۰

هدف فرانسه و عربستان، مهار کردن ایران است

رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: می خواهیم توافق هسته ای را کامل کنیم تا برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود.
کد خبر: ۱۶۱۰۴۷
۱۰:۴۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
به گزارش«شیعه نیوز»، رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با ولیعهد عربستان در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: هدف مشترک فرانسه و عربستان مهار کردن برنامه هسته ای و در ادامه برنامه موشک بالستیک و توسعه طلبی منطقه ای ایران است.

امانوئل مکرون افزود: فرانسه بر این باور است که باید توافق برجام را حفظ کنیم زیرا این تنها چارچوبی است که به ما امکان نظارت و شفافیت درباره فعالیت هسته ای ایران می دهد و البته همچنانکه از سپتامبر گذشته تکرار کرده ام باید این توافق با یک کار بیشتر در حوزه محدود سازی فعالیت بالیستیک ایران و توسعه طلبی منطقه ای ایران تکمیل شود!

وی گفت: من باور دارم که حرکت در این دو مسیر مکمل الزامی است؛ حتی اگرچه درباره برجام ما نظر مشترک نداریم اما در نهایت هدفمان یکی است و در این رابطه به همراه متحدان مان در ماه های آینده در راستای محدود سازی برنامه بالستیک ایران و توسعه طلبی منطقه ای این کشور فعالیت می کنیم.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: این اقدامات نخست در سوریه و عراق تجلی می یابد. در این راستا باید نظارت کنیم که فرآیند انتخاباتی در عراق در شرایط مناسب و به دور از نفوذ خارجی بالاخص ایران برگزار شود. درباره سوریه نیز باید به توافقی جامع دست پیدا کنیم که نه تجزیه سوریه نتیجه آن باشد و نه نتیجه آن استیلای بخشی از جمعیت سوریه بر کل آن باشد.

مکرون افزود: درباره یمن، از آغاز مناقشه فرانسه موضع روشنی داشته است که از همان آغاز آن را ادامه داده است که عبارت است از تبادل اطلاعات و قرار داشتن در کنار عربستان سعودی با هدف تامین امنیت این کشور در مقابل شلیک های بالستیکی که آن را هدف گرفته است. در این زمینه به روشنی می گویم که فرانسه هیچ فعالیت بالستیکی را که عربستان و شهروندان آن را تهدید کند، تحمل نمی کنیم. این موضع را پی گیری می کنیم. با این حال، در آنچه به شرایط امروز یمن مربوط می شود، ما به رعایت حقوق بین الملل مخصوصا حقوق بین الملل بشردوستانه پایبند هستیم!

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز در ادامه کنفرانس مطبوعاتی با مکرون در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: در جهان شاهد برنامه های ویرانگری هستیم که متاسفانه امروز بسیاری از این پروژه های ویرانگر در خاورمیانه و در همسایگی عربستان قرار دارد که متعلق به نظام ایران است!

وی مدعی شد: حمایت ایران از تروریسم تنها در حمایت از حزب الله یا حوثی ها و گروههای این چنینی نیست بلکه امروز شاهدیم که بسیاری از سرکردگان القاعده در ایران حضور دارند که از جمله آنها پسر اسامه بن لادن است که تلاش می کند رهبری آینده القاعده را به دست بگیرد!

بن سلمان مدعی شد: ایران از منابع مالی خود برای شکوفایی داخلی و پیشرفت مردم استفاده نمی کند، حتما باید از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کنیم.
منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: