۰

آرامش شکننده در عدن

بعد از تشدید درگیری‌ها میان نیروهای منصورهادی و گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن، نخست‌وزیر مستعفی یمن از یگان‌های نظامی خواست فورا آتش‌بس را برقرار کنند.
کد خبر: ۱۵۷۱۲۳
۱۵:۰۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، بعد از تشدید درگیری‌ها میان نیروهای منصورهادی و گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن، نخست‌وزیر مستعفی یمن از یگان‌های نظامی خواست فورا آتش‌بس را برقرار کنند.

 احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر مستعفی یمن در سخنانی گفت: تمامی یگان‌های نظامی باید فورا درگیری‌ها را متوقف کرده و تمامی نیروها به پادگان‌هایشان بازگردند و تمامی پایگاه‌هایی که از سوی دو طرف اشغال شده باید تخلیه شوند.

بعد از درخواست بن دغر برای برقراری آتش‌بس در عدن که از چند روز پیش شاهد درگیری است، اکنون این شهر شاهد آرامش شکننده است.

بن دغر از ائتلاف عربی خواست عدن را از دست جدایی‌طلبان نجات دهد.

وی گفت: آنچه در عدن رخ داده کودتا علیه مشروعیت و تلاش برای تقسیم یمن است.

شورای انتقالی جنوب یمن نیز در بیانیه‌ای دولت بن دغر را مسئول تشدید اوضاع در شهر عدن دانست.

این شورا بر پایبندی خود به گزینه مسالمت‌آمیز و آمادگی‌اش برای حمایت از دستاوردهای مردم جنوب تأکید کرد.

شورای انتقالی جنوب یمن از ساکنان عدن و جنوب این کشور خواست به خاطر صلح و آرامش متحد باشند "چراکه اوضاع خوب است."

این شورا بر استحکام شراکتش با ائتلاف عربی به رهبری عربستان تأکید کرده و خواهان ادامه تلاش‌ها برای آرامش در عدن و برآوردن خواسته‌های مردم جنوب شد.

این شورا دولت مستعفی یمن را به مخالفت با دعوت ائتلاف برای آتش‌بس متهم کرد و مجددا از عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن خواست "دولت فاسد را قبل از اینکه از کنترل خارج شود"، برکنار کند.

با اینکه گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن از سوی امارات حمایت می‌شوند اما امارات از داشتن هرگونه نقشی در درگیری‌های عدن شانه خالی کرده است.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت: موضع کشور ما نسبت به رخدادهای جنوب یمن واضح و اصولی است و ما حامی ائتلاف عربی هستیم.

از سوی دیگر مهران القباطی، فرمانده تیپ چهارم در گارد ریاست‌جمهوری یمن اعلام کرد که آنچه در عدن می‌گذرد یک کودتای کامل است.

وی گفت: نیروهای ما آماده مقابله با حمله گروه‌های وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن نبودند.

در حال حاضر شهر عدن به دو قسمت تقسیم شده است و هر دو طرف کنترل بخش‌هایی از شهر را در دست دارند.

فرودگاه عدن نیز کاملا تعطیل شده و مدارس و فروشگاه‌ها بسته شده‌اند.

روز گذشته نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن توانستند کنترل مقرهای دولتی و پادگان‌ها را در عدن بگیرند.

شهر عدن پیش از اتحاد دو یمن در سال 1990 پایتخت یمن جنوبی بود و برای استقلال طلبان جنوب این کشور که در ارتش و نهادهای حکومتی یمنی به ویژه در استان‌های جنوبی جایگاه ویژه‌ای دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. پس از کنترل حوثی‌ها بر صنعا و فرار منصور هادی به عدن و به تبع آن تبدیل شدن این شهر به "پایتخت موقت" یمن، دولت مستعفی یمن که با از دست دادن تمامی استان‌های شمالی بسیار ضعیف شده بود، به رهبران جدایی طلبان جنوب وعده‌های زیادی داد و آنها را متقاعد کرد در مقابل پیشروی نیروهای حوثی به سمت جنوب درکنار دولت مستعفی بایستند.

با آغاز حمایت‌های نظامی و سیاسی-مالی عربستان و متحدانش از منصورهادی و عقب نشینی حوثی‌ها از استان‌های جنوبی، دولت مستعفی بسیاری از وعده‌های داده شده به جدائی‌طلبان جنوب را پشت گوش انداخت و حتی 9 ماه پیش عیدروس الزبیدی، یکی از رهبران اصلی جدائی طلبان جنوب را که استاندار عدن بود برکنار کرد که این امر باعث خشم آنها شد.

در این مدت جدائی طلبان یمن که بخش عمده ساکنان جنوب این کشور را تشکیل می‌دهند، ده‌ها تظاهرات و تجمع گسترده را چه با حمل سلاح و چه بدون سلاح انجام دادند تا دولت هادی را مجبور به انجام برخی وعده‌هایش کنند.

بی‌توجهی‌های دولت منصور هادی به خواست مردم جنوب و وجود نامنی گسترده همراه با سرکوب مطالبات آنها توسط برخی کشورهای عربی حاضر در ائتلاف متجاوز سعودی، برخلاف وعده‌هایی که پیشتر به آنها داده شده بود، باعث شده آتش زیر خاکستر اختلاف میان دو طرف، در شرایط کنونی شعله ور شود و جنوبی‌ها با قدرت بیشتری به فکر تحقق مجدد استقلال جنوب یمن بیفتند.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: