۰

کردهای سوریه و بار سنگین مسؤولیت خانواده‌های داعش

به دنبال خروج گسترده عناصر و خانواده‌های اعضای گروه تروریستی داعش از آخرین پناهگاه این گروه در باغوز سوریه، نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که زیرساخت‌های کافی برای پذیرش عناصر خارجی داعش را ندارند و خواستار بازگرداندن و محاکمه آنها در کشورهای خودشان هستند.
کد خبر: ۱۸۰۶۵۶
۱۳:۵۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، به دنبال خروج گسترده عناصر و خانواده‌های اعضای گروه تروریستی داعش از آخرین پناهگاه این گروه در باغوز سوریه، نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که زیرساخت‌های کافی برای پذیرش عناصر خارجی داعش را ندارند و خواستار بازگرداندن و محاکمه آنها در کشورهای خودشان هستند.

روزنامه الشرق الأوسط در گزارشی نوشت که همراه با افزایش تعداد داعشی‌های خارجی بازداشت شده در آخرین پناهگاه این عناصر در شرق سوریه سختی‌ها و مشکلات نیروهای سوریه دموکراتیک نیز افزایش می‌یابد، بدین ترتیب این نیروها که تحت حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا هستند، بار دیگر از کشورهای ذی ربط خواستند که شهروندان خود را به کشورشان بازگردانند و مسؤولیت آنها را بپذیرند.

در این گزارش آمده است: نیروهای سوریه دموکراتیک در حال حاضر امید دارند که غیرنظامیان بیشتری را از حدود نیم کیلومتر مربع تحت کنترل داعش در شهرک باغوز خارج کنند تا به دنبال آن بتوانند تسلط کامل این منطقه را به دست گرفته و پیروزی نهایی بر داعش را اعلام کنند.

نیروهای کرد سوریه از چهارشنبه تاکنون بیش از ۵۰۰۰ شخص را از منطقه باغوز خارج کرده‌اند که غالب آنها زنان و کودکان و اعضای خانواده‌های عناصر داعش و افراد مظنون به وابستگی به این گروه تروریستی هستند. افراد خارج شده از آخرین پناهگاه داعش به مرکز صحرای واقع در حومه شرقی دیرالزور منتقل می‌شوند و در آنجا غیرنظامیان از افراد مظنون به وابستگی به داعش جدا شده و سپس به اردوگاه آوارگان "الهول" در شمال و یا مراکز بازداشت منتقل می‌شوند.

در همین راستا، یک خبرنگار فرانسوی علام کرد که در میان خارجی‌هایی که اخیرا از پناهگاه داعش خارج شده‌اند، زنانی وجود دارند که تابعیت‌های مختلف از جمله فرانسوی، ترکیه‌ای، ازبکی و مصری دارند.

مصطفی بالی، مدیر دفتر رسانه‌ای نیروهای سوریه دموکراتیک نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: با فرار هزاران خارجی بار مسؤولیت‌ها و مشکلات ما بیشتر می‌شود و سنگینی آن بر دوش ما خواهد بود جز در صورتی که کشورهای مربوطه مسؤولیت شهروندان خود را بپذیرند.

کردهای سوریه در طول نبردهای خود علیه داعش صدها تن از عناصر خارجی غیرسوری و عراقی این گروه را بازداشت کرده‌اند که تابعیت‌های مختلفی از جمله انگلیسی، فرانسوی و آلمانی دارند و این نیروها بارها از کشورهای مذکور خواسته‌اند که شهروندان خود را به کشورشان بازگردانند.

در همین راستا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا از کشورهای اروپایی خواست که حدود ۸۰۰ عنصر تروریستی را به کشورهای خود بازگردانده و آنها را در کشورشان محاکمه کنند.

عبدالکریم عمر، رئیس دفتر روابط خارجه کردهای سوریه نیز اعلام کرد: تعداد جنگجویان داعش و خانواده‌های آنها که به ما روی آورده‌اند به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و کردها به تنهایی قادر به تحمل بار مسؤولیت این افراد نیستند و زیرساخت‌های لازم برای جذب این جابجایی گسترده را نداریم، حتی زندان‌های ما نیز گنجایش این افراد را ندارد.

از سوی دیگر، یک خبرنگار فرانسوی گفت که جمعه گذشته در منطقه "القاحلة" در صحرای سوریه افرادی را مشاهده کرده است که روی زمین نشسته بودند و منتظر رسیدن نوبت‌شان برای تفتیش بودند. در میان این افراد علاوه بر یک سیاهپوست و یک بور افرادی از کشورهای آسیای شرقی حضور داشتند.

به منظور تکمیل روند خروج افراد محاصره شده در آخرین پناهگاه داعش، باید "ساعت صفر" را برای نیروهای سوریه دموکراتیک به منظور پایان دادن به این نبرد چه به واسطه تسلیم عناصر داعش و یا حمله به آنها تعیین کرد. نیروهای قسد اطلاعات دقیقی از تعداد عناصر داعش در این منطقه ندارند و نیروهایشان پس از محاصره داعش به منظور فراهم کردن زمینه برای خروج غیرنظامیان با احتیاط فعالیت می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که پس از بررسی هویت و جمع آوری اطلاعات شخصی، غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان به اردوگاه الهول منتقل شده و افراد مظنون به وابستگی به داعش نیز به مراکز ویژه بازجویی تحویل داده می‌شوند.

این درحالی است که اردوگاه الهول به طور کامل پر شده است و این اردوگاه که یک بخش مربوط به خانواده‌های عناصر تکفیری دارد، ۴۰ هزار فرد را در خود پناه داده و سازمان ملل نیز احتمال داده است که طی چند ساعت و روزهای آتی هزاران فرد دیگر نیز به این اردوگاه منتقل شوند؛ مسأله‌ای که خدمات کلیدی و اصلی اردوگاه الهول را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به همین منظور، نیروهای سوریه دموکراتیک پیشتر از نهادهای بین‌المللی و در رأس آنها سازمان ملل خواسته بودند که برای تأمین نیازهای افراد فراری مداخله کنند، چراکه این امر فراتر از توان نیروهای کرد است.

در همین راستا، عبدالکریم عمر با اشاره به مشکلات موجود در اردوگاه الهول، گفت: ما در اردوگاه‌های مختلف به ویژه اردوگاه الهول که علاوه بر خانواده اعضای داعش تعداد زیادی از آوارگان سوری را در خود گنجانده است، تحت فشار قرار داریم. جامعه بین‌الملل مسؤولیت خود را نمی‌پذیرد و ما به تنهایی نیز قادر به تحمل بار مسؤولیت این افراد نیستیم، آنها نیازهای روزمره‌ای مانند مواد بهداشتی و شیر برای کودکان‌شان دارند.

از سوی دیگر، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات خروج از آخرین پناهگاه داعش در شرق سوریه و ورود این افراد به اردوگاه الهول تاکنون ۶۰ کودک جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که کمیته بین‌المللی نجات که کادر آن در این اردوگاه در حال فعالیت هستند اخیرا اعلام کرد که این تعداد به دست کم ۶۹ تن افزایش یافته است که دو سوم آنها کودکان زیر یک سال هستند.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: