۰

حمله وزیر سعودی به بهار عربی و ناامیدی معارضان سوری

وزیر «امور اسلامی، دعوت و ارشاد» عربستان سعودی در یک نشست تأکید کرد که بهار عربی برای مسلمانان سمی مهلک است، اظهاراتی که خشم معارضان سوری را برانگیخته است.
کد خبر: ۱۷۷۲۵۲
۱۴:۳۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، «محمد العریفی» از مبلغان دینی سعودی از جمله نخستین کسانی بود که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را لعن و نفرین می‌کرد؛ زیرا به گفته العریفی، نفرین بشار اسد در مساجد عربستان سعودی یک امر واجب و حمایت الهی از طرف فرشتگان بود. لذا دست به جمع‌آوری کمک علیه دولت سوریه می‌زد و برای «جهاد» علیه این دولت دعوت می‌کرد.

برخی از مردم سوریه نیز در کوچه و خیابان پرچم معارضان سوری موسوم به پرچم «انقلاب» خود را با افتخار در کوچه و خیابانها برمی‌افراشتند، ولی پایگاه خبری «رأی الیوم» گزارش داد که برافراشتن این پرچم در حال حاضر به منزله اتهامی است که شخص خاطی را به زندان می‌کشاند.

این پایگاه با بیان اینکه سران معارضان سوری مقیم ریاض در حال خروج از آن هستند و به گفته یکی از معارضان، سعودیِ محمد بن سلمان با سعودیِ ملک عبدالله پادشاه پیشین که حامی معارضان بود، تفاوت دارد، در این باره گزارش داد، «این مسئله منحصر به پیگرد معارضان اسد در خاک عربستان نیست، بلکه این مسئله در گفته‌های عبد اللطیف آل الشیخ وزیر امور اسلامی، دعوت و ارشاد سعودی مشخص است که [در آن] به انقلابها [ی عربی] و ملت سوریه حمله کرد؛ [ملتی] که آن را مسئول نابودی و تخریب این کشور می‌داند».

آل الشیخ با تأکید بر اینکه «بهار [عربی] برای انسان عرب و مسلمان، سمی و مهلک است» دولت سوریه را یک دولت قدرتمندی توصیف کرد که ملت این کشور پس از انقلاب خود، فقیر، بی‌نوا و خوار شده و در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند.

وی درباره علت این بدبختیها تأکید کرد که به تجار و فتنه‌افروزان اجازه داده شد که ملت سوریه را تحریک کنند و چنین اتفاقاتی رخ داد و سوریه دچار وضعیتی شد که شاهد آن هستیم.

رأی الیوم اعلام کرد که اظهارات این وزیر سعودی در جریان نشستی مطرح شده که درباره «مستحکم کردن جامعه در برابر تفکرات گروههای تروریستی» برگزار شده بود، و همین اظهارات خشم معارضان سوری را به همراه داشته است؛ زیرا عربستان در صدر کشورهای حامی سرنگونی دولت سوریه قرار داشت.

این اظهارات در حالی از سوی وزیر سعودی مطرح شد، که برخی از رسانه‌های این کشور همچنان نیت ریاض برای بازگشایی سفارت خود در دمشق را تکذیب می‌کنند و مدعی هستند که شرط عربستان برای این کار، دور شدن سوریه از همپیمان خود یعنی جمهوری اسلامی ایران است.

بنا بر این گزارش، اظهارات آل الشیخ که نماینده سعودی است و سمی خواندن انقلابها برای ملتهای عرب و مسلمان، بی‌گمان در راستای تلاش سعودی برای مصالحه با دولت سوریه است.

گفتنی است که برخی از ناظران این اظهارات را در راستای منافع نظام سعودی و وضعیت داخلی این کشور می‌دانند. خاصه اینکه وضعیت داخلی سعودی از نظر اقتصادی و اشتغال مناسب نیست و وزیر این کشور به مردم عربستان یادآور می‌شود که انقلاب مردم سوریه را دچار فقر و آوارگی کرد و نباید علیه حاکم خود دست به اعتراض زد.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: