۰

عالمی که دل های بسیاری را عاشق اهل بیت کرد

هیچ گاه از کتاب های اصولی یا فقهی سید مرتضی غبطه نمی خورم؛ زیرا چنین کتاب هایی به حد کافی در دسترس است، ولی به کتاب فضائل الخمسه ایشان غبطه می خورم که در روز رستاخیز نجات دهنده مولفش است. گفتنی است گروه هایی از اهل سنت با خواندن این کتاب شیعه شده اند که یکی از آنها مولف کتاب «ثم اهدیت» می باشد.
کد خبر: ۱۵۱۶۶۲
۱۵:۰۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، آیت الله سید مرتضی حسینی فیروز آبادی از فرزانگان معاصر و از همراهان انقلاب خمینی(ره) بود که دفتر حیاتش در سال 1329 هجری قمری در نجف اشرف گشوده شد.
پدر ارجمند ایشان آیت الله سید محمد فیروز آبادی یزدی مجتهدی صاحب تالیفات بوده، که پس از رحلت استادش آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی به مقام مرجعیت رسید.

سید مرتضی از ابتدای نوجوانی به فراگیری علوم اسلامی روی آورد و پس از تکمیل دوره سطح مجلس درس علمای اعلام نجف حاج میرزا علی ایروانی، حاج شیخ میرزا ابوالحسن مشکینی، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ محمد کاظم شیراز را غنیمت شمرد و بهره ها اندوخت. ایشان در سال های بعد در مجلس استفتای خصوصی استادش آیت الله شیرازی حاضر شد.

سخن استاد
در بیان جدیت آیت الله فیروز آبادی در زمینه تحصیل علم همین جمله بس است که فرزند دانشمندش آیت الله سید محمد می گوید: « از منبع موثق شنیده شده، آیت الله ایروانی به فرزند ارشدش و نیز سایر شاگردانش می‌گفت: جدیت در تحصیل و پشتکار را از آقای سید مرتضی (فیروزآبادی) بیاموزید» این در زمانی بود که پدرم کفایه الاصول را نزد ایشان می خواند و هر روز نوشته های خود را به مرحوم ایروانی عرضه می داشت.

کرسی تدریس
نبوغ فکری او را خیلی زود در ردیف اساتید حوزه نجف قرار داد. شاگردان زیادی در مقبره سید محمد کاظم طباطبایی یزدی جمع می شدند و از بیانات شیوا و عالمانه استادشان استفاده می کردند و علامه امینی صاحب الغدیر یکی از آن شاگردان بود.

 سلوک اخلاقی
با مردم به نیکی و گشاده رویی برخورد می کرد. در امور زندگی فردی قانع و عفیف بود. هر روز صبح قرآن را با لحنی زیبا و رسا تلاوت می نمود. شبهای چهارشنبه از نجف پیاده به مسجد سهله و کوفه می رفت. بی شک ناگفته های اخلاقی و مقامات معنوی کسی که در زمینه اخلاق به حضور انور دو گوهر تابناک اخلاق آیت الله سید علی آقا قاضی و آقا سید جمال  گلپایگانی می رسید بیش از این مطالبی است که در دسترس ما قرار دارد.

هجرت ناخواسته
آیت الله فیروز آبادی در سال 1391 هجری به سبب مسائل امنیتی سیاسی عراق را به مقصد ایران ترک و در شهر مقدس قم ساکن شد. تدریس، تالیف و اقامه جماعت از جمله کارهای فرهنگی آن عالم پرهیزکار در این شهر بود.

آثار و تالیفات
از آن فرزانه پرتلاش، کتاب های ماندنی و خواندنی فراوانی بر جا مانده که کتاب « فضائل الخمسة من الصحاح السته و غیرها من الکتب المعتبرة» از معروف ترین و مؤثرترین آنها است. این کتاب شامل احادیث و روایات مربوط به فضائل پنج تن آل عبا(علیهم السلام) می شود که مولف همه آنها را از منابع روایی اهل سنت جمع آوری کرده است.
علامه امینی(ره) بارها این کتاب را خریده و با شهرهای مختلف اسلامی فرستاده است.
آیت الله العظمی میرزا حسن بجنوردی بارها نقل می کرد: هیچ گاه از کتاب های اصولی یا فقهی سید مرتضی غبطه نمی خورم؛ زیرا چنین کتاب هایی به حد کافی در دسترس است، ولی به کتاب فضائل الخمسه ایشان غبطه می خورم که در روز رستاخیز نجات دهنده مولفش است. گفتنی است گروه هایی از اهل سنت با خواندن این کتاب شیعه شده اند که یکی از آنها مولف کتاب «ثم اهدیت» می باشد.

همگام با انقلاب
آیت الله فیروز آبادی با آن مشغله علمی و اجتماعی اش، حمایت از انقلاب اسلامی و عنایت به امام خمینی(ره) را از نظر دور نداشت. حجت الاسلام شیخ محمد جواد طبسی می گوید: روزی که حضرت امام(ره) به قم تشریف آوردند، بنده به همراه عده زیادی  از علما و روحانیون جهت دیدار با ایشان در سالن کتابخانه مدرسه فیضیه حضور داشتیم. از دور چشمم به آیت الله فیروزآبادی افتاد که جهت ملاقات با امام امت به آنجا آمده بود. بعدها شنیدم که مرحوم امام، پس از پایان ملاقات و سخنرانی، کسی را جهت تشکر خدمت ایشان فرستاد.

ارتحال ملکوتی
ان عالم ربانی پس از سال ها مجاهدت در راه احیای ارزش های اسلامی عاقبت بر اثر یبیماری و ضعف مزاج در ذی حجه سال 1410 قمری  ازدار فانی به دار باقی سفر کرد و آرامش ابدی یافت.
پیکر مطهر ان مرحوم طبق وصیت در قبرستان باغ بهشت قم دفن گردید.
منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: