۰

ابعاد حضور نظامی آمریکا در عین الاسد عراق

کم و کیف حضور نظامی آمریکا در پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار که بعد از پایگاه هوایی «بلد» در شمال بغداد، دومین پایگاه نظامی بزرگ عراق به شمار می رود و میزان نقش دولت عراق در اداره و یا نظارت بر آن، یکی از موضوعات جنجالی هفته های اخیر در این کشور بوده است.
کد خبر: ۱۷۹۳۳۲
۱۳:۰۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، کم و کیف حضور نظامی آمریکا در پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار که بعد از پایگاه هوایی «بلد» در شمال بغداد، دومین پایگاه نظامی بزرگ عراق به شمار می رود و میزان نقش دولت عراق در اداره و یا نظارت بر آن، یکی از موضوعات جنجالی هفته های اخیر در این کشور بوده است.

از زمان سفر مخفیانه 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا به این پایگاه نظامی در روز چهارم دیماه گذشته و اظهارات مداخله جویانه اش مبنی بر استفاده از این پایگاه برای تحرک و زیر نظر گرفتن منطقه، بحث کم و کیف حضور نظامی آمریکا در عراق بطور کلی و در این پایگاه مهم به طور خاص و همچنین میزان تسلط و مدیریت دولت عراق بر آن بطور جدی مطرح شده است.
پس از سفر ترامپ و با تاکید دولت عراق مبنی بر این که هیچ پایگاه خارجی در این کشور وجود ندارد و پایگاه هایی که نیروهای آمریکایی در آن هستند نیز تحت مدیریت عراقی هاست، این بحث برای مدتی فروکش کرد اما با سخنان چند روز پیش ترامپ دوباره بطور جدی مطرح شد.
ترامپ در سخنان اخیر خود با تاکید مجدد بر عدم خروج نظامی از عراق گفته بود در این کشور پایگاه بسیار خوبی (عین الاسد در استان الانبار) داریم که از آن طریق ایران و کل منطقه را رصد کرده و تحت نظر خواهیم داشت.
هر چند این سخنان اعتراضات یکپارچه دولت این کشور و نیز احزاب و شخصیت های عراقی را برانگیخت اما بحث بر سر کم و کیف نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه عین الاسد و میزان اطلاع و یا اشراف عراقی ها بر آن این بار بطور جدی تر مطرح شد.
ایرنا در همین ارتباط با در گفتگو با چند تن از کارشناسان و خبرگان سیاسی و نظامی این کشور موضوع را بررسی کرده است.
پایگاه نظامی عین الاسد که گفته می شود حدود 60 کیلومتر مربع مساحت دارد، پس از پایگاه هوایی «بلد» در شمال بغداد، دومین پایگاه نظامی بزرگ عراق به شمار می رود.
این پایگاه نظامی در بخش «البغدادی» در شرق رودخانه فرات واقع شده و تا «رمادی» مرکز استان الانبار 108 کیلومتر فاصله دارد.
چند منبع آگاه به ایرنا گفتند که این پایگاه نظامی کاملا در اختیار آمریکایی هاست و یا حضور چندین هزار نیروی رزمی آمریکا و دهها فروند بالگرد جنگی و دیگر تجهیزات نظامی، یک مرکز کاملا عملیاتی و بسیار فراتر از ماموریت های آموزش ارتش عراق جهت مقابله با داعش است.
خبرنگار ایرنا این سوال را مطرح کرد که اگر این پایگاه نظامی - چنانکه دولت می گوید- تحت مدیریت و یا دست کم مشارکت دولت عراق است، آیا دولت می تواند زمینه بازدید یک تیم خبری را از این پایگاه فراهم کند اما وزیر کشور سابق و نماینده فعلی پارلمان عراق از فراکسیون «الفتح» بزرگترین فراکسیون حامی دولت عراق تاکید کرد که چنین امکانی وجود ندارد.
«محمد الغبان» در گفتگوی اختصاصی با ایرنا وقتی که از او سوال شد که اداره پایگاه عین الاسد در حال حاضر در اختیار دولت عراق یا آمریکا است به صراحت گفت که دولت عراق هیچ اشراف و تسلطی بر این پایگاه ندارد و این مرکز بزرگ نظامی کاملا تحت تصرف و اختیار واشنگتن است.
از طرفی دبیرکل گروه مقاومت اسلامی «سرایا الخراسانی» با تایید اینکه پایگاه عین الاسد کاملا در اختیار دولت آمریکا و خارج از اداره دولت عراق است گفت که سلطه دولت عراق بر این پایگاه فقط پروتکلی و صوری است اما عملا اختیار این پایگاه در دست دولت آمریکا است.
«علی الیاسری» برخلاف بیانیه اخیر سفارت آمریکا در بغداد و همچنین اظهارات «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر فعلی عراق که تعداد نظامیان آمریکایی موجود در خاک عراق را محدود و در حد 5 هزار نفر عنوان کرده بودند گفت که فقط در پایگاه عین الاسد 16 هزار نیروی نظامی و رزمی آمریکا حضور دارند.
الیاسری در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اضافه کرد که دو هزار نیروی نظامی آمریکا که اخیرا از خاک سوریه عقب نشینی کرده اند نیز همگی آنها در پایگاه عین الاسد مستقر شده اند.
وی ادامه داد که اغلب نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد، نیروهای جنگی و زبده هستند و تعداد قابل توجهی از ماشین آلات جنگی و قریب 70 فروند بالگرد نظامی در این پایگاه وجود دارد.
دبیرکل سرایا الخراسانی افزود که وجود این تعداد از نیروهای رزمی و زبده آمریکا به علاوه 70 بالگرد نظامی و ماشین آلات های نظامی در چنین پایگاهی، اسباب نگرانی جدی است و نشان می دهد که آرایش آنها کاملا رزمی است و ماموریتی بسیار فراتر از آموزش یا کمک به نیروهای عراقی دارند، موضوعی که بسیار جای و نگران کننده است.
وی با اشاره به وجود یک بالن بزرگ مراقبت که از آسمان تا شعاع چند کیلومتر حومه پایگاه نظامی عین الاسد را تحت کنترل دارد گفت که حضور این همه نیروهای نظامی و ماشین الات و بالگردهای نظامی آمریکا تهدیدی برای امنیت و حاکمیت ملی عراق است و باید هرچه زودتر به حضور آنها در عراق خاتمه داده شود.
عضو فراکسیون «عصائب اهل الحق» در پارلمان عراق نیز با صحه گذاشتن بر تمامی این اطلاعات تاکید کرد که پارلمان عراق برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکا در عراق بسیار جدی است.
«حسن سالم» در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا اضافه کرد که در حال حاضر اکثر نمایندگان پارلمان عراق مخالف این حضور نظامی آمریکا هستند و آن را تهدیدی برای امنیت و حاکمیت ملی عراق می دانند.
به گفته وی، همین که دو فراکسیون بزرگ اصلاح و سازندگی که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند و دو فراکسیون اصلی حامی دولت هستند، مخالف این حضور نظامی آمریکا هستند، برای تصویب لایحه قانونی اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق کفایت می کند.

