۰

جزئیات چند حمله هم‌زمان داعش در سویداء

نوع ساماندهی حمله همز‌مان عناصر داعش به مرکز و نقاط مختلف استان سویداء نشان‌دهنده دریافت آموزش‌های حساب‌شده‌ است و این مسئله، فرضیه اقدام آمریکا در آموزش عناصر باقی‌مانده داعش را تقویت می‌کند.
کد خبر: ۱۶۷۱۰۸
۱۱:۳۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، شماری از عناصر گروه تروریستی داعش چهارشنبه (سوم مرداد) چند حمله انتحاری در شهر و استان سویداء در جنوب سوریه انجام دادند که بیش از دویست کشته بر جای گذاشت .

هم‌زمان با حمله انتحاری در شهر سویداء (مرکز استان)، عناصر دیگر نیز به چند روستا در شمال شرق این استان دست به عملیات گسترده زدند که در مجموع این حملات و انفجارها، 220 غیر نظامی جان خود را از دست دادند.

روزنامه الاخبار لبنان با گره زدن حملات داعش با رژیم صهیونیستی و دخیل بودن این رژیم در چنین حملاتی، گزارش داد که «طبیعتا اسرائیل در ناامن کردن سویداء دست دارد و این مسئله به دلیل سیطره مجدد ارتش سوریه بر بخش‌های گسترده‌ای از منطقه جنوب و عملیاتی است که در حال حاضر علیه عناصر وابسته به داعش در منطقه "حوض الیرموک" در غرب درعا انجام می‌دهد؛ عناصری که سالها از حمایت اسرائیل در این منطقه برخوردار بودند، از درمان افراد زخمی خود گرفته تا حمایت غذایی و تسلیحاتی».

الاخبار درباره آغاز حملات داعش می‌نویسد، «حملات وحشیانه توسط بیش از 100 عنصر داعش پیش از طلوع آفتاب بین روستاهای شمال شرق سویداء از سمت صحرای سوریه آغاز شد؛ منطقه‌ای که تحت حمایت نظامیان آمریکایی حاضر در پایگاه التنف است».

«عناصر داعش ساعت چهار و نیم بامداد به صورت گروههای 15-20 نفره وارد روستاهای عراجی، دوما، تیما، طربا، الغیضه، رامی، الشریحی و شبکی شدند. آنان در ارتفاعات اطراف این روستاها مستقر بودند. 75 درصد از این تروریست‌ها، کمربند انفجاری به همراه داشتند تا زمانی که محاصره شدند یا مهماتشان به پایان رسید، خود را منفجر کنند».

«تروریستها در آغاز، بخش‌های شرقی روستاهای رامی و الغیضه را اشغال کردند. ولی در الشریحی، خود را به مرکز این روستا رساندند. منابع امنیتی تعداد افراد کشته شده در حمله نخست را 100 نفر عنوان کردند.
ساعت پنج و ربع صبح، در شهر سویداء نیز صدای سه انفجار همزمان شنیده شد: نخستین انفجار، بسته منفجره کار گذاشته شده در یک خودرو در بازار میوه و تره‌بار "الحسبه" بود که در اوایل صبح بسیار شلوغ است. یک بسته نیز در "المحوری" و بسته سوم نیز در میدان "المشنقه" منفجر شد. فقط انفجار بازار الحسبه 40 کشته بر جای گذاشت».

«اندکی پس از این انفجارها، یک خودرو که بر روی آن تروریستهای مسلح حضور داشتند از ایست بازرسی "الاصلحه" عبور کردند و ایست و بازرسی سرویس اطلاعات هوایی را هدف قرار دادند که دو نفر کشته شدند. افراد مسلح پیش از پیاده شده از خودرو، ایست و بازرسی "کناکر" را هدف قرار دادند و یک نفر دیگر نیز کشته شد".

«شماری از تروریست‌های داعش که تحت تعقیب نیروهای امنیتی و ارتش سوریه بودند، در شهر مستقر شدند. یکی از آنها در محله "المسلخ" و یکی دیگر در میدان "نجمه" و تروریست سوم در نزدیکی بیمارستان ملی خود را منفجر کردند».

الاخبار افزود: سازماندهی بالای تروریست‌های داعش در زمان حملات و دقت در انتخاب اهداف بسیار بالا بود. ولی شدت حملات و استفاده از عامل غافلگیری توسط تروریستها، سبب نشد که ساکنان روستاهای مذکور و سویداء با عناصر داعش مقابله نکنند. یک منبع امنیتی اعلام کرد که مهمترین نقش در مقابله با عناصر داعش را ساکنان روستاهای شمال شرق سویداء ایفا کردند. هر چند جنگنده‌ها و توپخانه ارتش سوریه بسرعت وارد عمل شدند و راه‌های امدادرسانی تروریست‌ها را قطع کردند».

«اما درباره آموزش عناصر داعش برای انجام چنین حملات گسترده‌ای، از زمانی که ارتش سوریه از جولای سال 2017 شهر دیرالزور را آزاد کرد و خود را به مرزهای عراق رساند و صحرای این کشور را از داعش و سایر گروههای تروریستی "قوات أحمد العبدو" و "أسُود الشرقیة" پس گرفت، سوریه و روسیه تأکید کردند که آمریکایی‌های حاضر در التنف، باقی مانده عناصر داعش را آموزش می‌دهند».

الاخبار در پایان نوشت: آمریکایی‌ها فقط به آموزش عناصر داعش بسنده نکردند، بلکه زمانی که ارتش سعی داشت به مواضع داعش حمله کند، توسط جنگنده‌های آمریکایی حاضر در ائتلاف موسوم به ضد داعش هدف قرار گرفتند. حضور کمرنگ ارتش سوریه در صحرای سوریه سبب مخفی شدن شماری از عناصر داعش در این منطقه شده است. علت این مسئله نیز اعزام نیروهای ارتش حاضر در این منطقه به منطقه جنوب سوریه به ویژه درعا بود.

در همین ارتباط، روزنامه الوطن سوریه نیز زمان و مکان آغاز حملات داعش را با آمریکا و اسرائیل مرتبط دانست و تأکید کرد که احتمالا واشنگتن و تل‌آویو در پس ساماندهی این حملات قرار دارند.

علاوه بر این، حزب‌الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله داعش و کشتار مردم، اعلام کرد که نیروهای داعش از مقابل دیدگان نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه تنف عبور کرده‌اند و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در این جنایت سهیم هستند.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: