۱

سیاستمدار عراقی درباره سردار سلیمانی و نفوذ ایران چه گفت؟

شیخ 'همام حمودی' رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در گفتگو با یک رسانه روسی به سئوالات مختلف از جمله در خصوص سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و نفوذ ایران پاسخ داد.
کد خبر: ۱۷۳۲۱۵
۱۳:۰۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، شیخ 'همام حمودی' رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در گفتگو با یک رسانه روسی به سئوالات مختلف از جمله در خصوص سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و نفوذ ایران پاسخ داد.

پرسش های مجری شبکه روسیا الیوم از این سیاستمدار برجسته عراقی در واقع بخشی از مسائل روز مطرح در عرصه سیاسی عراق و نیز روابط این کشور با ایران است، همانطور که پاسخ های شیخ حمودی نیز معرف نگاه بخش های مهمی از سیاستمداران و افکار عمومی عراق است.
به گزارش ایرنا از دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد، مجری روسیا الیوم از شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق پرسید: درباره آنچه که نفوذ ایران در عراق نامیده می شود بعنوان یک تحلیلگر سیاسی و آگاه از زوایای عراق نظرتان راجع به میزان این نفوذ چیست؟

شیخ حمودی گفت که از نظر اقتصادی نفوذ ترکیه در عراق بیشتر از ایران است. در بعد سیاسی نیز بسیاری از وزیران و دیگر مسئولان عراقی ارتباط بیشتری به آمریکا نسبت به ایران دارند اما در سطح مردمی باید گفت که بسیاری از مردم عراق، به جمهوری اسلامی ایران علاقمند هستند. چرا که موضع ایران در ایام صدام جنایتکار که همه درهای کشورهای عربی و غیر عربی به جز ایران و سوریه به روی آنها بسته شده بود، موضع حمایتی بود و همچنین حمایت از عراق در مبارزه با داعش و نیز بسیاری دیگر از مواضع ایران را باید در نظر گرفت.
وی گفت: تاریخ مشترک و روابط عشائر دو کشور با یکدیگر از دیگر موارد نزدیکی میان مردم دو کشور است.
شیخ حمودی افزود: بنابر این در بعد دوستانه، بله چنین نفوذی وجود دارد اما در بعد سیاسی، نفوذ در عراق (بین چند کشور) تقسیم شده است اما به هر حال برای همه ما عراق در اولویت است و همه دنبال آن هستیم که عراق جایگاه حقیقی اش را بازیابد و یک دولت با ثبات، عادل و قدرتمند باشد.

مجری پرسید پیش از این تشکیل دولت جدید عراق شایعات و گزارش های بسیاری منتشر شد که می گفت گویی سردار قاسم سلیمانی این دولت را طراحی کرده است. به صراحت ازشما می پرسم نقش سردار سلیمانی در تشکیل دولت عادل عبدالمهدی چگونه بوده است.
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: متاسفانه نقش آمریکا در تشکیل دولت عراق این بار با گذشته تفاوت داشت و از میانجی یا کوشنده میان طرف های مختلف برای رسیدن به ترکیب دولت، به شکل یک عامل فشار، تحمیلگر و تهدیدگر درآمد. اینها از نظر ما به این شکل تفسیر می شد که حمایت یا خواست سعودی پشت آن بود. این حرف من نیست سخنی است که برادران اهل سنت گفته اند و می توانید از خودشان هم جویا شوید. (آمریکا) آنها را تهدید می کرد که اگر فلانی را انتخاب نکنید مناطق (داعش زده) شما را بازسازی نخواهیم کرد و از شما (در قبال تروریسم) دفاع نخواهیم کرد.

مجری پرسید منظور از فلانی که آمریکایی ها می خواستند او را بر عراقی ها تحمیل کنند چه کسی است؟ وی گفت: نخست وزیر سابق (حیدر العبادی). در چنین شرایطی بود که فضایی از ملی گرایی و حفظ کرامت در میان عراقی ها بوجود آمد و گفتند که ما هیچ تهدید یا فشاری را در این خصوص نمی پذیریم و خودمان تصمیم خواهیم گرفت. نقش جمهوری اسلامی بعنوان یک همسایه این بود که دولتی غیر آمریکایی در عراق باشد.
مجری پرسید: یعنی ایران مخالف العبادی بود یا اگر دو گزینه وجود داشت، العبادی انتخاب ایران نمی بود؟ شیخ حمودی گفت: خیر چنین نیست. ایران ضد العبادی نبود و حتی از نظر ایران او مورد قبول هم بود. اساسا احتمال این که نخست وزیری العبادی ادامه یابد وجود داشت و شخص بنده هم از جمله کسانی بود که تایید کننده این امر بود اما وقتی طرف خارجی (آمریکا) در این موضوع مداخله کرد و گفت که فقط باید این شخص باشد موضوع تغییر کرد.

مجری سووال کرد این اقدام آمریکا در واقع برای العبادی به منزله 'بوسه مرگ' بود و آیا خود از نتیجه این امر آگاه بود. شیخ حمودی با تایید این سخن گفت العبادی تصویر می کرد که آمریکایی ها چنین قدرتی دارند. البته نباید العبادی را این گونه توصیف کنیم آنها (آمریکا) خواستند او نخست وزیر باشد ولی او اگر چنین حمایتی و این شیوه از حمایت از خود را رد می کرد شانس بهتری می داشت که دوباره نخست وزیر شود.
این سیاستمدار عراقی در پاسخ به سئوالی در خصوص گرایش سیاسی عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق نیز گفت: درست است عبدالمهدی در فرانسه درس خوانده اما علیه غرب نیز مبارزه کرده است و در عین حال اهل گفتگو نیز هست. در همین خصوص باید گفت موضع اخیر دولت عراق علیه (مداخله) سفارت آمریکا، در 15 سال گذشته بی سابقه بوده است.

اشاره شیخ همام حمودی به بیانیه هفته گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه است که بیانیه سفارت آمریکا در عراق که مطابق روال معمول در آن از نیروهای الحشد الشعبی به عنوان 'شبه نظامیان فرقه گرا' یاد شده بود را بشدت مورد انتقاد قرار داد.
'احمد محجوب 'در بیانیه خود آورده بود: وزارت امور خارجه عراق مایل است تبیین کند که بخش دوم بیانیه یاد شده بر خلاف عرف دیپلماتیک و احترام متقابل به حاکمیت کشور بعنوان یک اصل اساسی در قوانین بین المللی است. عراق دخالت در امور داخلی بویژه مسائل مربوط به اصلاح ساختار و وضعیت نیروهای امنیتی خود را که تحت فرماندهی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح است، نمی پذیرد.

بیانیه وزارت امور خارجه عراق افزوده بود: عراق امیدوار است سفارت (آمریکا در بغداد) بخش ناسازگار اظهارت خود با قواعد و عرف دیپلماتیک را حذف کند و از تکرار آن در آینده نیز بپرهیزد و قواعد و قوانین بین المللی حاکم بر فعالیت خود در عراق بعنوان کشور میزان را رعایت کند.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
انشاءالله آمریکا رو از منطقه بیرون میکنند،مرگ بر آمریکا و کدخدا پرستها و غرب زده های مزدور داخلی