** جزییات بیشتری از عین الاسد
ساخت پایگاه عین الاسد در 1980 آغاز شد و بعد از هفت سال کار، در 1987 با هزینه ای بالغ بر 280 میلیون دلار در آن زمان توسط شرکت های «یوگسلاوی» سابق به اتمام رسیده و گفته می شود که برای بهره گیری از تجارب دردناک کشورهای عربی در نتیجه شکست اعراب از رژیم صهیونیستی در 1967 طراحی این پایگاه نظامی در 1975 در غرب عراق آغاز شد.
این پایگاه در آن برهه با ظرفیت پنج هزار نیروی نظامی و داشتن باندهای فرودگاه برای هواپیماهای جنگی تحت نام پایگاه «القادسیه» ساخته شده بود، بعد از سقوط رژیم صدام در بهار 2003 و استقرار نظامیان آمریکایی در آن، نام این پایگاه به عین الاسد (چشم شیر) تغییر و توسعه یافت.
پیش از بازدید ترامپ از این پایگاه در آستانه سال جدید میلادی، «جرج بوش» پسر رییس جمهوری اسبق آمریکا در سال 2007 از آن بازدید کرده و «کوندلیزا رایس» وزیر خارجه اسبق و همچنین «روبرت گیتس» وزیر دفاع اسبق آمریکا نیز از این پایگاه بازدید به عمل آورده بودند.

**حضور نظامی آمریکا، غیر قانونی است
الغبان وزیر کشور سابق عراق و نماینده کنونی پارلمان عراق، در ادامه گفتگو با ایرنا تاکید می کند که وجود پایگاه و نیروی نظامی آمریکا را در خاک عراق بر خلاف قانون اساسی و حتی توافقنامه امنیتی که در سال 2008 بین دو کشور امضا شده است، دانست و گفت که برای اخراج نیروهای موجود امریکایی از خاک عراق، پارلمان حتی نیاز به تصویب قانون جدید ندارد.
وی اضافه کرد که قانون اساسی و توافقنامه امنیتی سابق بین عراق و آمریکا پیرامون مخالفت با حضور نظامیان آمریکا صراحت دارد.
به گفته وی، طبق قانون اساسی عراق و توافقنامه امنیتی سابق، نباید هیچ پایگاه و نیروی نظامی آمریکایی در خاک عراق وجود داشته باشد و علاوه بر آن در این قانون با هرگونه تهدید علیه کشورهای همجوار عراق با استفاده از خاک عراق مخالفت شده است.
در همین حال، ائتلاف های انتخاباتی الفتح (هادی العامری) و سائرون (سید مقتدا صدر) دوشنبه شب در دومین نشست پیاپی طی یک هفته اخیر، بار دیگر بر ضرورت خروج نیروهای خارجی و آمریکایی از خاک کشورشان تاکید کردند.
همچنین برخی خبرها حاکی است که تاکنون 76 نماینده (از مجموع 329) پارلمان عراق نامه به جریان انداختن طرح تصویب قانونی برای تعیین تکلیف نیروهای خارجی و بویژه آمریکایی را امضا کرده اند.

نمایندگان پارلمان عراق گفته اند که روزهای آینده با پایان تعطیلات فصلی، پارلمان این کشور به مسئله پایان بخشیدن به حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق رسیدگی می کند.
نمایندگان پارلمان و بسیاری از کارشناسان سیاسی و امنیتی عراق معتقدند که اظهارات اخیر ترامپ تهدیدی برای امنیت و حاکمیت ملی عراق است و کاخ سفید می خواهد کشورشان را به صحنه تسویه حساب با دیگر کشورها تبدیل کند و همین باعث شده است که پارلمان عراق با جدیت مسئله اخراج نظامیان آمریکا را دنبال کند.

با وجود تلاش هایی که دولت و پارلمان عراق برای پایان حضور نظامیان آمریکا انجام می دهد اما ناظران مسائل عراق بر این باورند که بدلیل هزینه هایی که واشنگتن مدعی است در عراق کرده و نیز جاه طلبی های این کشور بویژه در دوره ترامپ، کار عراقی ها در تعیین تکلیف نیروهای آمریکایی چندان آسان نخواهد بود.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: