۳

شدت گرفتن خصومت علیه شیعیان در ۷ کشور جهان

اقدامات تروریستی علیه شیعیان در ماه می ۲۰۱۷ منجر به مرگ بیش از ۱۲۸ نفر و مجروحیت ۵۰ نفر از شیعیان در گوشه و کنار جهان شده است.
کد خبر: ۱۴۲۵۲۱
۱۳:۵۶ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، اقدامات تروریستی علیه شیعیان در ماه می ۲۰۱۷ منجر به مرگ بیش از ۱۲۸ نفر و مجروحیت ۵۰ نفر از شیعیان در گوشه و کنار جهان شده است. در این ماه همچنین برای نخستین بار در کشور ماداگاسکار خشونت مستقیم علیه شیعیان اتفاق افتاد. بنابراین ضرورت دارد که اقدامات ضدشیعه به عنوان مساله ای فوری، مورد توجه جامعه بین المللی قرار گیرد. به ویژه آنکه با آغاز ماه مبارک رمضان، گردهمایی های شیعیان افزایش می یابد و کشور عربستان و همپیمانان او نیز به سلاح بیشتری دست یافته اند.

در ماه می ۲۰۱۷ حقوق شیعیان در ۷ کشور جهان مورد ظلم و تعدی قرار گرفت: در کشورهای عربستان سعودی، عراق، بحرین، ماداگاسکار، سوئد، فیلیپین و سوریه. این خشونت ها شامل دستگیری، تخریب و وحشیگری، قتل با ابزارهای غیرطبیعی و مجروحیت هستند. شایان ذکر است، خشونت هایی که در این گزارش آمده، خلاصه ای از حوادثی است که گزارش آن به سازمان دیده بان حقوق شیعیان (SRW) رسیده و اقدامات ضدشیعه محدود به این داده ها نمی شود.

عربستان سعودی

در اوایل ماه می، نیروهای سعودی در ساعت ۳ بامداد به شهر عوامیه حمله کردند. با شروع تیراندازی نیروهای سعودی به زیرساخت های شهر، تمام ورودی های آن بسته شد. منابع آگاه خبر از تخریب ۴۰۰ خانه و ساختمان می دهند. نیروهای سعودی به بهانه بازسازی با بولدوزر، هلیکوپتر و تانک های جنگی وارد محله المسوره شدند. استان شرقی عربستان به طور تاریخی مسکن جمعیت شیعه این کشور است. این منطقه از نظر میراث فرهنگی غنی است. گرچه سازمان ملل در مورد تخریب سایت های تاریخی در عوامیه هشدار داده است اما دولت سعودی برای ریشه کن کردن فرهنگ مقاومت که یادگار شیخ نمر-رهبر اعتراضات صلح آمیز که سال گذشته اعدام شد- است، مصمم می باشد.

آمار کشته شدگان در عوامیه به ۵ تن رسیده و بیش از ۱۴ نفر دستگیر شده اند. بیشتر کشته شدگان و افرادی که مورد هدف قرار گرفته اند جوانان هستند. حتی یک کودک ۲ ساله نیز در کنار پدرش کشته شده است.

در ۲۵ ماه می، ۱۴ فعال شیعه به دلیل شرکت در اعتراضات به اعدام محکوم شدند. پس از دستگیری آنها مورد شکنجه جسمی و روانی قرارگرفتند و حق دسترسی به وکیل را ندارند.

محاصره عوامیه منجر به قطعی آب و برق این شهر شده و محدودیت هایی را برای سفر به این شهر و خروج از آن موجب شده است. یکی از ساکنان شهر گزارش داده است که به دلیل محاصره شهر با تانک های جنگی و نیروهای نظامی، هیچ کس جرات خروج از خانه برای رفتن به محل کار، مدرسه یا حتی تهیه غذا را ندارد.

عراق

با یک حمله تروریستی دیگر به کراده عراق، آمار کشته شدگان شیعه این کشور نیز افزایش یافته است. انفجار دو بمب در مناطق شلوغ کراده منجر به مرگ ۸۰ نفر شد. بیش از ۵۰ نفر نیز زخمی و مجروح شدند.

کراده هدف جدیدی برای سازمان های تروریستی نیست. در ماه جولای ۲۰۱۶ نیز انفجار یک بمب در این منطقه منجر به مرگ ۳۲۴ نفر شد که خونین ترین حادثه تروریستی در عراق طی دهه گذشته نام گرفت. حملات دوباره به این منطقه نشان دهنده نبود تدابیر امنیتی است. برخلاف قول هایی که در این باره داده شده اما هنوز مقامات عراقی اقدامات امنیتی را در کراده افزایش نداده اند.

در مجموع در ماه می ۱۱۵ نفر در عراق به دلیل هویت شیعی خود مورد هدف گروه های افراطی قرار گرفتند که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند.

سوریه

با وجود افزایش توجه بین المللی به ناآرامی های سوریه، سوء قصد به جان شیعیان در این کشور ادامه دارد. وسعت احساسات ضدشیعه درون مناطق تحت کنترل داعش با اقدامات این گروهک در شهر حما علنی شده است. در این حادثه ۵ نفر از ساکنان روستای شیعه نشین حما با بدن های جدا شده پیدا شدند. به علاوه ۲۴ نفر از کشته شدگان زنان و کودکان بودند. به طورکلی تعداد اندکی از پیکرها قابل شناسایی بودند که این امر نشاندهنده خصومت و تعرض عمدی نسبت به گروه شیعیان است.

سوئد

مسجد امام علی (ع) که بزرگترین مسجد شیعیان در سوئد محسوب می شود، به آتش کشیده شد به طوریکه دیوارهای خارجی آن تبدیل به خاکستر شدند. در سال ۲۰۱۶ نیز یک مسجد در مالمو سوئد به آتش کشیده شد. مساجد شیعیان هدف های راحتی برای حملات تروریستی ضدشیعه هستند چرا که درهای آنها به روی جوامع بزرگتری باز است. با این حال افزایش هدفگیری مسلمانان شیعه در غرب، هشداری برای توجه به وضعیت این اقلیت است.

فیلیپین و پاکستان

در ماه می شاهد افزایش حوادث تروریستی علیه شیعیان در کشورهای پاکستان و فیلیپین نیز بودیم. در پاکستان سرفراز حسین مورد سوء قصد قرار گرفت. به طور کلی در طی سال های اخیر اقدامات خصومت آمیز علیه شیعیان پاکستان رو به افزایش بوده است.

در فیلیپین، در اثر یک انفجار ۴ نفر کشته شدند. بمب گذاری در نزدیک دفتر ناصر ابینال، پیش نماز شیعیان، منجر به کشته شدن وی و مجروحیت ۶ نفر دیگر شد. در حادثه دیگری نیز ۵ نفر از شیعیان کشته و ۶ نفر زخمی شدند.

درحالیکه مقامات فیلیپین وجود افراط گرایی را رد می کنند اما این کشور توافق نظامی رو به افزایشی با گروهک داعش دارد. حوادث ضدشیعه در این کشور نشاندهنده رواج احساسات ضدشیعه در منطقه می باشد.

بحرین

با صدور حکم اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم، ناآرامی ها در منطقه الدراز شدت گرفت. درگیری بین نیروهای بحرینی و معترضین منجر به مرگ و دستگیری ده ها نفر شد.

با شدت گرفتن درگیری مابین شیعیان بحرین و نیروهای دولتی این کشور از سال ۲۰۱۱، علاوه بر خشونت های مستقیم همچون دستگیری و سلب تابعیت شیعیان، دولت بحرین به روش های دیگری نیز بر این مسلمانان فشار می آورد. منابع آگاه می گویند خطوط تلفن و اینترنت از سوی نیروهای دولتی قطع می شود و امکان استفاده از آنها به ساعاتی اندک در روز محدود می گردد. به علاوه فعالان خواهان دموکراسی در خارج از بحرین گزارش داده اند که خانواده های آنها در داخل بحرین از سوی مقامات مورد آزار قرار می گیرند. در موارد متعدد اعضای خانواده فعالان سیاسی بازداشت شده و از آنها خواسته اند فعالان را از حمایت از دموکراسی در خارج یا داخل بحرین منصرف کنند.

در اواخر ماه می ۱۷ نفر به حبس، ۵ نفر به اعدام، ۳ نفر به حداقل ۱۰ سال حبس و ۸ نفر به سلب تابعیت محکوم شدند. جنایت علیه مسلمانان شیعه در بحرین حتی پس از مرگ نیز ادامه دارد به طوریکه به مراسم بزرگداشت شهدای الدراز حمله شد. به علاوه بسیاری از پیکرها به خانواده های آنها تحویل داده نشد و در مکان نامشخص به خاک سپرده شده اند.

با دسترسی عربستان و دیگر همپیمانان او در حوزه خلیج فارس به سلاح های بیشتر، هراس از شدت خصومت ها علیه شیعیان در منطقه افزایش یافته است.

ماداگاسکار

مهاجمان مسلح یانیش اسماعیل، عضو برجسته جامعه شیعیان ماداگاسکار را ربودند. درحالیکه وی از یک مراسم تدفین به منزل مراجعت می کرد، مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و هنوز مکان او نامعلوم است.

ماداگاسکار کشوری است که جدیدا در آن سوء قصد به مسلمانان شیعه رو به افزایش گذاشته است. درحالیکه تاکنون اقدامات ضدشیعه محدود به آموزش می شد، ناپدید شدن اسماعیل موجب نگرانی از خصومت های احتمالی علیه شیعیان در این کشور شده است.

مصر

گزارش دیگری که به تازگی از سوی سازمان دیده بان حقوق شیعیان منتشر شده حاکی از وضعیت بدشیعیان در کشور مصر دارد. این درحالیست که تاریخ شیعه در مصر طولانی و غنی می باشد. مساله شیعیان در مصر که زمانی اقلیت فراموش شده نامیده می شدند، در میان ناآرامی های سیاسی امروز این کشور گم شده است. تعداد شیعیان مصر همواره در گزارش های دولتی دست کم گرفته می شود به این امید که این جمعیت نادیده گرفته شود. شخصیت های شیعه ای که باورهای مذهبی خود را به زبان می آورند دستگیر و بازداشت می گردند و هویت آنها مورد پرسش قرار می گیرد.

جنایت علیه شیعیان در مصر حتی از سوی پلیس، در مشاغل و محیط های آموزشی نیز دیده می شود و ایشان از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم می گردند. حتی علمای دانشگاه الازهر علنا با دامن زدن به اختلافات فرقه ای، مردم را به منزوی نمودن و به حاشیه راندن شیعیان مصر تشویق می کنند. این اقدامات موجب به حاشیه راندن مسلمانان مصر شده به طوریکه گردهمایی های این مسلمانان به صورت پنهانی برگزار می گردد.

منبع: Shia Rights Watch
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
ما باید شیعه را درست معرفی کنیم در حالی که در همین مورد شیعه را یک چهره ضد دین ضد انسانیت طرف دار کفار و تروریست پرور وحامی کمونیست ودیکتاتورها معرفی کرده ایم.
ناشناس
United States
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
حرف های بی خود این کافر را گه این نسبتها را به شیعیان می دهد چرا چاپ می کنید این گناه به حساب می آید کدام شیعیه عادلی با کفار و تروریست کمونیست. همدست می شود این احمق بی شعور ناشناس بره گمی مذهب شیعه را مطالعه کند شاید گمی یاد بگیرد
ناشناس
United States
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
این ناشناس اولی کافر بی دین است که این تهمتها را به شیعیان می زند یا دریافتی گرفته که این مطالب را ضد شیعیان بنویسد برو بدبخت بزودی به غضب خدا گرفتار می شوی دروغگو