۰

عبور ۴۰ هزار زائر خارجی از قم

شهر مقدس قم هم مانند برخی دیگر از شهرهای کشور با برپایی موکب‌هایی در این شهر و عراق میزبانی از زائران اربعین سیدالشهدا(ع) را افتخاری برای خود می‌داند.
کد خبر: ۱۵۱۹۶۸
۱۱:۴۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، تقویم به روزهای ۲۰ صفر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و دل‌ها همه به سمت کربلا روانه است، ازدحام جمعیت مسیر به سمت مرزها نشان‌دهنده شور و شوق و حال و هوای عاشقی زائران حسین(ع) است که از هر کوی و برزن خود را به سمت کربلا می‌برند.

مسیر زن و مرد و پیرو جوان نمی‌شناسید، حتی کودکان هم در کنار بزرگ‌ترها شیدای کربلا و حسین(ع) را در سر دارند تا بخشی از خاطرات دوران کودکی خود را با کربلا پیوند زده باشند، تمامی شهرها کشور هم بوی حسین(ع) و کربلا می‌دهد، پذیرایی از زوار، ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌هایی که شهر به شهر و در مسیر عبور زائران استوار شده‌اند تا بخشی از زیارت نرفته‌ها هم با پذیرایی از زوار در زیارت زائرین امام حسین(ع) سهم کوچکی داشته باشند.

قم هم یکی از شهرهایی است که به علت شاهراه بودن یکی از محورهای مواصلاتی مهم کشور است که سال‌هاست توفیق پذیرایی از زائران حسین(ع) را دارد و البته به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) بخشی از زائران برای زیارت این بارگاه ملکوتی در مسیر رفت و برگشت به قم هم سری می‌زنند و همین باعث شده تا روند پذیرایی از این زائران هر سال گسترده‌تر از سال‌های قبل و با برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.

پذیرایی ۲۰ روزه از زائران در قرارگاه اربعین

در این زمینه مسئول قرارگاه اربعین قم در نشستی خبری با خبرنگاران اعلام کرده بود که این قرارگاه از چهارشنبه سوم آبان ماه به مدت ۲۰ روز پذیرای زائرین حسینی(ع) است.

این قرارگاه که برای دومین سال متوالی با شعار «من خادم زوار حسینم» در قم برپا می‌شود، در سال گذشته هم پذیرای زوار بود و البته به دلیل اینکه بسیاری از زائرین کشورهای پاکستان، افغانستان و البته هندوستان هم در مسیر سفر به کربلا به قم مراجعت می‌کنند این قرارگاه وظیفه پذیرایی از این زائران را هم بر عهده داشت.

قرارگاه اربعین کاملاً مردمی است و وابستگی به هیچ دستگاه و ارگانی نیست

حجت‌الاسلام حسین‌زاده در گفته‌های خود اعلام کرد که قرارگاه اربعین کاملاً مردمی است و وابستگی به هیچ دستگاه و ارگانی نیست و در سال گذشته هم میزبان بیش از ۶۷ هزار نفر از زائران اربعین حسینی(ع) بود که بالغ بر ۱۲ هزار نفر از این تعداد را زائرانی از ۱۰ کشور مختلف جهان تشکیل می‌دادند و پیش بینی‌ها بر این است که تعداد آن‌ها در ایام اربعین امسال نزدیک به ۴۰ هزار زائر باشد.

حضور ۱۳۰ مبلغ خواهر و برادر مسلط به ۵ زبان

مسئول قرارگاه اربعین قم در گفته‌هایش اشاره داشت که امسال اسکان و پذیرایی بیش از ۷ هزار نفر زائر در روز تدارک دیده شده است و همچنین اعلام کرد که بیش از ۲۵۰ هزار وعده غذایی برای زوار اربعین حسینی برنامه‌ریزی شده است و در کنار مسئله اسکان و پذیرایی که با همت خیرین و مردم صورت می‌گیرد، فعالیت‌های فرهنگی مانند نماز جماعت، نمایشگاه‌های فرهنگی، رادیو قرارگاه و همچنین حضور ۱۳۰ مبلغ خواهر و برادر مسلط به ۵ زبان مختلف از دیگر برنامه‌های قرارگاه اربعین قم در اربعین سال جاری خواهد بود.

و اما مسئله گذرنامه و روادید هم به نظر می‌رسد در قم نسبت به سایر شهرها سرعت عمل بیشتری دارد و در این رابطه سرهنگ رضا نورعلیئی رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان قم در حاشیه بازدید از دفاتر خدمات الکترونیک پلیس ۱۰+ این استان با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی(ع) از اضافه شدن ساعت کاری مراکز پلیس ۱۰+ و دفاتر صدور گذرنامه خبر داده و گفته است ساعت کاری این مراکز تا ساعت ۱۸ افزایش یافته است البته این مسئله در سایر استان‌های کشور هم تا ساعت ۱۸ اعلام شده بود.

البته رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان قم تأکید کرده است که خروج زائران اربعین حسینی(ع) بدون گذرنامه امکان‌پذیر نیست و در صورت خروج غیرقانونی زائران از کشور علاوه بر امکان دستگیری در کشور مقابل، در هنگام برگشت نیز با مشکلات جدی در مرز روبرو خواهند شد.

برپایی ۴۲ موکب توسط قمی‌ها

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم هم در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد که این استان ۴۲ موکب را در شهرهای کربلا، نجف و مرزهای کشور مستقر کرده است.

یونس عالی پور درباره موکب‌های تعبیه‌شده از سوی قم هم گفت: استان قم در شهرهای کاظمین، سامرا، نجف، کربلا، مسیر کربلا تا نجف، مرز شلمچه و مهران اقدام به برپایی ۴۲ موکب کرده است که در روز ۳۵۰ هزار نفر و در شب ۵۵ هزار نفر را اسکان می‌دهد.

استان قم در شهرهای کاظمین، سامرا، نجف، کربلا، مسیر کربلا تا نجف، مرز شلمچه و مهران اقدام به برپایی موکب کرده است

وی به راه‌اندازی قطار قم تا کربلا هم اشاره و ابراز کرد: تمام مسیر قم تا شلمچه به‌غیر از شلمچه تا بصره دارای ریل راه‌آهن است و تلاش‌های وزارت راه هم بر این است که این مسیر هم دارای ریل راه‌آهن شود.

عالی پور ادامه داد: مسیر قم تا کربلا دارای چهار رام رفت و چهار رام برگشت است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هر رام نزدیک به ۳۷۵ نفر جابه‌جا می‌شوند.

وی در ادامه تأکید کرد: چنانچه تعداد کوپه‌ها افزایش پیدا کند این تعداد به ۴۰۰ نفر هم قابل ‌افزایش است و قیمت تعیین‌شده برای رفت تا کربلا برای هر نفر ۱۹۰ هزار تومان همراه با پذیرایی است.

اعزام ۵۵ دستگاه اتوبوس درون شهری از قم به مرز مهران

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم هم اعلام کرد ۵۵ دستگاه اتوبوس درون شهری از قم به مرز مهران اعزام می‌شود.

حسین مؤمنی موحد تست فنی از کلیه اتوبوس‌ها به عمل آمده و کلیه تذکرات جهت رفع نقص صادر شده تا در طول مسیر و شهر مهران مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید، کاروان اعزامی توسط ۲ دستگاه واحد گشت و نیروهای ستادی و اتوبوس سیار و اکیپ کامل فنی همراهی خواهد شد.

اسکان روزانه ۵ هزار نفر در موکب حرم حضرت معصومه(س)

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) هم در نشستی خبری از اسکان روزانه ۵ هزار نفر در موکب حرم حضرت معصومه(س) در ایام اربعین خبر داد.

وی همچنین از کار ویژه رسانه‌ای در اربعین امسال هم خبر داد و افزود: تیم ویژه ۳۵ نفره رسانه‌ای در موکب مستقر خواهند بود و علاوه بر این مکانی ویژه برای اسکان عکاسان و خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

تعمیر ویلچر، کالسکه و شستشو لباس زائران نیز از دیگر خدمات رفاهی است که در این ایام اربعین توسط موکب حضرت معصومه(س) ارائه می‌شود.

خدمت‌رسانی شهرداری قم در ۱۰۰ عمود مسیر نجف تا کربلا

همچنین معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم هم نظافت و خدمت‌رسانی شهرداری قم در ۱۰۰ عمود مسیر نجف تا کربلا خبر داد.

سید امیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان داشت: عمود ۱۰۸۰ تا عمود ۱۱۸۰ و فاصله ما بین دو موکب حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران توسط ۶۰ نفر از کارکنان داوطلب شهرداری قم در این ایام نظافت خواهد شد، علاوه بر این بر اساس تجربه سال‌های گذشته بسیاری از دانشجویان و نیروهای داوطلبی که همراه موکب‌ها هستند و هم نسبت به مناسب‌سازی فضای فرهنگی و هم جمع‌آوری زباله و پسماند کمک می‌کنند.

در هر حال میزبانی از زائران حسین(ع) افتخاری بزرگ برای همه بخصوص شیعه است، افرادی که سعی می‌کند حتی با کمترین داشته خود و بدون هیچ چشم داشتی در این دریای عظیم اربعین سهم کوچکی داشته باشند به امید آنکه حسین(ع) شفاعت کننده آن‌ها در قیامت باشد.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: