۰

فرانسه همچنان به ائتلاف عربستان در جنگ یمن سلاح می‌دهد

به گفته منابع مطلع، فرانسه هیچ نشانه قاطعی از کاهش یا تعلیق فروش تسلیحات به ائتلاف تحت امر عربستان نشان نداده است؛ این به‌رغم هشدارهایی است که درباره استفاده از برخی از تسلیحات فرانسه در جنگ یمن داده می‌شود.
کد خبر: ۱۵۷۸۵۳
۱۱:۱۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، آل سعود از ۲۰۱۵ جنگی را علیه حوثی‌های یمن به راه انداخته که طی آن بیش از ۱۰ هزار تن کشته و بیش از سه میلیون تن بی‌خانمان شده‌اند.

دولت فرانسه در دوران ریاست جمهوری امانوئل ماکرون خصوصا از جانب گروه‌های حقوق بشری بابت حمایت از اقدامات آل سعود و اینکه به ریاض اجازه داد تا از تسلیحات فروخته‌ شده برای عملیات‌هایش در یمن استفاده کند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.          

یک منبع مطلع گفت: تمایلاتی وجود دارد که نشان دهد فرانسه کاری انجام می‌دهد. فرانسه می‌گوید در گذشته تعدادی از انتقال‌ها را به حالت تعلیق درآورده است اما هیچ مدرکی دال بر اثبات آن وجود ندارد.

دو منبع مطلع دیگر هم اظهارات مشابهی مطرح کردند. به گفته مقام‌های دولتی سابق فرانسه و دیپلمات‌ها، ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ در نامه‌ای رسمی به نخست‌وزیر وقت نسبت به احتمال تشدید درگیری‌ها در یمن و تبعات فروش سلاح به طرف‌های درگیر هشدار داده بود.

سایر کشورهای اروپایی هم ارتباط نظامی با ائتلاف عربستان را محدود کرده‌اند. نروژ فروش سلاح به امارات و آلمان را در بخشی از توافق برای ایجاد دولت جدید محدود کرده و قصد ندارد به طرف‌هایی که مستقیما درگیر جنگ یمن هستند، سلاح بفروشد. یک مقام دولتی سابق می‌گوید: به نظر می‌رسد ملاحظه‌کاری آلمانی‌ها فرانسه را ناراحت کرده باشد.

در حالی که پاریس روابط خوبی با عربستان و امارات دارد، اما طبق گزارش‌ها نگرانی‌های آن درباره وخامت شرایط انسانی هر روز بیشتر می‌شود و ماکرون در دسامبر خواستار رفع کامل محاصره علیه یمن شد. وزارت خارجه فرانسه هنوز اظهارنظری نکرده است.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی می‌گوید، پاریس قراردادهای فروش را مورد به مورد بررسی می‌کند و مسائل حقوق بشری و منطقه‌ای را مد نظر دارد. او مدعی شد: "قطعا هر آنچه به امنیت غیرنظامیان مرتبط باشد، از نظر ما مهم است و باعث می‌شود تا ما اجازه صادرات ندهیم." با این حال این مقام درباره اینکه آیا فروش تسلیحات به ائتلاف عربستان متوقف شده است، اظهارنظری نکرد.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: