۰

با بچه‌هایی که دست بزن دارند چه کنیم؟

در این مطلب با شیوه‌های مناسب رفتار با کودکانی که دوستان خود را کتک می‌زنند، آشنا خواهید شد.
کد خبر: ۱۸۰۲۶۳
۱۱:۴۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، پرخاشگری در کودکان یک مسئله و داشتن دست بزن کودک و اقدام به کتک زدن دیگران بحثی دیگر در مشکلات تربیتی کودکان است که متاسفانه در جامعه پرتنش امروزی این رفتار به وفور در بین بچه‌ها دیده می‌شود. این روز‌ها بچه‌ها هم پرخاشگری و کتک زدن یکدیگر را در رفتارهایشان جای داده اند و این کار فقط مختص بزرگسالان نیست.

پرخاشگری و کتک زدن کودکان دیگر توسط کودکتان علت‌های زیادی مانند برونی سازی احساسات، ترس و جلب توجه و... دارد بنابراین ابتدا باید دلایل این رفتار در کودکان را بررسی کنید و سپس دنبال راه مناسبی برای کاهش این رفتار در کودک باشید. اگر بچه شما جزء کودکانی است که بچه‌های دیگر را می‌زند، لطفاً او را تنبیه نکنید و راهکار‌های کاربردی این بخش از نمناک را امتحان کنید.

بعضی از بچه‌ها به جای بازی و تعامل دوستانه با کودکان دیگربا آن‌ها دست به یقه می‌شوند و کتک کاری راه می‌اندازند و والدینشان نمی‌دانند در این موقعیت باید چه رفتاری با کودکشان داشته باشند و به تنبیه کردن او می‌پردازند. غافل از این که این کار به تقویت رفتار‌های پرخاشگرانه او دامن می‌زند. در ادامه با شیوه‌های مناسب رفتار با کودکانی که دوستان خود را کتک می‌زنند، آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: چه سنی برای خرید تبلت و موبایل برای فرزندان مناسب است؟
پیشگیری کنید

قبل از تعامل کودکتان با کودکان دیگر احساس امنیت او را افزایش دهید و کاری کنید که او نترسد و همیشه در دسترس او قرار بگیرد. اگر متوجه شدید کودک شما به سمتی که احتمال کتک زدن وجود دارد، می‌رود دخالت کنید و بین او و کودکی که می‌خواهد او را کتک بزند قرار بگیرید.
آرام باشید

هنگامی که کودکتان در حال گریه کردن است، او را متوقف نکنید، زیرا با گریه احساسات کودک بیرون می‌ریزد و احساس بهتری پیدا می‌کند. اگر کودکتان بچه‌ای را زده، عصبی نشوید، زیرا عصبانیت شما چیزی را حل نمی‌کند پس آرام باشید، نفس عمیق بکشید و به خودتان بگویید «او کتک زده، چون ترسیده است و من با آرامش و صمیمیت این ترس را کم کنم».
آموختن جبران کردن به کودک

قبل از اینکه به سراغ کودک خود بروید به سمت کودکی که کتک خورده بروید و او را آرام کنید، این فرصت شما را در برخورد با فرزندتان آرامتر می‌کند سپس وقتی آرام شدید به کودکتان با صمیمیت بگویید برخورد تو درست نبوده و سپس او را با کودک کتک خورده روبرو کنید. هنگام مواجهه با کودک کتک خورده بگویید متاسفیم که علی یا... تو را کتک زد و یادش رفته بود با تو حرف بزند. آیا با این عذرخواهی حال تو بهتر می‌شود.
سرزنش نکنید

اگر به سرزنش کودکتان بپردازید او فکر می‌کند بچه بدی است و شما او را دوست ندارید و او نمی‌تواند کودک خوبی باشد؛ بنابراین احساس ترس خواهد کرد و به پرخاشگری روی می‌آورد پس باید با کودک همدلی کنید تا او نیز طرز برخورد با دیگران را از شما بیاموزد.
او را از معرکه دور کنید

آرام باشید و کودک خود را از محل درگیری دور کنید، شما با این روش زمانی برای روبرو شدن کودکتان با احساساتش روبرو می‌کنید.
کمک به شناخت احساسات

کودک شما می‌داند که کتک زدن کار بدی است، اما او نمی‌تواند جلوی خود را بگیرد پس باید شما به او کمک کنید تا احساساتش را بشناسد و احساس امنیت کافی در او ایجاد کنید. مثلا بگویید:تو از زدن دوست خیلی ناراحتی و من می‌دانم و خیلی نراحتم که آنجا نبودم تا به تو کمک کنم، اما الان پیش تو هستم.
راهکاری برای بروز احساسات

قبل از این که کودک تان در تعامل با بچه‌های دیگر قرار بگیرد، ترس او را کاهش داده و احساس امنیتش را افزایش بدهید. اگر کودک شما دارد گریه می‌کند او را متوقف نکنید. گریه کردن یعنی بیرون ریختن احساسات و این باعث می‌شود که او کم کم احساس بهتری پیدا کند.

به اندازه کافی با او صحبت کنید، بیشتر از اینکه حرف بزنید صمیمیت و مراقبت تان را به او نشان بدهید. احساسات او را تحلیل نکنید و فقط موقعیتی را فراهم کنید که او بتواند احساساتش را با خیال راحت بروز بدهد.
بهبود حال کودک با خنده

اگر کودک شما گریه نکرد، نگذارید که به میان بچه‌ها برگردد، زیرا ممکن است دوباره دعوا و کتک کاری راه افتد پس در این مواقع او را به خنده اندازید، زیرا خنده سبب بهبود حال کودک و کم شدن احتمال کتک کاری می‌شود.
یاد دادن مدیریت کردن هیجانات

هنگامی که خود و کودکتان آرام شدید، از کودک خود بخواهید روش‌های بهتری برای کنترل احساسات خود بیابد. مثلا به کودکتان بگویید امروز که دست خودت رو زدی چه اتفاقی بینتان افتاده بود؟ سپس به حرف‌های او بدون هیچگونه قضاوتی گوش دهید و اگر او در جواب به شما گفت که از دست دوستش ناراحت بوده، درباره عصبانیت او بیشتر باهم حرف بزنید و به کودکتان بگویید دفعه بعد اگر کسی تو رو ناراحت کرد به جای کتک زدن چه کار دیگری می‌توانی انجام دهی؟

اگر راهی به نظر او نرسید، شما به او پیشنهاداتی مانند ترک کردن موقعیتی که در آن عصبانی است و یا صحبت کردن با یک دوست دیگر درباره عصبانیت بدهید و سپس این روش‌ها را با بازی با عروسک هایش با او تمرین کنید.
خواسته اش را اجابت نکنید

وقتی کودک از این راه می‌خواهد به خواسته اش دست یابد و از موضع خود کوتاه نمی‌آید، شما نباید خواسته اش را اجابت کنید و در صورت اصرار با مهربانی و قاطعانه به او بگویید تا وقتی که این طور رفتار کنی من خواسته تو را انجام نمی‌دهم. سپس به رفتار او توجه کنید و وقتی رفتار خوبی نشان داد به سمتش بروید و به او توجه و محبت کنید.
احساس‌تان را مدیریت کنید

احساسات خود را کنترل کنید تا بتوانید بهتر به کودک خود کمک نمایید.
الگوی خوبی باشید

کودکان اگر ببینند والدین آن‌ها تنبیه بدنی را به کار می‌برند، بیشتر تمایل به کتک زدن بچه‌های دیگر پیدا می‌کنند.
ریشه یابی کنید

علت‌هایی که منجر به این رفتار می‌شود مانند شرایط جسمی کودک، ساعات خواب یا غذا خوردنش، جلب توجه دیگران را بررسی کنید و درصدد رفع آن‌ها برآیید.


منبع: تبیان
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: