۰

تحرکات عربستان برای اشغال کامل استان استراتژیک المهره یمن

منابع یمنی می‌گویند، عربستان با گسیل پی در پی واحدها و تجهیزات نظامی خود به المهره یمن درصدد اشغال کامل این منطقه استراتژیک و مقابله با تحرکات نفوذی امارات در آنجاست.
کد خبر: ۱۵۶۵۷۰
۱۲:۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، منابعی در استان «حضرموت» یمن از رسیدن یگان جدیدی از نیروهای سعودی به همراه تجهیزات نظامی، به استان «المهره» در مرز جنوب شرق یمن با کشور عُمان خبر دادند که قرار است ماموریت حفاظت از سواحل به آنها واگذار شود.

این منابع در گفت‌وگو با وبگاه یمنی «مساء پرس» اظهار داشتند: به تازگی وسایل نقلیه زرهی و جنگی به همراه واحد جدیدی از نیروهای سعودی توسط یک کشتی سعودی که در سواحل المهره لنگر انداخت به این منطقه رسیدند و از اواخر سال گذشته میلادی این برای سومین بار است که نظامیان سعودی به بهانه توقف قاچاق بین یمن و عمان از طریق منطقه المهره به اینجا می‌رسند.

تحرکات عربستان برای اشغال کامل استان استراتژیک المهره یمن
موقعیت المهره و حضرموت

 

در حالی که عربستان ادعا می‌کند برای توقف قاچاق زمینی سلاح برای انصار الله در المهره حضور دارد اما منابعی ویژه به مساء پرس خبر دادند، هدف واقعی سعودی‌ها تسلط بر این استان است تا مطمئن شوند که این استان همجوار عمان به کنترل امارات که فعالیتش در آنجا رو به گسترش است در نخواهد آمد.

منابع مذکور افزودند: عربستان تلاش می‌کند سلفی‌های هوادار خود را که از قرن گذشته در دماج استان صعده در شمال یمن اسکان داد هم اینک به استان المهره هم بکشاند بنابراین هدف عربستان در المهره نظامی نیست، بلکه برای تضمین سعودی ماندن این استان است.

این منابع گفتند: عربستان در مقطع اخیر تلاش کرد یک مرکز سلفی در شهر قشن سومین شهر بزرگ استان المهره تاسیس کند موضوعی که با مخالفت اهالی این شهر روبه‌رو شد؛ آنها با هر گونه حضور سلفی‌های خارج از المهره در آنجا مخالفت کردند اما نتوانستند جلوی این کار را بگیرند.

بر اساس اطلاعات وبگاه مساء پرس، در شهر قشن یک مرکز دینی هواداران یحیی الحجوری از سلفی‌هایی که از حضرموت آمده بودند تاسیس شد این سلفی‌ها پیش‌تر در منطقه الحامی شرق مکلا جمع شده بودند و صدها نفر از آنها غیریمنی و اتباع خارجی هستند.

منابع مذکور با اشاره به اینکه عربستان تحرکات مشابه المهره را در استان شبوه هم آغاز کرده است، گفت: امارات از طریق متحدان بومی مسلح موسوم به نیروهای نخبه شبوه که آنها را آموزش داده و مسلح کرده بخش‌های زیادی از این استان را تحت تسلط خود دارد از همین رو عربستان شیخ «عبدالله صعتر» از رهبران اخوان المسلمین و حزب اصلاح را به ایراد نطقی برای اهالی شهر بیحان واداشت این شهر طی روزهای اخیر شاهد درگیری‌های شدیدی بین نیروهای صنعا و نیروهای ائتلاف بود که با تسلط نیروهای ائتلاف بر این شهر همراه شد.

این منابع افزودند: نیروهای عربستان که به المهره رسیدند در پادگان‌های سعودی یا داخلی یمن تحت آموزش هستند. این نیروها تحت امر هیچ طرف نظامی وابسته به دولت منصور هادی نیستند و مستقیما از نیروهای ائتلاف دستور می‌گیرند این نیورها در مناطق راهبردی المهره مستقر شده‌اند که مهم‌ترین آن بنادر و فرودگاه اصلی استان و گذرگاه‌های بین یمن با عمان است.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای گفتند: راجح سعید باکریت، استاندار المهره هم به نظر می‌رسد که با گرایش‌های عربستان همراه است، به گونه‌ای که او هم به دنبال اجرای برنامه‌های ائتلاف است و به سعودی‌ها اختیارات کافی برای نظارت بر گذرگاه‌های مرزی را داده است.

«خالد بحاح»، نخست وزیر سابق دولت منصور هادی (دولت مستعفی و فراری یمن) در صفحه توئیتر خود در واکنش به اتفاقات المهره یادداشتی گذاشته و ائتلاف را به طور ضمنی به تلاش برای ایجاد کشمکش و درگیری در این منطقه متهم کرده است؛ وی گفت: حوادث استان المهره و بخصوص شهر قشن را دنبال می‌کنیم بازتولید گروه‌های دینی به بهانه‌های واهی بذر جدید درگیری‌های آتی است.

اما امارات همچنان دیگر کشوری است که درصدد تحکیم سیطره خود بر المهره است آن هم با تاسیس نیروهای امنیتی وابسته به خود که نیروهای نخبه المهره یا کمربند امنیتی المهره خوانده می‌شوند اما تلاش‌های امارات هم با مخالفت قبایل محلی و بزرگان آن روبه‌رو شده که از روابط قوی با عمان برخوردارند و برخی از آنها از سوی مسقط تابعیت عمان گرفتند یعنی هر گونه نزدیکی امارات با شیوخ المهره عمان را عصبانی می‌کند کما اینکه ابوظبی تاکنون در به سرانجام رساندن تلاش‌هایش در المهره ناکام بوده اما دست برنداشته و همچنان درصدد نفوذ در المهره با هدف محاصره کشور عمان است.

منابع ویژه به مساء پرس خبر دادند: نیروهای سعودی و نیروهای یمنی که در عربستان آموزش دیده و به المهره رسیدند وابسته به عربستان خواهند بود و در سواحل المهره به عنوان نیروهای گارد ساحلی مستقر خواهند شد علاوه بر اینکه دوره های آموزشی برای نیروهای گارد ساحلی سابق توسط سعودی ها برگزار می شود.

«یاسین التمیمی»، فعال سیاسی و روزنامه نگار وابسته به حزب «الاصلاح» (شاخه اخوان المسلمین در) یمن گفت: توافق بین عربستان و امارات به تقسیم نفوذ در استان ساحلی، صحرایی، سبب شده عربستان اهدافی راهبردی از قبل برای رسیدن به دریای عرب ترسیم کند که این امر از طریق ورود به المهره امکان‌پذیر است چون این استان در همجواری صحرای ربع الخالی قرار دارد.

وی افزود: عربستان از این طریق می‌خواهد یک خط لوله نفت را از خاک خود به نوار ساحلی جنوب یمن بکشاند تا نیازی به عبور آن از تنگه هرمز که تحت تسلط ایران است نداشته باشد.

در همین حال منابع خبری از ترور یک شهروند عمانی در استان المهره خبر دادند این سومین تروری است که به دنبال ورود نیروهای سعودی به المهره صورت می‌گیرد و به گفته ناظران حوادث المهره در راستای نقشه‌ای ضد عمان است.

مساء پرس نوشت: رقابت عربستان و امارات بر سر المهره، عُمان را به تقویت حضور نظامی خود در مرزهایش با یمن واداشته است. در آگوست گذشته (مرداد ماه) مقامات عمان خبر دادند تجهیزات نظامی بزرگ و جدیدی را به مرزهای خود با یمن گسیل کردند آن هم چند روز پس از اینکه شبه نظامیان قبایل طرفدار امارات گذرگاه مرزی را تحت تسلط خود گرفته و نیروهای دولتی استان المهره را از آنجا بیرون راندند.

تلویزیون عمان هم خبر داد، یگان جدیدی را به همراه تجهیزات نظامی به نیروهای مستقر در مرز خود با یمن اضافه کرده است تا به حفاظت از مرزهای این منطقه کمک کنند.
منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: