۱

سریعترین نرخ رشد جمعیت در افغانستان

منبع خبری افغانستان اعلام کردند؛ این کشور در حال حاضر سریع ‌ترین نرخ رشد جمعیت در جهان را دارد و ممکن است تا چند سال آینده دو برابر شود و جمعیت 30 میلیون نفری فعلی در سال 2040 به 60 میلیون نفر برسد.
کد خبر: ۱۸۰۵۲۶
۱۴:۰۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، منبع خبری افغانستان اعلام کردند؛ این کشور در حال حاضر سریع ‌ترین نرخ رشد جمعیت در جهان را دارد و ممکن است تا چند سال آینده دو برابر شود و جمعیت 30 میلیون نفری فعلی در سال 2040 به 60 میلیون نفر برسد.

 «فیروز الدین فیروز» وزیر بهداشت افغانستان اعلام کرده است که این کشور در حال حاضر سریع ‌ترین رشد جمعیت را در جهان دارد و نرخ باروری زنان افغان در طول عمر خود به طور میانگین 5 تا 6 فرزند است و اکثر زایمان ها در فاصله کمتر از 24 ماه صورت می گیرد.
با توجه به این آمار، جمعیت افغانستان در 24 سال آینده دو برابر خواهد شد. جمعیت فعلی افغانستان بر اساس برآوردها 32 میلیون نفر اعلام شده است.

«مصطفی مستور» وزیر اقتصاد افغانستان می گوید روند رشد جمعیت از 2.3 درصد به 2.14 درصد در سال 2018 رسیده است و با توجه به آمار ذکر شده پیش بینی می شود تا سال 2040 جمعیت افغانستان به 60 میلیون نفر نیز خواهد رسید.

مستور روز سه شنبه اعلام کرد که ، 50 سال پیش جمعیت افغانستان که 10 میلیون و 500 هزار نفر بود با رشد 2.4 درصدی به 31 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.
به نوشته آوا، رشد سریع جمعیت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور می تواند در آینده موجب بیکاری، و معضلات اجتماعی در جامعه شود.
به گفت مستور، رشد جمعیت 2.14 درصد و رشد اقتصادی حدود 3 درصد است و این باعث فقر در بلند مدت در افغانستان خواهد شد؛ برای جلوگیری از چنین فاجعه ای رشد اقتصادی باید حداقل 8 درصد باشد.
وی افزود: درآمدسرانه افغانستان چند سال پیش 603 دلار بود اما در حال حاضر 520 دلار است که با افزایش 600 هزار نفر نفوس در هرسال نگران کننده است و درآمد هرسال کاهش خواهد یافت.
سال گذشته میلادی میانگین تعداد اعضای هر خانواده 7 نفر اعلام شد، این در حالی است هزینه های این خانواده های پر جمعیت را تنها یک نفر که معمولا پدر خانواده است، تامین می کند و با آسیب دیدن پدر، خانواده با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد.
نداشتن آگاهی در مورد تنظیم خانواده یکی از موارد مهم و اساسی افزایش بی رویه جمعیت افغانستان است؛ این آموزه ها باید از طریق رادیو، تلویزیون، روزنامه، کتاب و مراجع دینی در اختیار مردم قرار گیرند.
افزایش سریع جمعیت در افغانستان پیامدهایی نیز در پی دارد.

*فقر و بیکاری
روزنامه خصوصی افغانستان تایمز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد حدود دو و نیم میلیون نفر در افغانستان بیکار هستند و 45 درصد یا یک میلیون نفر از این بیکاران را تحصیل کردگان این کشور تشکیل می دهند و این امر باعث شده است تا نیمی از مردم افغانستان زیر خط فقر قرار بگیرند، بیشتر این بیکاران جوانانی با مدرک دیپلم یا فارغ التحصیلان دانشگاه هستند.
به گزارش «آژانس کودکان سازمان ملل» (یونیسف) فقر، بیکاری و خشکسالی سه عاملی است که موجب مهاجرت و آوارگی مردم افغانستان شده است، برخی از این افراد در اردوگاه های آوارگان حومه شهرهای بزرگ افغانستان زندگی میکنند؛ شدت فقر در این مناطق بهه حدی است که برخی والدین مجبور به فروش کودکان به ویژه دختران خود در ازای پول و یا وسایل خانه می شوند.

*مرگ و میر ناشی از زایمان های بیش از حد
به گفته معاون وزیر بهداشت افغانستان، آمار نشان می دهد که در هر 100 هزار تولد در افغانستان، 327 مادر جان خود را از دست می دهد که یعنی به طور میانگین در هر دو ساعت یک زن در زمان زایمان جان خود را از دست می دهد؛ همچنین در هر یک هزار تولد 77 نوزاد پیش از رسیدن به سن یک سالگی و 97 کودک پیش از پنج سالگی جان خود را از دست می دهند.
به نوشته این خبرگزاری، زایمان های پی در پی، باعث کاهش مقاومت بدنی مادران و اطفال می شود که این موضوع باعث افزایش آمار مرگ و میر مادران و نوزادانشان می شود. این موضوع به دلیل افزایش روابط عاطفی میان مادر و کودک برای مادر بسیار دشوار است بیشتر زنانی که فرزندان خود را از دست می دهند متحمل مشکلات روحی فراوان می شوند؛ اما باز هم این موضوع کمکی به کاهش حمعیت و باروری زنان نکرده است.
وزارت بهداشت افغانستان با برگزاری سمیناری در این رابطه، در تلاش است تا از طریق تبلیغات عالمان دینی موجب کاهش میزان باروری و فرزند آوری شده است. از این رو «شمس الرحمان فروتن» عالم دینی افغان نیز ضمن شرکت در این سمینار گفت: در دین اسلام نیز احادیثی مبنی بر حظ فاصله زمانی میان فرزند دار شدن وجود دارد و تاکید شده است که طفل باید تا سن دو سالگی شیر بخورد.
درهمین حال دکتر «بارا بنت» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد ضمن مرتبط بودن برنامه های آموزشی و تنظیم خانواده در افغانستان با رشد سریع جمعیت این آموزه ها را مهم خواند و گفت: اگر دولت افغانستان 30 درصد روی برنامه‌های تنظیم خانواده سرمایه گذاری کند، 40 درصد مرگ و میر مادران و 48 درصد مرگ و میر نوزادان کاهش خواهد یافت.

*مشکلات معیشت و اشتغال کودکان
کودکان از دیگر قربانیان افزایش بی رویه جمعیت در افغانستان هستند؛ اشتغال کودکان از دیگر معضلاتی است با فقر اقتصادی و فرهنگی جامعه افزایش می باید. خانواده ها برای خرید مواد غذایی نیازمند درآمد می باشد و زمانی که والدین از پس مخارج خانواده بر نیایند، کودکان خردسال خود را مجبور به انجام کارهای سخت می کنند، که موجب می شود که این کودکان از تحصیل محروم شوند؛ از طرفی با افزایش جمعیت و رشد اقتصادی پایین دولت قار به فرهم کردن امکانات آموزشی برای همه کودکان نخواهد بود.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می گوید در حال حاضر وضعیت کودکان افغانستان بسیار اسفناک است و تعداد 500 هزار کودک در این کشور به کمک های فوری نیاز دارند. فقر، جنگ، ناامنی و خشکالی در ولایات مختلف افغانستان آینده این کودکان را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
با وجود تمام تلاش‌های یونیسف، این سازمان معتقد است که هنوز کودکان افغانستان به کمک های بیشتری از جانب جامعه بین الملل نیاز دارند و وضعیت فعلی این کودکان به هیچ وجه مناسب نیست.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
خدا روزی رسان است .