۰

تلاش برای ایجاد مرجعیت سنی در عراق

منابع آگاه از طرح مشترک شیخ «احمد الکبیسی» و رئیس دیوان اوقاف سنی عراق برای ایجاد مرجعیتی سنی در عراق مشابه الازهر در مصر یا حوزه علمیه در نجف اشرف خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۵۷۵۲۱
۱۶:۱۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، منابع آگاه از طرح مشترک شیخ «احمد الکبیسی» و رئیس دیوان اوقاف سنی عراق برای ایجاد مرجعیتی سنی در عراق مشابه الازهر در مصر یا حوزه علمیه در نجف اشرف خبر می‌دهند.

هفته پیش شیخ «احمد الکبیسی» مبلغ معروف عراقی؛ مهمان بزرگان و مقامات مسئول عراقی در بغداد بود که در صدر آنها «حیدر العبادی» نخست‌وزیر قرار داشت که در دفترش از این شیخ استقبال کرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری نیز این دیدار اعلام و تاکید شد که در این دیدار، «عبداللطیف الهمیم» رئیس اوقاف سنی نیز حضور داشت.

به نوشته روزنامه «الاخبار»، برخی منابع اعلام کردند که الکبسی قرار است به عنوان امام جمعه در شهر «الاعظمیة» در شمال بغداد که «مجمع فقهی بغداد» و مرقد «ابوحنیفة النعمان» در آن واقع است نماز بخواند.

منابع مرتبط با این مجمع تاکید کردند که شیخ الکبیسی در مسجد شیخ «عبدالقادر الجیلانی» پس از ده سال غیبتی اجباری خطبه جمعه را ایراد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، الکبیسی هیچ موضع‌گیری درباره اوضاع عراق در این سفر نداشت و تنها اظهاراتی از او در تلویزیون رسمی عراق و شبکه «دیوان» وابسته به اوقاف اهل تسنن و شبکه‌‌ای ماهواره که وابسته الهمیم در امان است، پخش شد و وی درباره احساسش از سفر به عراق پس از مدتی طولانی سخن گفت.

اوقاف سنی به عنوان میزبان و دعوت‌‌کننده شیخ الکبیسی، نیز هیچ بیانیه‌ای درباره این سفر ناگهانی و حتی برنامه‌ها و دیدارهای او امکان بازدیدش از استان‌های دیگر از جمله الانبار که محل تولدش است، منتشر نکرد. این امر گمانه‌زنی‌ها و پیشگویی‌ها درباره هدف این سفر را در پی داشت به ویژه که این سفر همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی عراق و انجام ائتلاف‌ها و همپیمانی‌های جدید میان احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف صورت گرفته است.

منابع آگاه سیاسی بعید می‌دانند که سفر کبیسی رسمی یا برای دلجویی بوده باشد به همین دلیل معتقدند که ممکن است این سفر برنامه‌ریزی رئیس اوقاف سنی بوده باشد و وی‌ می‌خواهد با استفاده از الکبیسی، حرکتی جدید را آغاز کند و پروژه‌های آینده‌اش را کلید زند به ویژه که وی روابط خوبی با این شیخ سنی دارد که به سالهای دهه هشتاد از قرن گذشته باز می‌گردد.

برخی منابع می‌گویند که سفر الکبیسی به بغداد همسو با خواست الهمیم برای حذف مجمع فقهی از صحنه و تاسیس مرجعیتی سنی در عراق همانند الازهر در مصر یا حوزه علمیه نجف اشرف است. این امری است که الکبیسی نیز با آن موافق است و خواستار ایجاد مرجعیتی برای اهل سنت در عراق همانند مرجعیت شیعی در این کشور است. الهمیم نیز پیش از این (در دوره‌ای که داعش جولان می‌داد( گفته بود: اگر اهل سنت نیز مرجعیتی داشتند تا وحدت بیشتری داشته باشند، می‌توانستند بر کشور حکومت کنند.

این در حالی است که هیچ طرف سنی – هرچه قدر هم که با مجمع فقهی اختلاف داشته باشد- جرأت آن را از خود نشان نمی‌دهد که چنین حرکتی کند. اما الهمیم در حال زمینه‌سازی برای حذف این مجمع از صحنه از طریق برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلف تحت شعار وحدت اسلامی و مبارزه با افراطی گری و تفکر سختگیرانه و متعصبانه است.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: