۰

انصارالله به قدرت سیاسی و نظامی بزرگ یمن مبدل شده است

سردبیر روزنامه فرامنطقه رأی الیوم نوشت که انصار الله به قدرت سیاسی و نظامی بزرگ یمن تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۶۰۳۲۹
۱۱:۳۹ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
 به گزارش«شیعه نیوز»، سردبیر روزنامه فرامنطقه رأی الیوم نوشت که انصار الله به قدرت سیاسی و نظامی بزرگ یمن تبدیل شده است.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: حملات موشکی انصار الله که در فواصل زمانی مختلف ریاض پایتخت عربستان را نشانه می رود موجب ترس عربستان و همسایگانش شده است تا جایی که از این نظر سوال برانگیز است که هدف انصار الله از نشانه رفتن ریاض چیست؟

شاید مقایسه بین صعده در شمال یمن و غوطه شرقی در سوریه ناگهانی و شوکه کننده بوده و مقایسه بجایی نباشد نه فقط به این دلیل که این دو از نظر جغرافیایی با هم فاصله دارند بلکه به دلیل اختلاف شرایط سیاسی بین این دو شهر با این حال باید در نظر داشت که این دو مشترکات زیادی دارند که مهم تر از همه تهدید موشکی از آنجا علیه ریاض در عربستان و دمشق در سوریه است.

رهبری سوریه با حمایت متحد روسی عزم خود را برای نابودی گروههای مسلح در غوطه جزم کرده و در طول دو ما ه دستاوردهای بزرگی را در این زمینه به ثمر رساند که شامل تضمین امنیتی دمشق و ایجاد سکوهای حملات موشکی علیه این گروهها بوده اما وضعیت ریاض شاید بسیار سخت تر از دمشق باشد.

اهداف موشک های انصار الله در عربستان

صبح روز دوشنبه جنبش انصار الله هفت فروند موشک بالستیک شلیک کرد که سه فروند آن ریاض را نشانه رفت و یکی دیگر نیز شهر خمیس را هدف قرار داد که پایگاه نظامی بزرگی را در خود جا داده است و علاوه بر این شهر نجران در جنوب عربستان و جیزان در مرزهای مشترک با یمن هدف قرار گرفتند.

شلیک این موشک ها از نظر زمانی کاملا حساب شده بود، به این معنی که پس از سخنرانی عبدالملک حوثی رهبر جنبش انصار الله در سومین سالگرد مقاومت یمنی ها در برابر تجاوز ائئلاف عربستان و امارات صورت گرفت که در آن قول داد اقدامات غیرنظامی جدیدی در راه است.

وی به منظور تایید و تحکیم اظهاراتش گردهمایی سیاسی بزرگی را در میدان السبعین در قلب صنعاء تشکیل داد که صدها هزار نفر از هواداران انصار الله در آن شرکت داشتند و با در دست داشتن عکس و سر دادن شعار جانفشانی در مقابل تجاوز سعودی را به تصویر کشیدند.

انصار الله قدرت سیاسی و نظامی مطرح در یمن

انصار الله همچنین به قدرت سیاسی و نظامی بزرگ یمن تبدیل شده است و با حضور گسترده در میدان السبعین بر این واقعیت مهر تایید زد.

نکته قابل توجه اینکه حمله به ریاض با سه فروند موشک بیانگر طرح راهبردی است که با دقت آماده شده و هدف از آن ایجاد نا امنی در عربستان و حالت ترس و وحشت در بین شهروندان سعودی است که بیش از هشتاد سال دور از جنگ زندگی کرده اند زیرا به استثنای جنگ یمن تمام جنگ هایی که رهبران سعودی از آغاز به قدرت رسیدن در آن حضور داشته اند، نیابتی و بیرون از مرزهای این کشور بوده است.

در این میان انصار الله با استفاده از موشک های بالستیک دور برد با هدف گیری دقیق موفق شد این اهدف را تحقق بخشد.

اهمیت پایتخت کشورها در ارائه تصویری از قدرت و ضعف دولت ها

باید توجه داشت که پایتخت ها همواره بیانگر شکوه کشورها هستند و ثبات و امنیت آن به معنای ثبات حکومت ها است و این نکته ای است که انصار الله و نیروهای حامی آن در داخل و خارج یمن متوجه آن هستند و بر این اساس می توان به تکرار حملات موشکی انصار الله به ریاض در فواصل زمانی مختلف پی برد زیرا پایتخت نقطه ضعف حکومت ها است.

ترس و وحشت پایتخت نشینان سعودی از حملات موشکی

هرچند بنابر بیانیه های رسمی عربستان، موشک های پاتریوت موشک های انصار الله را سرنگون کردند، اما تاثیر و اقعی این حملات در ایجاد ترس و وحشت بین مردم پایتخت است که با تلفن های همراه تصاویر این حملات را که برای اولین بار تلفات جانی داشت، ثبت کردند (یک کشته و سه مجروح).

از سوی دیگر محکومیت این حملات موشکی از سوی کشوهای مختلف بیانگر خطر این اقدام و میزان نگرانی حاصل از آن چه در داخل عربستان و چه در بین همسایگانش است.

با این توضیحات باید گفت اگر جنبش انصار الله در این جنگ پیروز نباشد، شکست خورده نیز نیست و پرچم سفید تسلیم را بالا نبرده است زیرا همچنان صنعاء را تحت کنترل خود دارد و علیه دشمن سعودی در مناطق مرزی وارد جنگ فرسایشی شده است و نقش آن به عنوان یک قدرت سیاسی بزرگ یمنی در حال قوت گرفتن است.

نزدیک ترین را ه عربستان برای نجات از جنگ یمن چیست؟

توجه به این نکات کوتاه ترین راه برای رهایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان از این دام سختی است که در آن گرفتار شده است، با این وجود می توان گفت عربستان به عنوان یک قدرت منطقه ای زرادخانه بزرگ تسلیحاتی در اختیار دارد و میلیاردها دلار در خزانه این کشور ذخیره شده است و می تواند جنگ را ادامه دهد.

این درحالی است که هیچ کس در عربستان از گزینه نظامی به عنوان راه حل بحران با یمن صحبت نمی کند، اما هیچ کس نیز نقشه راه برای حل و فصل سیاسی و توقف جنگ در اختیار ندارد و بعید نیست شلیک این تعداد موشک بالستیک به چهار شهر بزرگ عربستان اگر اهرم فشار برای گفت وگو نباشد، مقدمه ای برای آن به شمار می آید.

جنگ یمن آبستن تغییرات غیرمنتظره

به هر حال چهارمین سال جنگ یمن با سه سال گذشته متفاوت خواهد بو د از هیمن رو آبستن موارد غیرمنتظره زیادی است که مهم ترین نشانه های آن اختلاف و ضعف ائتلاف سعودی علیه یمن است که فقط به دو کشور عربستان و امارات محدود مانده است که در این خصوص نیز برخی اخبار حاکی از اختلاف بین این دو کشور است.

در این میان انصار الله اعلام کرده است توقف حملات موشکی باید در قبال توقف حملات هوایی عربستان صورت بگیرد و این معامله شاید در صدر گفت‌وگوهای قریب الوقوع وچه بسا حتمی برای پایان این جنگ باشد.
منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: