۰

نگاهی به مزایا و معایب ۵ نوع جراحی لاغری

این روزها برای جراحی‌های لاغری روش های غیر تهاجمی و روش های تهاجمی در این گزارش پنج نوع عمل لاغری جراحی را بررسی می کنیم و کم و کیف مالی آن ها را برایتان شرح می دهیم.
کد خبر: ۱۶۲۵۱۹
۰۹:۴۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، اضافه وزن امانش را بریده بود، با آن که سن و سال کمی داشت؛ اما همین که چند قدم راه می رفت، به نفس نفس می افتاد و صورتش خیس عرق می شد.

تازه مشکل جدیدی هم از راه برایش رسیده بود؛ زانو درد. تا جایی که به توصیه پزشک از عصا استفاده می کرد. وقتی عصا به دست می گرفت؛ دیگر نمی شد، آن برق جوانی را در چشمانش دید.

قیافه اش کاملا افسرده بود. همین که چشمش به نیمکتی در کنار راه می افتاد؛ برای یک استراحت چند دقیقه ای روی آن ولو می شد، اما هنگامی که می خواست بلند شود، انگار که او را با چسب به نیمکت چسبانده بودند، نمی توانست حتی تکان بخورد.

کاش همه دردسرها و ماجراهایش فقط همین ها بود، نیش و کنایه های اقوام و آشناهایش هم بلای جانش شده بود. تا جایی که یادش می آمد همیشه مورد تمسخر همکلاسی ها و بچه های محل بود. متلک های جگر سوزشان مانند کمتر بخور نترکی؛ چمبه و خیکی، هرگز از یادش نمی رفت. حتی دیگر هیچ تاکسی جلوی پایش بوق نمی زد، البته حق هم داشتند به راحتی جای دو نفر و نصفی را می گرفت...

متنی که مطالعه کردید، تنها بخشی از مصائب و دردسرهای افراد چاق است که آن ها را وا می دارد تا به رفتن زیر تیغ تیز جراحی رضایت دهند.
جراحی های لاغری به عنوان یک روش کمکی نه جایگزین، برای کاهش وزن است. این روزها روش های غیر تهاجمی مانند انواع لاغری های لاپاراسکوپی و حتی روش های تهاجمی ترش مانند عمل بای پس معده و اسلیو طرفداران زیادی دارد. در گزارش امروز پنج نوع عمل لاغری جراحی را بررسی می کنیم و کم و کیف مالی آن ها را برایتان شرح می دهیم.

آیا شما چاق مفرط هستید؟
افراد قبل از اقدام برای هر عملی، باید از نظر شاخص توده بدنی، BMI بررسی شوند. BMI معادله ساده ای است که از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می آید. جواب محاسبه اگر بین 35-40 یا بالاتر از 40 باشد؛ به این معناست که فرد از چاقی مفرط رنج می برد؛ و عمل جراحی برای کمک به کاهش وزن او، توصیه می شود. در غیر این صورت و در ارقام میان 35-30 فرد با آن که چاق است؛ اما مسیر لاغری اش از بیمارستان و اتاق عمل نمی گذرد.

لاغری به کمک فناوری لیزر:
«لیپوماتیک»، نام عملی است که میان افراد عجول طرفداران زیادی دارد. تاثیرات این نوع لاغری که به «لاغری موضعی» نیز معروف است؛ حتی در اولین جلسه درمانی ظاهر می شود. در این عمل، قسمت هایی از بدن را که چربی تلنبار شده دارد، مشخص سپس با برش قسمت بسیار کوچکی، جسم نوک تیزی مجهز به لیزر را وارد بدن می کنند. این جسم به وسیله ارتعاشات ابتدا غشای سلولی را از بین می برد سپس چربی ها را ذوب می کند. چربی های ذوب شده باید بلافاصله از بدن فرد خارج شوند وگرنه عوارضی، از باقی ماندن توده های چربی زیر پوست تا ورود چربی های ذوب شده به درون رگ های خونی و متعاقب آن سکته مغزی را به دنبال دارد. در عمل «لیپوماتیک»، دو عامل به روز بودن تجهیزات پزشکی و مهارت حرفه ای پزشک معالج بسیار موثر هستند.

این شیوه لاغری برای افرادی با BMI 30-35 پیشنهاد می شود. خرجی که چربی ها برای خارج شدن از انبارهای زیر پوستی، روی دستتان می گذارند، بسته به تعداد و وسعت نواحی تحت درمان و تعداد جلسات لیزر درمانی متغیر است. نا گفته نماند این عمل جز در موارد بسیار خاص تحت حمایت بیمه ای قرار ندارد.

چربی هایتان را با بالون به هوا بفرستید
یکی از تکنیک هایی که در عمل جراحی برای لاغری استفاده می شود، عبارت است از روش های «محدود کننده» به این معنا که پزشک به وسیله عمل جراحی حجم بخشی از دستگاه گوارش را کم می کند، با این کار میزان غذای دریافتی فرد کاهش می یابد.

شاید کم دردسر ترین روش محدود کننده قرار دادن «بالون» در معده افراد است. «بالون ها» که به واسطه تزریق مایعی خاص در درون شان امکان تغییر سایز دارند، یکی از شیوه های موفق و موقت در درمان چاقی است. خوبی این شیوه علاوه بر کم خطر بودن، قابلیت برگشت پذیری اش هم است. یعنی فرد بعد از رسیدن به وزن ایده آل خود می تواند، «بالون» را از معده خارج کند و به زندگی عادی برگردد. این عمل دارای عوارضی چون، حالت تهوع، دل درد، گیر کردن مواد غذایی و نفخ است.

لاغری با بستن کمر همت به دور معده
شیوه «باندینگ» نیز یکی از شیوه های محدود کننده دستگاه گوارش است. در این شیوه نوار مخصوصی که با تزریق مایع امکان تنگ تر شدن را دارد؛ به دور قسمت ابتدایی معده پیچیده می شود. با این کار فرد همین که شروع به غذا خوردن می کند، به اصطلاح به دلیل پر شدن سر معده اش، خیلی سریع احساس سیری می کند. این عمل نیز مانند «بالون» یک عمل موقت است و برای افراد با BMI 30-35 پیشنهاد می شود، اما محل زخم مقایسه با آن عمیق تر و نیازمند مراقبت و زمان بیشتری برای بهبودی است.

از آن جایی که افراد منتخب برای چنین عمل های جراحی میانگین توده بدنی شان در زیر عدد 35 قرار دارد، بنابراین به طور معمول بیمه گذار از ارائه خدمات بیمه ای به آن ها خودداری می کند. مگر این که بیماری های ثانویه ای به دلیل مشکل چاقی برای فرد به وجود آمده باشد تا عمل جراحی را توجیه کند.

لاغری با بایکوت (منزوی کردن) معده
عمل «گاستریک بای پس معده»، بعد از این که «بای پس روده» به دلیل عوارض زیاد منسوخ شد؛ روی کار آمد و در ایران و جهان مشتاقان فربه زیادی دارد. در این عمل حدود 30-50 سی سی از حجم معده را دست نخورده می گذارند و بقیه را به وسیله بخیه زدن کاملا مسدود می کنند. درعمل بخش زیادی از معده را از سیستم گوارشی حذف می کنند سپس برای خروج مواد غذایی از داخل معده، روده را به انتهای معده کوچک شده، پیوند می زنند. با این کار میان غذا و صفرا حدود 200 سانتی متری فاصله می افتد که در میزان جذب غذا و کمک به درمان دیابت بسیار موثر است.

لاغری با اخراج بخش وسیعی از معده
پزشکان با عمل جراحی «اسلیو معده» با دو ساز و کار محدود کنندگی و سوء جذب به کمک بیماران با چاقی مزمن آمده اند. در این عمل حدود 80 تا 85 درصد بخش چپ معده از سیستم گوارشی جدا و از شکم نیز خارج می شود. معده جدید به شکل موز کشیده، بسیار تنگ تر از یک معده عادی است و این به معنای محدود کردن ورود مواد غذایی به بدن است علاوه بر این قسمتی که در جرح و تعدیل ها از معده کاسته می شود دارای بخشی است که هورمون اشتها را ترشح می کند، با نبود «هورمون گلین» فرد بعد از عمل، اشتهایی هم برای خوردن نخواهد داشت.

افرادی که تحت عمل جراحی «بای پس» و «اسلیو» قرار گرفته اند، دارای رژیم طاقت فرسایی هستند. آن ها بعد از گذشت سه روز از عمل که اجازه خوردن و آشامیدن پیدا می کنند؛ تا حداقل دو ماه باید به جای هر وعده غذایی نیم فنجان مایعات رقیق و از صافی رد شده میل کنند.  کاهش حجم معده، کاهش اشتها، کاهش عمل جذب و در نهایت رژیمی به این سفتی و سختی باعث می شود که بیماران بعد از این عمل ها، کاهش وزن 50 کیلویی در سال را تجربه کنند.

جراحی وطنی برای لاغری:
البته این عمل ها عوارض زیادی را برای بیمار به دنبال دارند: صدای مکرر معده، سوء هاضمه شدید، دل درد، نفخ و مشکل در دفع جزو عوارض جدا نشدنی «بای پس» و «اسلیو» است. این در حالی است که عمل «اسلیو» علاوه بر چنین عوارضی، احتمال خطرآفرینی بیشتری هم دارد. باز شدن بخیه ها و نشت مواد غذایی معده در داخل حفره شکمی یکی از مهم ترین و مرگ آورترین اتفاقاتی است که احتمال دارد، در چند روز ابتدایی عمل برای بیمار رخ دهد. به همین دلیل روش جدید و البته وطنی در جراحی لاغری به وسیله پزشکان ایرانی ابداع شده است. در این روش بخش چپ معده به جای این که مسدود یا کلا جدا شود، به وسیله بخیه به حالت پلیسه در می آید و از حجم آن کاسته می شود. این روش به این دلیل که کمتر از تجهیزات پزشکی استفاده می کند، برای بیمار ارزان تر است.

آیا چاقی مزمن مورد حمایت بیمه گران است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: فرد چاقی از نظر بیمه گذار تحت حمایت قرار می گیرد که عدد شاخص BMI وی، 40 یا بیشتر از آن باشد. در این صورت تمام اعمال جراحی فرد با در نظر داشتن سقف مسئولیت های مالی بیمه گذار تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. البته حساب هزینه هایی چون اتاق خصوصی و جراحی در یک بیمارستان خصوصی را باید از بخش حمایت بیمه ای کاملا جدا کرد. افراد با شاخص توده بدنی 30-35 نیز می توانند با شرایط خاص تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. در صورتی که اگر بر اثر مشکل چاقی مسائل و بیماری های ثانویه ای مانند: کمردرد (دیسک کمر) مشکلات ارتوپدی حاد، کبد چرب، فشار خون و چربی خون در فرد به وجود آمده باشد، فرد می تواند با تجویز پزشک و تایید پزشک معتمد بیمه، تمام اعمال جراحی لاغری خود را تحت پوشش بیمه انجام دهد.



منبع: روزنامه خراسان
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: