۰

علت درخواست مشارکت غرب در بازسازی سوریه

هفته گذشته رویترز در گزارشی از درخواست روسیه از آمریکا برای مشارکت و کمک به بازسازی سوریه پرده برداشت. درخواستی که با مخالفت آمریکایی ها مواجه شد. به نظر می رسد که روس ها تلاش دارند سایر کشورهای غربی را نیز وارد ماجرای بازسازی سوریه کنند و در همین راستا اخیرا این درخواست را به فرانسوی ها نیز ارائه داده اند.
کد خبر: ۱۶۸۰۸۰
۱۳:۴۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، هفته گذشته رویترز در گزارشی از درخواست روسیه از آمریکا برای مشارکت و کمک به بازسازی سوریه پرده برداشت. درخواستی که با مخالفت آمریکایی ها مواجه شد.

رئیس ستاد کل ارتش روسیه در نامه‌ای که اخیرا از طریق یک کانال محرمانه به همتای آمریکایی خود ارسال کرده، از واشنگتن خواسته تا کمک‌هایی برای بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان ارائه دهد. ظاهرا این درخواست با پاسخ منفی آمریکا مواجه شده است.

طبق این سند دولتی آمریکا که یک نسخه از آن به دست خبرگزاری «رویترز» رسیده، روسیه از یک کانال ارتباطی به دقت حفاظت شده با فرمانده ارشد آمریکایی استفاده کرده تا پیشنهاد همکاری برای بازسازی سوریه و بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان را مطرح کند.

طبق این سند، «در پیشنهاد (روسیه) مطرح شده که دولت سوریه با کمبود تجهیزات، سوخت و دیگر مواد و نیز بودجه مورد نیاز برای بازسازی این کشور به منظور پذیرش آوارگان به سوریه مواجه است».

بنا به نوشته رویترز، دولت آمریکا روی کمک برای بازسازی سوریه خط کشیده و گفته که این فرایند باید با برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل و انتقال سیاسی در سوریه پیش رود.

با این حال، به نظر می رسد که روس ها تلاش دارند سایر کشورهای غربی را نیز وارد ماجرای بازسازی سوریه کنند و در همین راستا اخیرا این درخواست را به فرانسوی ها نیز ارائه داده اند.

در این رابطه، روسای جمهوری فرانسه و روسیه در یک تماس تلفنی بر بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی سوریه و بازگرداندن آوارگان به این کشور با کمک‌ جامعه بین‌الملل تاکید کردند. درواقع، فرانسه با پیشنهاد روسیه برای کمک به بازسازی سوریه موافقت کرده است.


این درحالی است که فرانسه چندی پیش مشارکت در بازسازی سوریه را مشروط به کنار رفتن بشار اسد از قدرت کرده است.

می توان گفت پذیرش پیشنهاد روسیه توسط فرانسه برای مشارکت در بازسازی سوریه می تواند زمینه ساز مشارکت سایر بازیگران غربی در بازسازی سوریه شود. در واقع، روس ها به دنبال ایجاد یک پذیرش دومینویی برای مشارکت در بازسازی سوریه از سوی کشورهای غربی است.

از سوی دیگر، فرانسه به عنوان اولین بازیگری که این درخواست روسیه را پذیرفته می تواند یک بازیگر میانجی برای اقناع سایر بازیگران غربی و از جمله آمریکا جهت مشارکت در بازسازی باشد.

به نظر می رسد گفتگوی شب گذشته ترامپ و مکرون نیز در همین راستا بوده و طبق بیانیه کاخ سفید دو طرف علاوه بر ایران، در مورد سوریه نیز گفتگو کرده اند. گفتگویی که بعد از تماس تلفنی مکرون و پوتین ایجاد شد.

ترامپ بامداد شنبه در توئیترش نوشت: «گفت‌وگوی تلفنی بسیار خوبی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه داشتم. درباره مسائل مختلف به ویژه مسائل امنیتی و تجاری گفت‌وگو کردیم.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای به فاصله‌ای کوتاه اعلام کرد سران دو کشور درباره «طیف گسترده‌ای از مسائل تجاری و امنیتی، اعم از اوضاع در ایران، سوریه و خاورمیانه در سطحی وسیع‌تر گفت‌وگو کرده‌اند.»

کاخ الیزه هم در بیانیه مختصری گفت که ترامپ و ماکرون درباره مسائل سوریه، ایران و درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت وگو کرده‌اند. در این بیانیه اشاره‌ای به گفت‌وگوی دو طرف درباره مسائل تجاری نشده بود.

به نظر می رسد روسیه از طریق مشارکت دادن کشورهای غربی و از جمله آمریکا در بازسازی سوریه، به دنبال متعهد کردن آن ها به پذیرش بشار اسد و حل و فصل بحران سوریه است.

در واقع، از آنجایی که مشارکت در بازسازی می تواند منافع اقتصادی زیادی برای مشارکت کنندگان داشته باشد، آن ها ممکن است از مواضع پیشین خود در مورد کنار رفتن بشار اسد عقب نشینی کنند. این راهبردی است که به نظر می رسد روس های در حال پیگیری آن هستند.
منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: