۰

گفته‌های مهاجر ایرانی درباره خودسوزی شوهرش در نائورو

همسر جوان ایرانی که اردیبهشت ۱۳۹۵ در کمپ مهاجران جزیره «نائورو» دست به خودسوزی زده بود، در گفت‌و‌گو با هیات تحقیق درباره مرگ شوهرش از وضعیت اسف‌بار پناهجویان در این کمپ مهاجران خبر داده است.
کد خبر: ۱۸۰۶۷۰
۱۴:۴۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، در حالی که طی چند سال اخیر انتقادهای بین‌المللی درباره مواضع دولت استرالیا در قبال مهاجران تشدید شده است، همسر یک مهاجر ایرانی که شوهرش در کمپ جزیره «نائورو» خودسوزی کرد و جان باخت، به تازگی درباره علت خودسوزی و وضعیت ناگوار زندگی مهاجران در نائورو صحبت‌هایی مطرح کرده است.

دولت استرالیا مهاجران را در کمپ‌ها و بازداشتگاه‌های جمعی در جزایر «نائورو» و «پاپوآ گینه نو» نگهداری می‌کند. خودکشی، تجاوز و قتل مهاجران از جمله حوادث معمول در این بازداشتگاه‌هاست.

دهم اردیبهشت سال ۱۳۹۵ بود که رسانه‌ها از مرگ یک جوان ۲۴ ساله ایرانی به نام «امید معصوم علی» در کمپ مهاجران خبر دادند؛ جوانی که دو روز قبل از این تاریخ، در اعتراض به شرایط اسف‌بار خود و همسرش در این کمپ خودسوزی کرده بود.

مقام‌های استرالیایی در آن زمان از انجام تحقیق درباره مرگ این فرد خبر دادند و حالا امروز دوشنبه رسانه‌هایی از قبیل روزنامه «گاردین» گزارشی درباره صحبت‌های همسر او منتشر کرده‌اند.

در گزارش گاردین درباره نتیجه تحقیق در خصوص خودسوزی امید معصوم‌علی آمده است: «یک پناهجوی ایرانی بعد از آنکه همسرش از گفت‌و‌گو با نمایندگان سازمان ملل درباره وضعیت ناگوارشان در جزیره نائورو ناامید شد، خودسوزی کرد».

این روزنامه گزارش داد: «این خانم (همسر جوان ایرانی جان باخته) که امکان انتشار نامش وجود ندارد، تصویری سیاه از زندگی‌ خود و شوهرش بعد از خروج از ایران در ژوئن ۲۰۱۳ به مقصد استرالیا ترسیم کرده است و همچنین به تحقیقات درباره مرگ امید معصوم علی شواهدی ارائه داده است».

او به بازرسان کمیته تحقیق و پزشکی قانونی «بریزبن» استرالیا گفت، وی و شوهرش بعد از آنکه قایق‌شان در مسیر استرالیا توقیف شد، ابتدا به جزیره «کریسمس» منتقل و سپس به کمپ مهاجران در جزیره نائورو برده شدند.

طبق گفته او، دسترسی به آب، خدمات درمانی و وسایل ارتباطی محدود بوده و آنها فقط یک بار در روز می‌توانستند غذا بخورند چرا که «دیگر مواد غذایی موجود، قابل خوردن نبود».

این زن جوان تاکید کرد که هیچ امکانات بهداشتی در اردوگاه نائورو وجود نداشت و مسئولان این کمپ در جواب اعتراض‌ها به مهاجران می‌گفتند: «به کشور خودتان برگردید».

وی همچنین گفت: «اگر هرگونه بیماری در رابطه با هوای گرم اتفاق می‌افتاد، تنها راه‌حل آن، استفاده از آب بود. اصلا وضعیت خوبی به ویژه برای زنان و کودکان نبود».

به گفته او، «سخت‌ترین بخش» وضعیت وی و شوهرش آن بود که مسئولان کمپ به آنها درباره وضعیت پرونده‌شان برای مهاجرت به استرالیا اطلاعات کمی می‌دادند.

مسئولان تحقیق درباره مرگ «امید معصوم علی» از همسر او درباره روز خودسوزی و دلیل آن سوال کردند.

به گفته او، آوریل ۲۰۱۶  نمایندگان اعزامی سازمان ملل به جزیره نائورو آمدند و از پناهجویان درباره وضعیتشان پرس و جو می‌کردند. وی بعد از گفت‌و‌گو با آنها به این نتیجه رسید که نمایندگان سازمان ملل نحوه رفتار مسئولان کمپ با پناهجویان را مورد تایید قرار دادند و این موضوع سبب «ناامیدی» او شده بود.

طبق روایت این زن، شوهرش با دیدن ناامیدی همسرش، عصبانی شد و بعد از ترک محل اقامتشان و در حضور نمایندگان سازمان ملل دست به خودسوزی زد.

در ویدئوی منتشر شده از لحظه این خودسوزی، وی پیش از آتش زدن خود می‌گفت: «پوست ما را کندید، به خدا سه ساله ما را بیچاره کردید».

خودسوزی منجر به مرگ این جوان ایرانی در شرایطی صورت گرفت که اردیبهشت سال ۱۳۹۵ دستکم ۶ نفر در اعتراض به برخورد غیرانسانی با مهاجران، به شکل‌های مختلف به خود آسیب زده بودند.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: