۰

زنگ خطر مواد محترقه به صدا درآمد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال درحالی تعدادی از سودجویان، تهیه و توزیع مواد محترقه خطرناک را در کشور آغاز کرده اند که عملیات گسترده نیروهای انتظامی نیز برای مبارزه جدی با این پدیده مرگبار شروع شده است.
کد خبر: ۱۵۷۹۵۱
۰۸:۳۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال درحالی تعدادی از سودجویان، تهیه و توزیع مواد محترقه خطرناک را  در کشور آغاز کرده اند که عملیات گسترده نیروهای انتظامی نیز برای مبارزه جدی با این پدیده مرگبار شروع شده است.

انفجار مواد محترقه محله دولت آباد

 همزمان با انفجار مواد محترقه در محله دولت آباد تهران که روز شنبه گذشته رخ داد، سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز از مصدومیت سه نفر در این حادثه تلخ خبر داد.

 سید جلال ملکی گفت: محل حادثه یک منزل یک طبقه قدیمی به وسعت حدود ۱۰۰ مترمربع بود که از اتاق های آن برای تولید، بسته بندی و نگهداری مواد محترقه مانند فشفشه استفاده می شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران افزود: این مواد محترقه برای چهارشنبه آخر سال فراهم شده بود به طوری که هم مواد اولیه برای تولید و هم مواد آماده ارائه بازار با حجم زیاد در اتاق های این منزل نگهداری می شد.
وی اضافه کرد: ابتدا در این منزل یک انفجار رخ داده سپس تبدیل به آتش سوزی شده است. زمانی که آتش نشانان به محل حادثه رسیدند، اتاق های این منزل کاملا شعله ور بود.

وی تصریح کرد: یک خانم حدود ۶۰ ساله، یک پسر نوجوان ۱۵ ساله و یک دختر حدود ۱۲ ساله نیز در منزل حضور داشتند که خانم و پسر نوجوان به شدت دچار سوختگی از نقاط مختلف بدن به خصوص سر و صورت شده بودند و دختر نوجوان دچار دود گرفتگی شده بود.

ملکی گفت: هنگام حضور آتش نشانان، این افراد در محاصره شعله های آتش بودند که آتش نشانان در اولین اقدام مصدومان را خارج کردند و به محل امنی انتقال و به عوامل اورژانس تحویل دادند. سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران افزود: بر اثر شدت انفجار بخشی از شیشه ها و در و پنجره ها تخریب شده و اتاق ها کاملا شعله ور و آتش در حال سرایت به منزل همسایگان بود که آتش نشانان بلافاصله خاموش کردن آتش را در دستور کار قرار دادند و از سرایت آتش به اطراف جلوگیری کردند.

آغاز عملیات گسترده پلیس
 
در همین حال رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز روز گذشته از آغاز عملیات گسترده پلیس با صدور فرمانی از سوی سردار قادر کریمی (فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی) برای مبارزه با عاملان تهیه و توزیع مواد محترقه خبر داد و گفت: ساعتی بعد از آغاز این عملیات، مقادیر زیادی مواد محترقه از یک دستگاه کامیون باربری ، قبل از توزیع در شهر مشهد کشف و ضبط شد. سرهنگ کارآگاه حمید رزمخواه افزود: اگرچه خانواده ها با اطلاع رسانی های صدا و سیما و رسانه های گروهی آگاهی بیشتری نسبت به گذشته درباره خطرات بازی فرزندانشان بامواد محترقه غیراستاندارد دارند اما باز هم سودجویان از راه های گوناگونی تلاش می کنند تا این گونه مواد انفجاری را بین نوجوانان توزیع کنند که در بسیاری از موارد حوادث تلخی را رقم می زنند. این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: پلیس با همکاری صمیمانه مردم با هرگونه حمل و نقل، توزیع یا تولید این گونه کالاهای خطرناک مقابله می کند و اجرای این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت. سرهنگ رزمخواه با بیان این که هماهنگی های قضایی نیز در این باره صورت گرفته است و برخوردها قاطع خواهد بود، تصریح کرد: شهروندان بامشاهده فروش یا انبار مواد محترقه در مکان های خاص، می توانند اطلاعات خود را با شماره تلفن 2183700 پلیس آگاهی در میان بگذارند.

هشدار به سودجویان
 
بنابراین گزارش، رئیس پلیس پیشگیری استان خراسان رضوی نیز با اشاره به مجازات های سخت قانونی که در انتظار عوامل تهیه و توزیع مواد محترقه است به مدیران مدارس و خانواده ها توصیه کرد: نوجوانان و جوانان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با مواد محترقه آگاه کنند و به آنان بیاموزند که هیچ گاه به طور پنهانی یا بر اثر کنجکاوی مواد محترقه یا لوازم ساخت آن را در کیف یا جیب لباس های خود نگذارند چرا که گرما بلافاصله موجب انفجار این گونه مواد آتش زا می شود و حوادث جبران ناپذیری رقم می خورد. سرهنگ عباس صارمی به عاملان تهیه و توزیع مواد محترقه غیراستاندارد و قاچاق نیز هشدار داد: برخورد پلیس و دستگاه قضایی با مخلان نظم و امنیت و سودجویان کالاهای مرگبار بسیار قاطع خواهد بود و این گونه افراد در صورتی که دستگیر شوند ، مجازات های سنگینی را متحمل می شوند.

ترقه بازان در کلاس های روان شناسی
 
در همین حال معاون دادستان مشهد درباره سرنوشت افرادی که سال گذشته در جریان ترقه بازی ها دستگیر شدند نیز به خراسان گفت: سال گذشته حدود 120 نفر از افرادی که با ترقه بازی و انفجار مواد محترقه موجب اخلال در امور روزمره شهروندان شده بودند، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در کلاس های آموزشی و روان شناسی شرکت کردند. قاضی سید هادی شریعت یار افزود: جوانانی که بر اثر هیجانات دوران جوانی اقدام به پرتاب ترقه کرده بودند و قصد اخلال در نظم را نداشتند با همکاری دیگر دستگاه های ذی ربط به بخش سوانح و سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) هدایت شدند تا از نزدیک آن چه را رخ داده است، مشاهده کنند و درس عبرت بگیرند.

دیده بانان پیشگیری
 
این مقام قضایی تصریح کرد: افرادی که سال گذشته در چهارشنبه آخر سال دستگیر شدند و پی به اشتباهات خود بردند، امسال به عنوان دیده بانان پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال وارد عمل می شوند تا به دیگر همسالان خود آموزش دهند و خطرات این گونه اعمال را تشریح کنند.

سرپرست مجتمع قضایی شهید کامیاب مشهد خاطرنشان کرد: کسانی که از مواد محترقه در معابر استفاده کنند، امسال نیز دستگیر خواهند شد و باید به طور مداوم تا سال آینده خود را به دادسرا معرفی کنند حتی اگر جرایمی مانند اخلال در نظم و  تخریب اموال عمومی و خصوصی را مرتکب نشده باشند. این مقام قضایی به تهیه و توزیع کنندگان مواد محترقه نیز هشدار داد: کلیه عوامل اطلاعاتی و ضابطان قضایی برای مقابله با عرضه مواد محترقه بسیج شده اند و با این گونه افراد بدون هیچ  اغماضی در دادسرا برخورد می شود.

وی با اشاره به این که مخالف شادی نیستیم و از هر موضوعی که به شادی و خوشحالی مردم منجر شود، استقبال می کنیم گفت: مسئولان ذی ربط مانند شهرداری باید مکان هایی را برای تخلیه هیجانات دوران نوجوانی و شادی و جشن مردم فراهم کنند تا شهروندان در فضایی مدیریت شده و بدون خطرات جانی و مالی به برگزاری مراسم هایی مانند چهارشنبه آخر سال بپردازند.

بهترین راهکار مبارزه
 
جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز در این باره به خراسان گفت: نیروهای انتظامی برای ایجاد «احساس امنیت» در مردم همه توان خود را به کار گرفته اند و با سودجویانی که از هم اکنون قصد توزیع مواد محترقه بین کودکان و نوجوانان را دارند، برخورد قاطعی خواهند داشت.

سردار سرتیپ اسکندر مومنی افزود: حمل و نقل و توزیع مواد محترقه غیراستاندارد و خارجی درزمره کالای قاچاق است و عاملان توزیع علاوه بر مجازات های قانونی دیگر به جرم کالای قاچاق نیز محاکمه خواهند شد. سردار مومنی بهترین راهکار مبارزه با این گونه مواد خطرناک و آتش زا را آگاهی بخشی به خانواده ها دانست و افزود: باید به نوجوانان و کودکان در مدارس و از طریق کارشناسان آتش نشانی یا معلمان، آموزش های لازم داده شود و خانواده ها نیز مراقبت کافی را داشته باشند تا فرزندانشان از خرید و تهیه این گونه لوازم خطرآفرین خودداری کنند در آن صورت سودجویان نیز بازاری ندارند و توزیع آن در جامعه در حد چشمگیری کاهش می یابد.


منبع: روزنامه خراسان
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: