۰

سفیر اسبق آمریکا در یمن بن سلمان را احمق خطاب کرد

«جرالد فایرستاین» تاکید کرد ائتلاف با محمد بن سلمان در آینده به نفع آمریکا و بسیاری از کشور‌های غربی نیست.
کد خبر: ۱۷۵۲۰۶
۱۴:۳۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، «جرالد فایرستاین» سفیر اسبق آمریکا در یمن با بیان اینکه محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان سعودی) فرد ابلهی است و رفتاری غیرقابل پیش بینی دارد، تاکید کرد ائتلاف با بن سلمان در آینده به نفع آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی نیست و آمریکا باید سفیر دیگری به ریاض بفرستد تا با ملک سلمان گفتگو کند و این نگرانی ها را به وی انتقال دهد.

جرالد فایرستاین سفیر اسبق آمریکا در یمن و نائب رئیس سابق مرکز مطالعات خاورمیانه و کارشناس دیپلماتیک در امور خاورمیانه گفت: اعضای سنای آمریکا اطمینان یافته‌اند بن سلمان در جنایت قتل خاشقجی دست داشته است و اقدامات اخیر آنان علیه وی در کنگره نیز نشانگر همین امر است.

فایرستاین در مصاحبه با الشرق افزود: "دولت ترامپ همان درسی را گرفت که دولت‌های پیشین آمریکا گرفته بودند و آن این بود که اعضای سنا هر وقت احساس کنند کسی می خواهد اطلاعاتی را مخفی کند، درست مثل تلاش ترامپ برای جلوگیری از شهادت دادن جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در برابر اعضای سنا، هرگز در برابر چنین مسئله‌ای سکوت نکرده و فشار زیادی به دولت وارد خواهند کرد. نمونه این امر هم موضع‌گیری لیندسی گراهام، عضو برجسته سنا بود که تصریح کرد: تا زمانی که جینا هاسپل بتواند در برابر اعضای سنا سخن بگوید، این مجلس بسیاری از مطالبات ریاست جمهوری را تعلیق خواهد کرد که این امر در عمل اتفاق افتاد و سنا بر اساس گواهی مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تصمیم گیری کرد".

فایرستاین افزود: "فکر نمی کنم دولت ترامپ بتواند به مقاصد خود در موضوع ترور خاشقجی دست یابد به ویژه اینکه با توافقات موجود بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در سنا، دستان دولت ترامپ بسته است، علی‌الخصوص پس از آنکه نمایندگان سنا پیش نویس مصوبه‌ای را برای تنبیه بن سلمان به سبب این جنایت به تصویب رساندند و همین نشان می دهد اعضای سنا قطعا بر این باورند محمد بن سلمان مسئول ترور خاشقجی است. تا چند هفته دیگر شاهد اکثریت یافتن نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان خواهیم بود و همین می تواند بر فشار کنگره بر دولت ترامپ بیفزاید تا به مسئول دانستن و دست داشتن بن سلمان در این حادثه اذعان کند. درست است دولت ترامپ می خواهد پرونده ترور خاشقجی را ببندد اما کنگره به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نخواهد داد".

فایراستاین افزود: "اینکه بن سلمان چقدر شایسته است که مورد حمایت همه جنبه آمریکایی ها قرار بگیرد سوالی است که همچنان در نهادهای سیاسی و حکومتی آمریکا مطرح است، به ویژه با توجه به اینکه او فردی "احمق" است و اقدامات او برای آمریکا غیر قابل پیش بینی است. اما به نظر من این مسئله تنها به آمریکا مربوط نیست و درباره بسیاری از کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر کشورها صادق است. برای شفاف سازی بیشتر درباره اوضاع داخلی عربستان و آینده ائتلاف با این کشور، باید آمریکا سفیر دیگری به ریاض بفرستد چون واشنگتن از زمان پایان دوره ریاست جمهوری اوباما تا کنون سفیری در ریاض نداشته است، و سفیر آمریکا باید برای گفتگو با بن سلمان و دیگر مقامات عربستان دستش باز باشد تا روابط آمریکا و عربستان و آینده ائتلاف این دو کشور به دست کسی مثل بن سلمان از بین نرود، کسی که مخالفان بسیاری دارد و تردیدها و نگرانی های زیادی درباره او مطرح است".
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: