۰

بارورسازی ابرها در ایران جواب نمی دهد

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: پاشیدن هسته به ابر باعث تشدید گرد و غبار و عقیم شدن بیشتر ابرها می شود و بارور سازی ابر ها در ایران جواب نمی دهد.
کد خبر: ۱۵۶۹۱۱
۰۸:۵۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶

به گزارش«شیعه نیوز»، مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: پاشیدن هسته به ابر باعث تشدید گرد و غبار و  عقیم شدن بیشتر ابرها می شود و بارور سازی ابر ها در ایران جواب نمی دهد.

احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، با اشاره به اعلام آمادگی و کمک سپاه پاسداران برای بارورسازی ابرها اظهار کرد: موضوع بارورسازی ابر باید در بستر خود مورد بررسی قرار گیرد این گونه نیست که با بارورکردن ابرها شاهد نتایج مثبتی باشیم.

وی افزود: بارورسازی ابر یعنی ایجاد هستک درون ابر که این هستک بتواند رطوبت موجود در ابر را دور خود جمع و زمانی که سنگین شد، موجب بارش باران شود.

وظیفه با اشاره به معضل گرد و غبار در کشور که باعث کم شدن بارش می شود، افزود: پاشیدن هسته به ابر باعث تشدید گرد و غبار و  عقیم شدن بیشتر ابرها می شود.

وی ادامه داد:گرد و خاکی که از خوزستان و از عراق بلند می شود به سیستم های ابر و سطح جبهه بارشی کشور نفوذ می کند .

 مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد:استان های خوزستان ، کرمانشاه ، ایلام درگیر گرد و غبار هستند که هم زمان در این استان ها ابرناکی آسمان و بارش را نیز شاهد هستیم.

وی افزود: تزریق جریان های سعودی به درون ابر علاوه براینکه ابرها را بیش از اندازه بارور کرده است باعث کم بارشی و اثر منفی بر روی مقدار بارش نیز شده  است.

 وظیفه گفت:برای بارورسازی ابرها اگر به صورت مصنوعی یعنی با هواپیما ذرات ید نقره و 2CO خشک را به ابرها تزریق کنیم نه تنها کمکی نکرده ایم بلکه وضعیت را بدتر نیز می کنیم.

وی ادامه داد: بارور سازی ابرها با استفاده از ذرات ید نقره باید به صورت علمی با بررسی سیستم ابر، ویژگی های میکروفیزیک ابر (ساختار ریز ابر ) را دقیق بشناسیم و به این نتیجه برسیم که آیا این ابر به اندازه کافی هستک و یا ذرات هسته بارش را تشکیل می دهد یا نه.

 مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: بارور سازی  ابرها روش جایگزین برای تولید بارش به صورت بزرگ مقیاس وکلان برای از بین بردن خشکسالی است که در دنیا این روش معمول نبوده است .

وی با بیان اینکه گزارش های سازمان جهانی هواشناسی حاکی از این است که روش بارور کردن ابرها به صورت اصولی می تواند خشکسالی را از بین ببرد، افزود: بسیاری از کشورهای جهان به صورت آزمایشی این کار را انجام داده اند که نتیجه آن در برخی کشورها اثرات مثبت و در برخی دیگر اثرات منفی داشته است.

وظیفه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها خشکسالی حکمفرما است، بیان کرد: اصولا روش بارور سازی ابرها روشی نیست که همه جای دنیا انجام شده و نتیجه مثبت گرفته باشند. در کشورهای اطراف ما کارهایی در این باره انجام شد اما باعث از بین رفتن خشکسالی نشد.

وی با بیان اینکه بخشی از گرد و خاک جنوب کشور از چشمه های داخلی است، افزود:همین گرد وخاک زمانی که خیزش پیدا کند به لایه های بالای جو درون ابر وارد می شود که باعث عقیم شدن ابرها می شود.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: