «فیشورسیلانت» را انجام دهد؛ چرا که اگر این کارها به روش اصولی انجام نشود، می‌تواند اثر منفی گذاشته و سرعت پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

وی افزود: بسته‌های آموزشی از طریق وزارت بهداشت و مجموعه‌های دفترسلامت  دهان و دندان به این مربی‌ها ارائه شده و توصیه ما این است که علاوه بر ارتباط با این مجموعه‌ها، ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برقرار باشد؛ چراکه امکانات بهتری می‌تواند برای آموزش در اختیار افراد قرار دهد.

انصاری در پایان با بیان این که این طرح در مقوله فرهنگسازی توانسته موفق‌تر عمل کند، گفت: فعالیت‌های انجام شده در این بخش مناسب بوده، ولی همچنان احتیاج به اقدامات بیشتر است و باید با روش‌های جدیدتر در فرهنگسازی، توسعه بهتری ایجاد کنیم.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: