۰

تشکیل کمپین ضد امارات در یمن

بتازگی کمپینی در یمن برای مقابله با حضور غیرقانونی امارات در خاک این کشور تشکیل شده که با استقبال سیاستمداران و فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج از این کشور روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۱۷۶۵۴۸
۱۱:۲۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، در یمن جبهه‎ای به نام «جبهه ملی مقاومت در برابر حضور امارات در یمن» ایجاد شده و هدف آن، توقف گسترش مداخلات امارات در یمن و تعمیق بحران این کشور اعلام شده است.

شبکه خبری «الجزیره» قطر امروز پنجشنبه گزارش کرد که برخی از فعالان و سیاستمداران حاضر در شبکه‌های اجتماعی این کمپین را راه‌اندازی کردند.

«یاسر الیمانی» از سران حزب «المؤتمر الشعبی العام» (کنگره مردمی) وابسته به «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری پیشین یمن از جمله سیاستمدارانی است که با انتشار فایل‌های ویدئویی، این کمپین را آغاز کرد.

الیمانی از همه کسانی که مخالف سیاست امارات در یمن هستند خواست که پیوستن خود به این کمپین را اعلام کنند؛ کمپینی که برای مقابله با حضور امارات در یمن از طریق یک اقدام واحد و یکپارچه است.

به گزارش الجزیره، این کمپین با استقبال برخی از فعالان یمنی از جمله فعالان حاضر در خارج از این کشور مواجه شده است؛ به گونه‌ای که این افراد با این کمپین اعلام همراهی کردند.

در برخی از تصاویر ویدئویی نیز افراد مسلح نقاب‌پوش حاضر در داخل یمن دیده می‌شوند که «بیانیه نخست» این کمپین را قرائت می‌کنند و در آن مخالفت خود را با حضور امارات اعلام می‌کنند.

کارشناسان یمنی اعلام کرند که انگیزه اولیه این کمپین، اشتباهات و اقدامات نادرست امارات در استانهای مختلف یمن بوده و این مسئله باعث شده است که این افراد اعلام کنند ائتلاف عربستان سعودی به ویژه ابوظبی مسئول این مشکلات است و این ائتلاف بخشی از مشکل در یمن است نه راه حل بحران این کشور.

هم‌اکنون امارات و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ابوظبی، برخی شهرها در نوار ساحلی جنوب یمن و همچنین جزیره مشهور سقطری در آب‌های جنوبی یمن را تحت سلطه خود گرفته است.

«عبد الرقیب الهدیانی» تحلیلگر سیاسی یمن به الجزیره گفت: این کمپین‌ها حاکی از آن است که مردم یمن به این نتیجه رسیده‌اند که باید حضور ابوظبی در این کشور پایان یابد.

الهدیانی تأکید کرد که «امارات امروز در حال قتل، ترور، تخریب نهادهای حکومتی، ایجاد زندانهای سری و شکنجه یمنی‌هایی است که تا سر حد تجاوز می‌رسد... امروز باید یمنی‌ها دست امارات را قطع کنند، زیرا [امارات] در راستای فعالیت‌های استعمارگرایانه فعالیت می‌کند و در حال اشغالگری کامل است».

وی با بیان اینکه این کمپین‌ها به خاطر سکوت دولت یمن در برابر این جنایت‌هاست و به سطح همدستی به امارات می‌رسد، خاطر نشان کرد که خمیرمایه اعتراضات فراهم است و «ملت یمن همچنان آماده است که علیه امارات انقلاب کند. لذا تظاهراتی در [چند شهر جنوبی] عدن، شبوه و حضرموت صورت گرفت و در آن حتی تصویر شیوخ امارات به آتش کشیده شد».

از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ جنگی به رهبری عربستان سعودی و مشارکت فعال امارات علیه یمن آغاز شد که یکی از اهداف آن، بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اعلام شد.

این جنگ که میلیو‌ها نفر در یمن را آواره کرده، به مرگ بیش از پنجاه هزار یمنی، مجروح شدن دهها هزار نفر، نابودی زیرساخت‌های یمن، گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

«ضیف الله الشامی» سخنگوی رسمی دولت «نجات ملی» یمن 17 دی‌ماه گفت که از زمان آغاز حملات عربستان سعودی تا پایان سال 2018، تعداد غیرنظامیانی که مستقیما بر اثر جنگ جان باخته‌اند 15 هزار و 359 نفر است و تعداد افرادی که در جریان حملات ائتلاف زخمی شدند 24 هزار و 121 نفر است اما روزنامه واشنگتن‌پست، مرداد ماه گذشته گزارش کرد که تلفات جنگ یمن از پنجاه هزار نفر گذشته است.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: