۰

پشت‌پرده بازداشت سعد الحریری در عربستان

یک روزنامه قطری به نقل از برخی منابع، حوادث پشت پرده بازداشت «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در عربستان را افشا کرد.
کد خبر: ۱۵۶۶۷۹
۱۵:۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، برخی منابع فاش کردند که عربستان سعودی اطلاعات کذبی را درباره طرح ترور سعد الحریری در لبنان به وی ارائه کرده بودند.

روزنامه الشرق قطر نوشت که عربستان سعودی سه ماه پیش از سفر حریری به ریاض و بازداشت وی، اطلاعات کذبی به حریری ارائه کرده بود که نشان می‌دهد سعودی‌ها برخی تحرکات مربوط به ترور حریری به مانند آنچه برای پدر وی در سال 2005 رخ داد، رصد کرده‌اند.

پس از گذشت سه ماه از لو رفتن اطلاعات ترور حریری، عربستان سعودی از طریق عناصر اطلاعاتی خود در مرکز اطلاعات وابسته به نیروهای امنیت داخلی لبنان اطلاعات دیگری به حریری ارائه کرد که نشان می‌داد وی در معرض خطر ترور قرار دارد.

الشرق به نقل از برخی منابع جریان المستقبل لبنان نوشت که عربستان اطلاعات کذبی را به حریری ارائه کرده بود و با این کار دو هدف را دنبال می‌کرد:

نخست ایجاد نگرانی برای حریری و وادار کردن وی به متهم کردن حزب‌الله مبنی بر اینکه این جنبش برای ترور حریری طرح‌ریزی کرده است تا دو طرف وارد نزاع شوند اما حریری خویشتنداری کرد تا از درستی این اطلاعات اطمینان کسب کند.

دوم اینکه عربستان با استفاده از مزدوران خود در مرکز اطلاعات وابسته به وزارت کشور لبنان به حریری ابلاغ کرده بود که در معرض خطر قرار داد تا حریری را به فرار از لبنان و پناه بردن به عربستان وادار سازد.

این منابع همچنین گفتند که سعد حریری در هر دو مورد فوق‌الذکر اقدام محسوسی جز اتخاذ تدابیر شدید امنیتی انجام نداد و لذا طرح سعودی‌ها برای خروج حریری از لبنان ناکام ماند و به همین دلیل عربستان به این فکر افتاد که به طور دوستانه و به بهانه بررسی برخی مسائل اقتصادی حریری را به ریاض دعوت کند و پس از بازداشت او را مجبور به استعفا نماید.

این روزنامه قطری همچنین به نقل از منابع مذکور نوشت که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی برای آزادی حریری از چنگ «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان و بازگرداندن وی به لبنان تلاش کرد و از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خواست تا میانجی‌گری کرده و حریری را به بیروت بازگرداند.

این میانجی‌گری محمد بن زاید برای آزادی حریری نیز به دلیل علاقه وی به حریری نبود بلکه به دلیل اختلافات بین بن زاید و بن سلمان در مسائل مختلف است و همین امر سعودی‌ها را به خشم آورده و باعث شد آنها باز هم به گشودن پرونده‌های قدیمی با امارات روی بیاورند.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: