۰

چرا آمریکا از سوریه عقب نشینی کرد؟

خروج آمریکا از سوریه تایید و اثبات غیرقابل پیش بینی شکست توطئه استعماری علیه سوریه که با هدف تجزیه، به زانو درآوردن و نابودی آن و از بین بردن محور مقاومت انجام شده بود است
کد خبر: ۱۷۵۴۷۴
۱۴:۳۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، یکی از تحلیگران عراقی به نام  شاکر فرید حسن، به بررسی علل عقب نشینی آمریکا  از سوریه پرداخته است. آن چه در ذیل می آید چرایی این امر را به شکل مختصر تبیین نموده است.

اعلام آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از سوریه برای بسیاری از مردم غافلگیر کننده است و واکنش های مختلفی را در پی داشته و چندین سوال و علامت استفهام در مورد انگیزه های این عقب نشینی غافلگیر کننده مطرح کرده است.

بدون شک، تصمیم عقب نشینی از رویدادها و تحولات دراماتیکی که در منطقه عربی رخ داد و از روابط عادی عربستان با اسرائیل و از هماهنگی میان آمریکا و هم پیمانانش در منطقه جدا نیست. همچنین از دیدارهای ناگهانی و دو جانبه میان رؤسا جمهور، مثل دیدار عمر البشیر رئیس جمهور سودان از سوریه در آغاز هفته گذشته و تصمیم محمد باجی قائد سبسی رئیس جمهور تونس جهت دعوت بشار اسد به حضور در نشست سران کشورهای عربی که قرار است در ماه مارس آینده در تونس برگزار شود، بی ارتباط نیست.

در واقع، خروج آمریکا از سوریه تایید و اثبات غیرقابل پیش بینی شکست توطئه استعماری علیه سوریه که با هدف تجزیه، به زانو درآوردن و نابودی آن و از بین بردن محور مقاومت انجام شده بود است. همچنین عقب نشینی آمریکایی ها نشان دهنده پیروزی های میدانی و سیاسی سوریه علیه نیروهای تروریسم و افراط گرایی در تمام اشکال و عناوین آن است.

دلایل متعدد دیگری هم وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ را وادار کرد تا از کشور سوریه عقب نشینی کند؛ از جمله این عوامل عبارتند از تهدیدات ترکیه مبنی بر بمباران نیروهای دموکرات سوریه جهت نابود کردن این کشور و وجود قرارداد میان ترکیه و آمریکا که این کشور را از برخورد با سوریه باز می­داشت و چه بسا پنتاگون هم خود را برای جنگ علیه ایران آماده می کرد، اما به همین دلیل و به منظور کناره گیری از هر گونه عمل انتقام جویانه علیه نیروهایش در سوریه و عراق تصمیم به عقب نشینی گرفت.

احتمال دیگر، وجود توافق میان آمریکا و هم پیمانان آن در خلیج فارس، مثل عربستان، امارات و قطر مبنی بر ارسال نیرو از این کشور است تا به جای نیروهای آمریکایی نیروهایی از این کشورها جای خالی نیروهای آمریکا را پر کند.

عقب نشینی آمریکا که ضربه ای به هم پیمانانش وارد کرده است، هر دلیلی داشته باشد از یک سو، باعث می شود منطقه به واقعیتی جدید نزدیک شود و به پیشرفت های سیاسی روی آورد و از سوی دیگر، پیامدهای مختلفی می تواند برای سیاست کلی آمریکا در خاورمیانه داشته باشد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: