۰
واشنگتن‌پست:

آمریکا در قبال ایران و سوریه سیاست‌واقع‌بینانه‌ای ندارد

شورای سردبیری نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست در یادداشتی به تشریح فقدان سیاستی واقع‌بینانه از سوی دولت ایالات متحده در خصوص ایران و سوریه پرداخته است.
کد خبر: ۱۷۰۷۸۸
۱۰:۴۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، شورای سردبیری نشریه واشنگتن‌پست در یادداشتی با بررسی سیاست‌های دولت ایالات متحده در قبال ایران و سوریه، آن را سیاستی واقع‌بینانه ندانست.

در یادداشت تحلیلی شورای سردبیری واشنگتن‌پست آمده است: جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا طی روزهای اخیر باعث به صدا درآمدن زنگ‌های هشدار در کنگره این کشور شده است، آن‌هم زمانی که بولتون در محل سازمان ملل به خبرنگاران گفت تا زمانی که ایران در سوریه باقی بماند، ایالات متحده نیز در آن کشور باقی می‌ماند. وی گفت: «ما [سوریه] را ترک نمی‌کنیم، تا زمانی که نیروهای ایرانی خارج از مرزهای ایران هستند، و این شامل گروه‌ها وابسته به ایران و شبه‌نظامیان است.» این سخنان چیزی شبیه یک تغییر سیاست عمده برای دولتی است که دو هزار نظامی خود را در شرق سوریه مستقر کرده است، اما می‌گوید که تنها مأموریت آن نابود کردن باقی‌مانده‌های داعش است. برخی دموکرات‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که کنگره هیچ مجوز قانونی را برای هدف قراردادن نیروهای ایرانی در سوریه یا هرجای دیگری به دولت نداده است.

در پی سخنان بولتون، جیمز جفری، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه در تلاش برای اصلاح و ارائه توضیحات تکمیلی گفت که باقی‌ماندن «الزاما به معنای حضور نظامیان آمریکایی روی زمین نیست» بلکه بیشتر به معنای این است که «ما به دنبال اجبار و فشار ایرانی‌ها به خروج از سوریه نیستیم ... زیرا اجبار و فشار به معنای زور، اقدام نظامی است ... [در حالی که] تمامی [منظور ما] درباره فشار سیاسی است.»

بر این اساس می‌توان گفت خبر خوش این است که رئیس جمهور ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای آغاز جنگ با ایران در سوریه آن‌هم بدون مجوز کنگره نیست. اما خبر بد این است که دولت وی همچنان فاقد یک سیاست واقع‌گرایانه برای پایان بخشیدن به نزاع جاری و تهدید موجود در آنجا به همراه حضور ایران، علیه منافع حیاتی ایالات متحده است.

به نوشته شورای سردبیری واشنگتن‌پست، همانطور که نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه طی گفتگو با خبرنگاران به آن اشاره کرده است، هدف ایران در سوریه تنها تقویت نظام رئیس جمهور بشار اسد نیست، بلکه شامل استقرار و گسترش شبکه موشک‌های دوربرد، سامانه‌های هوایی و دیگر تسلیحاتی است که به آن «امکان اعمال قدرت بر منطقه» را می‌دهد. حملات هوایی اسرائیل نتوانسته مانع تقویت [حضور] ایران شود. از سوی دیگر راهبرد ایالات متحده تنها به احیای فرآیند روبه‌موت صلح سازمان ملل خلاصه شده است، فرآیندی که [دولت سوریه] به صورت سرسختانه‌ای در مقابل آن مقاومت می‌کند. این نظریه [در بین دولتمردان آمریکایی] مطرح است اگر حل‌وفصلی سیاسی مورد قبولی از نظر ایران و روسیه به دست آید، ایرانی‌ها ممکن است به خروج از سوریه تحریک شوند.

از سوی دیگر، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به این نکته اشاره کرده است که سناریوی طراحی شده از سوی روسیه و نظام اسد در سال 2018 - اینکه نیروهای‌شان نقاط باقی‌مانده تحت کنترل "شورشی‌ها" را به کنترل خود در آورند، و ایالات متحده از اراضی تحت کنترلش در شرق سوریه خارج شود، و [فرآیند] کمک بین‌المللی برای بازسازی آغاز شود - نتوانسته محقق شود. جیمز جفری می‌گوید که ترامپ، کسی که پیشتر به دنبال خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه بوده است، هم‌اکنون آماده حفظ [و نگه داشتن نیروهای نظامی آمریکا] در آنجا است. این در شرایطی است که ایالات متحده و اروپا اعلام کرده‌اند تا زمانی که حل‌وفصل سیاسی انجام نشود، از تلاش‌ها برای ارائه کمک در زمینه بازسازی سوریه خودداری می‌کنند.

به نوشته واشنگتن‌پست، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز اخیرا مانع از انجام یک حمله سنگین به استان ادلب در شمال سوریه شده است، جایی که 3 میلیون غیرنظامی به همراه چند ده هزار شورشی و شبه‌نظامی القاعده‌ای آن منطقه را پر کرده‌اند. پوتین به جای آن با ترکیه بر سر ایجاد یک منطقه حائل که شورشیان باید از آنجا خارج شوند، توافق کرده است. این مسئله در مقام نظر می‌تواند فضایی را برای دیپلماسی مدنظر جیمز جفری فراهم کند. اما ایالات محده همچنان فاقد ابزار فشار واقعی علیه دولت سوریه است. واشنگتن تنها می‌تواند امیدوار باشد که دیگر بازیگران - ترکیه، اسرائیل، روسیه - تاحدودی شرایطی را برای ایجاد وضعیتی مناسب برای صلح و خروج نیروهای ایرانی، فراهم کنند. در غیر این صورت، ایالات متحده در سوریه در افق بلندمدت متوقف خواهد شد و از کنترل حوادث ناتوان می‌شود، یا اینکه این کشور را ترک خواهد کرد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: