۰

پیام خوشایند معدوم‌سازی ۲۴ میلیون قطعه مرغ برای ایرانیان!

بیماری‌ای که سال گذشته در ۲۰ استان مشاهده شد، اما در نهایت با کشتار و معدوم سازی ۱۰ تا ۱۲ میلیون قطعه مرغ مهار شد و امسال در ۱۷ استان بروز و نمود یافته، اما اقدام عاجل و تلاش همه جانبه مسئولان برای مهار آن نتوانست از هزینه‌های فراوانش بکاهد تا جایی که خبر می‌رسد تا این لحظه به معدوم سازی ۲۴ میلیون قطعه مرغ منجر شده است.
کد خبر: ۱۵۷۹۳۵
۱۳:۲۶ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، بیماری‌ای که سال گذشته در ۲۰ استان مشاهده شد، اما در نهایت با کشتار و معدوم سازی ۱۰ تا ۱۲ میلیون قطعه مرغ مهار شد و امسال در ۱۷ استان بروز و نمود یافته، اما اقدام عاجل و تلاش همه جانبه مسئولان برای مهار آن نتوانست از هزینه‌های فراوانش بکاهد تا جایی که خبر می‌رسد تا این لحظه به معدوم سازی ۲۴ میلیون قطعه مرغ منجر شده است.

عنوان را درست خوانده‌اید؛ معدوم سازی ۲۴ میلیون مرغ اتفاق خوشایندی نیست، اما کشتار و معدوم سازی این تعداد پرنده می‌تواند اتفاقی خوشایند به دست دهد. مثل اتفاقی که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.
 
 آنفلوانزای حاد پرندگان که در سال‌های اخیر در چند نوبت در کشورمان مشاهده شده و خسارت‌های سنگینی به دنبال داشته، امسال برای بار دیگر کشورمان را تحت‌الشعاع خود قرار داد و حتی تا آستانه رقم زدن بحران پیش رفت. بحرانی از جنس کمبود تخم مرغ که موجب افزایش بی سابقه نرخ این کالا شد و همگان را متوجه این بیماری و آثار شومش کرد.

بیماری‌ای که سال گذشته در ۲۰ استان مشاهده شد، اما در نهایت با کشتار و معدوم سازی ۱۰ تا ۱۲ میلیون قطعه مرغ مهار شد و امسال در ۱۷ استان بروز و نمود یافته، اما اقدام عاجل و تلاش همه جانبه مسئولان برای مهار آن نتوانست از هزینه‌های فراوانش بکاهد تا جایی که خبر می‌رسد تا این لحظه به معدوم سازی ۲۴ میلیون قطعه مرغ منجر شده است که اغلب آن‌ها (حدود ۱۸ میلیونش) مرغ تخم گذار هستند.

این را علی‌صفر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی خبر می‌دهد و می‌افزاید: «از ابتدای موج جدید که از فصل پاییز آغاز شده است حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ معدوم شده که ۸۲ درصد از مرغ‌های معدوم شده را مرغ‌های تخم گذار تشکیل می‌دادند. براساس شبکه مشترک پایش و ایده بر با وزارت بهداشت، تاکنون هیچ گونه مورد ابتلای انسانی به این ویروس ازسوی وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی کشور اعلام نشده است.»

به این اطلاعات، شناسایی ویروس جدید آنفلوانزای حاد پرندگان یعنی نوع H۵N۶ در یکی از شهر‌های استان گیلان و گزارش آن به مراجع جهانی را هم باید افزود که حکایت از وخیم بودن اوضاع دارد. اوضاعی که هرگز اینقدر وخیم نبوده، اما به رغم این شرایط وخیم، به شکل دور از انتظاری مهار شده، تا جایی که شاهد مقابله تمام عیار با ابتلای هموطنانمان به این بیماری هستیم.

اتفاقی که در سایه تلاش شبانه روزی شماری از هموطنانمان رقم خورده است. آن‌هایی که وظیفه پایش مرغداری‌ها و مقابله با ویروس مرگبار شایع را عهده دارند و توانسته‌اند در کمتر از چندماه، حجم بزرگی از کار را با قدرت پیش برده و مانع از شیوع این بیماری در سراسر کشور و ابتلای هموطنانمان به این بیماری شوند. با معدوم سازی بیش از ۲۴ میلیون مرغ که کار بیار بزرگی است و به نوعی رکورد به شمار می‌آید.

اقدامی که اگر نبود همراهی و مشارکت مرغداران با ایشان و اطاعت کامل از قانون و مجریان آن، رقم خوردنی به نظر نمی‌رسید. همراهی‌ای که اگرچه قرار است به جبران خسارات ایشان گره بخورد، اما بی شک منجر به وارد آمدن زیان‌هایی به ایشان می‌شود و از این رو بسیار شایسته تقدیر است. تقدیر از صاحبان مشاغلی که به معدوم سازی سرمایه‌های کسب و کارشان تن در می‌دهند و نیک می‌دانند که وعده پرداخت ضرر و زیان‌ها ممکن است در موعد اعلام شده جامه عمل نپوشند.

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم حجم معدوم سازی مرغ‌ها در یکی دو فصل اخیر بسیار بزرگ بوده، اما حجم وسیع این کار و سرعت اجرای آن هم نتوانسته موجب پدید آمدن حواشی و در جریان قرار گرفتن عموم مردم شود تا بحران بروز کرده بی کمترین حاشیه سازی‌ای مهار شود. اتفاقی که کمتر سراغ داریم در کشورمان به این شکل بی سر و صدا پیش رفته باشد و از این رو، قابل تامل است.

مجموعه اتفاقاتی که بی شک مصون از اشتباه یا حاشیه نبوده، اما تاکنون به خوبی مهار شده تا بتوانیم در دل این بحران، نقطه اطمینانی بسیار خرسند کننده بیابیم. نقطه اتکایی که امیدواریم مسئولان با رسیدگی به مشکلات مرغداران و دیگر افرادی که در مهار این بحران با ایشان همکاری نشان داده‌اند، در حفظ آن کوشا باشند.
منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: