۰

بایدها و نبایدهای انجام حجامت

یک کارشناس طب سنتی گفت: حجامت به‌عنوان یک روش درمانی کارآمد برای پاکسازی بدن محسوب می‌شود، هرچند باید توجه داشت که هریک از روش‌های پاکسازی از جمله حجامت قواعد خاص خود را دارند.
کد خبر: ۱۵۰۹۸۲
۱۳:۵۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶
به گزارش«شیعه نیوز»، سید جواد علوی درباره حجامت اظهار داشت: در طب سنتی ایران حجامت به‌عنوان یک روش درمانی کارآمد در مسیر پاکسازی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرچند باید توجه داشت که هر یک از روش‌های پاکسازی از جمله حجامت، قواعد، موارد کاربرد و موارد منع استفاده خاص خود را دارند که رعایت آنها بسیار ضروری است و عدم توجه به آنها از سوی پزشک، فرد حجامت‌کننده و بیمار می‌تواند موجب عوارض و گرفتاری‌هایی شود و به‌جز شرایط خاص، در هر پاکسازی اول باید مواد زائد برای دفع آماده شود و قوای بدنی نیز برای این امور به‌قدر کافی نیرومند باشد.

وی افزود: حجامت با اینکه می‌تواند بخشی از یک طرح درمانی برای دفع مواد زائد انباشته‌شده در بدن باشد اما به‌جز موارد خاص، نباید بدون تجویز طبیب و پیش از درمان‌های مقدماتی مانند رژیم غذایی و دارویی انجام شود تا مواد زائد قابلیت و آمادگی دفع از راه عروق مویرگی را پیدا کند.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه در باور برخی از مردم، طب سنتی همان حجامت است در صورتی که در هیچ یک از منابع معتبر، برای هر بیمار، در هر فصل و در هر مکان و زمانی حجامت توصیه نشده بلکه انجام حجامت وابسته به شرایط زمانی، سنی و مزاجی افراد است.

علوی خاطرنشان کرد: اگرچه حجامت می‌تواند بخشی از یک طرح درمانی برای دفع اخلاط انباشته‌شده در بدن باشد اما به‌جز برخی استثنائات بسیار خاص و کم‌شایع، نباید پیش از درمان‌های مقدماتی تغذیه‌ای و دارویی انجام شود.

وی اضافه کرد: به‌کار بستن این درمان‌های مقدماتی غذایی و دارویی، بسیار ضروری است زیرا ماده مزاحم، باید قابلیت و آمادگی دفع از راه عروق مویرگی را پیدا کند و به قوامی برسد که قابل ورود به عروق باریک در سطح بدن شود و پس از آن است که در زمان مناسب، می‌توان هدفمندانه آن را از عروق مویرگی سطحی بدن کشید و دفع کرد.

این کارشناس طب سنتی یادآور شد: عمق خراش در حجامت از اهمیت بالایی برخوردار است, اگر عمق خراش بسیار باشد سبب کم‌خونی می‌شود و اگر سطحی باشد حجامت فایده‌ای ندارد؛ بدون در نظر داشتن این ملاحظات، حجامت موجب دفع مواد بی‌زیان و مفید از بدن می‌شود و به ضعف عضو منجر می‌شود.

علوی اذعان کرد: مردم باید برای حجامت به طبیبان متخصص طب سنتی مراجعه کنند که دارای دانش و تجربه کافی پیرامون حجامت هستند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: