۰

علل کاهش جمعیت ایرانیان در مالزی

ایرانیان مقیم مالزی در سال های گذشته از جمعیت بیشتری نسبت به شرایط کنونی برخوردار بودند که علل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و توسعه نظام آموزش عالی در ایران از شمار جمعیت آنها در این کشور جنوب شرق آسیا کاسته است.
کد خبر: ۱۶۸۷۵۵
۱۰:۳۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»،  ایرانیان مقیم مالزی در سال های گذشته از جمعیت بیشتری نسبت به شرایط کنونی برخوردار بودند که علل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و توسعه نظام آموزش عالی در ایران از شمار جمعیت آنها در این کشور جنوب شرق آسیا کاسته است.

 اگرچه آمار رسمی از میزان جمعیت ایرانیان در مالزی ارائه نشده است اما براساس گزارش های غیر رسمی در یک دهه گذشته این رقم بیش از 50 هزار نفر برآورد شده که این رقم اکنون به 10 تا 15 هزار نفر کاهش یافته است.
کارشناسان علل متفاوتی را از جمله شرایط اقتصادی، توسعه نظام آموزش عالی در ایران، برخی موانع بانکی ناشی از سیاست های تحریمی آمریکا در ارائه خدمات به ایرانیان که به نوعی قابل تعمیم در وضعیت ایرانیان در سطح منطقه جنوب شرق آسیا است از جمله دلایل روند کاهش جمعیت ایرانیان در مالزی ذکر کرده اند.
خبرنگار ایرنا در گفت و گو با تعدادی از اقشار مختلف ایرانیان مقیم مالزی دلایل این موضوع را به شرح ذیل مورد سوال قرار داده است.

** توسعه ظرفیت های دانشگاهی درداخل و افزایش نرخ ارز
دکتر فرزاد حجازی از استادان و محققان ایرانی برتر دانشگاه یوپی ام مالزی که بیش از یک دهه اخیر در این کشور حضور داشته است می گوید: بیشتر جمعیت ایرانی ها دریک دهه اخیر در مالزی دانشجویان و خانواده های آنها بودند که به دلیل محدودیت ها و کمبود فرصت تحصیل در ایران به مالزی برای ادامه تحصیل آمده بودند اما رشد چشمگیر دانشگاه های خصوصی و افزایش سهمیه دانشگاه های دولتی و افزودن دوره های شبانه سبب شد تا علاقه مندان در ایران ادامه تحصیل داده و کمتر به مالزی برای تحصیل بیایند.
حجازی افزود: در این ایام همزمان با افزایش ظرفیت دانشگاه های ایران، قیمت دلار هم افزایش چشمگیری دا‌شت و همچنین بدلیل شرایط اقتصادی خاص، امکان ادامه تحصیل برای تعداد بسیاری مقدور نبود و به همین دلیل از تعداد مسافران کاسته شد.
وی در ادامه گفت : سخت تر شدن شرایط مالزی برای اعطای اقامت دایم به خارجیان، محدودیت های فرصت های شغلی برای اتباع خارجی، مشکلات حساب های بانکی، گرانی مسکن شامل هزینه های اجاره یا خرید خانه و هزینه های زندگی سبب فروکش کردن تمایل ایرانیان برای زندگی در مالزی شد.

** محدودیت های شغلی در مالزی
وی که از ایرانیانی است که در یک دهه اخیر در مالزی حضور و فعالیت شغلی داشته گفت : به رغم سال ها فعالیت به دلیل محدودیت های ویزای کار و اقامت و سخت شدن شرایط حضور شرکت ها در مالزی تصمیم به مهاجرت به هلند گرفتم.
وی افزود: تا جایی که به خاطر دارم اولین روند کاهش جمعیت ایرانیان در مالزی در سال 2012 شروع شد و سه دلیل عمده دراین موضوع قابل طرح است. اول کاهش ویزای 3 ماهه به یکماهه برای مسافران. دوم تصمیم وزارت علوم و رایزنی علمی در مورد کاهش تعداد دانشگاه های مورد تایید در مالزی و سوم افزایش شدید قیمت دلار در برابر ریال از دیگر دلایل کاهش جمعیت بود.
وی درعین حال در مورد وضعیت کنونی نیز گفت: به رغم اینکه دولت جدید مالزی اعلام کرده که با همه کشورها همکاری خود را ادامه خواهد داد اما با این حال بانک های مالزی دولتی نیستند و به ویژه بانک های بزرگ این کشور ناچار از پیروی از تحریم های آمریکا هستند.
رضایی یکی از دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه یو تی ام مالزی که مقاطع فوق لیسانس و دکترا را دراین کشور تحصیل کرده در این زمینه گفت : عوامل مختلفی در کاهش جمعیت ایرانیان به ویژه دانشجویان در مالزی موثر بوده است.
وی افزود: به نظرم اولین و مهمترین آنها کاهش ارزش ریال از یک سو و کاهش ارزش رینگت از طرف دیگر بوده که موجب افزایش سرسام آور هزینه ها در مالزی شده است.
این دانشجوی ایرانی ' عدم ثبات در نظام قانون گذاری در مالزی در مورد اتباع خارجی و تغییرات دوره ای' را علت دیگر کاهش جمعیت ایرانیان دانست.
مشکلات و قوانین دست و پاگیر در مورد صدور ویزا مخصوصا ویزای کار برای افراد خارجی در مالزی ، مشکل عدم افتتاح حساب بانکی برای ایرانیان مقیم مالزی و وجود مسائل مرتبط با شرکت های بیمه از جمله نبود بیمه درمانی برای ایرانیان از دیگر مسائل مهم ایرانیان دراین زمینه بوده است.
رضایی 'کاهش فرصت های شغلی مناسب در مالزی به دلیل مشکلات مالی دولت مالزی و
مسائل ارزی و کاهش برابری ریال در برابر رینگیت مالزی و عدم تایید برخی دانشگاههای مالزی توسط وزارت علوم و بهداشت درمان و آموزش پزشکی را از دیگر دلایل کاهش جمعیت ایرانیان در مالزی دانست.

** تصمیمات وزارت علوم و بهداشت
مسعود نسیبی از افراد مقیم مالزی دراین زمینه گفت: از نظر اجتماعی روند کنونی کاهش تعداد ایرانی ها در مالزی یک روند طبیعی است. در واقع افزایش بی سابقه ایرانی ها در مالزی در سال های گذشته غیر طبیعی بوده و وضعیت غیر واقعی و تحت تاثیر عوامل مقطعی بوده و به نظر می رسد ظرفیت واقعی حضور ایرانی ها در مالزی به حالت طبیعی خود باز گشته است.
وی گفت : به نظر می رسد این روند بطور نسبی در کل منطقه یعنی کشورهای جنوب شرق آسیا نیز اتفاق افتاده و در مقایسه باچند سال گذشته تعداد ایرانی ها کاهش داشته است.
وی افزود: تصمیمات وزارت خانه های علوم و بهداشت ایران که تعداد قابل توجهی از دانشگاههای غیر استاندارد این منطقه بویژه مالزی را از فهرست دانشگاههای خارجی معتبر خارج ساخت و همچنین نوسانات ارزی به عنوان دو عامل بارز نیز در این روند تاثیر گذار بوده است.
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: