۰
واشنگتن پست:

تشکیل ناتوی عربی مانند رژیم صدام در جهت مقابله با ایران است

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران شبیه به رژیم صدام در زمان ریگان خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۲۳۳۳
۰۹:۱۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران شبیه به رژیم صدام در زمان ریگان خواهد بود.

بر این اساس، موضوع ثابتی که در طول سفر اخیر دونالد ترامپ -- رئیس‌جمهور آمریکا -- به خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت «تهدید از سوی ایران» نامیده شده بود. در واقع محور سفر ترامپ به عربستان سعودی معامله 110 میلیارد دلار اسلحه با پادشاه عربستان بود که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا این معامله را کمک به عربستان سعودی در برابر نفوذ و تهدیدات مرتبط با ایران توصیف کرد.

طبق گفته واشنگتن پست، ترامپ برنامه‌های جدی‌تری برای مقابله با تهدید ایران دارد که مقامات کاخ سفید آن را «ناتوی عربی» نامیدند.

براساس گزارش «مفتاح»، متحدان این طرح در ابتدا عربستان سعودی، ‌امارات متحده عربی، مصر و اردن با پشتیبانی آمریکا و تبادل اطلاعات امنیتی با اسرائیل است.

اگر در حال حاضر این کشورها با یکدیگر برای مقابله با ایران همکاری کنند، هدف از ساخت یک «ناتوی عربی» چیست؟ درواقع چنین حمایتی جزئی از سیاست خارجی دیرینه آمریکا در منطقه است. این سیاست از نظام‌های استبدادی عرب برای مقابله با ایران و تکرار استراتژی منطقه‌ای (جنگ ایران و عراق) استفاده می‌کند.

این گزارش مدعی شد، در سپتامبر 1980 پس از گذشت یک سال از پیروزی انقلاب ایران، اختلافات مرزی دیرینه میان ایران و عراق منجر به ایجاد یک جنگ تمام عیار شد که به طولانی‌ترین جنگ در قرن بیستم تبدیل شد و در جریان آن بیش از یک میلیون نفر کشته شدند.

این درحالیست که طبق قطعنامه 598 عراق آغازگر جنگ و متجاوز معرفی شده است.

گفتنی است؛ امروزه چشم‌انداز استراتژیک تغییر کرده و نگرانی پیرامون کنترل تولید نفت کاهش یافته است در نتیجه انتظار درگیری نظامی مستقیم میان ایران و کشورهای عربی بعید به نظر می‌رسد.

اگر ناتوی عربی ایجاد شود به احتمال زیاد درگیری غیرمستقیمی میان کشورهای عرب با ایران ایجاد خواهد شد. به این ترتیب همانگونه که صدام برای ریگان اقداماتی را انجام می‌داد ناتوی عربی نیز عملکرد مشابهی را برای ترامپ صورت می‌دهد.

این گزارش در پایان افزود: ناتوی عربی علاقمندی‌های آمریکا را در قبال ایران انجام خواهد داد به طوری که نیاز به اقدام مستقیم از سوی آمریکا به حداقل می‌رسد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: