۰

ایست شبکه‌های اجتماعی به ژست آل‌ سعود برای مبارزه با افراط‌گرایی

کد خبر: ۱۴۲۱۹۸
۱۲:۱۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، در حالی که این روزها عربستان سعودی در هیاهوی سفر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور به‌سر می‌برد و به اصطلاح با تأسیس مرکزی بین‌المللی در زمینه «مبارزه با تندروی و تروریسم»! تلاش می‌کند با فرار روبه‌جلو بر وجهه افراط‌گرایانه و تروریست‌پرور خود نقاب بپوشاند، کاربران شبکه‌های اجتماعی، اقدام به بازنشر اسنادی کرده‌اند که پایان‌نامه‌هایی در مقطع کارشناسی ارشد در  دانشگاه اسلامی مدینه منوره و دانشگاه «أم القری» مکه با موضوع تحریک به کشتار شیعیان و تشویق به گردن زدن پیروان مذهب اهل بیت(علیهم السلام) تألیف و دفاع شده است.

ایست شبکه‌های اجتماعی به ژست آل‌ سعود برای مبارزه با افراط‌گرایی

تألیف این پایان‌نامه‌های ضد شیعی از چند جنبه قابل تحلیل و بررسی است، نخست این که در همه جای دنیا مرسوم است که محقق و دانشجویی که می‌خواهد یک پژوهش علمی و یا پایان‌نامه‌ای را بنویسد، ابتدا درباره موضوع تحقیق می‌کند که تکراری نباشد، اما تألیف دو پایان‌نامه با یک موضوع واحد با عنوان «السيف البتّار لرقاب الشيعة الرافضة الكفّار»(شمشیر تیز برای گردن شیعیان کافر) در دانشگاه اسلامی مدینه منوره و دانشگاه «أم القری» مکه جای تأمل است و نشان می‌دهد این جریان از سوی افراد و نهادهایی به صورت هدفمند درحال انجام است.

ایست شبکه‌های اجتماعی به ژست آل‌ سعود برای مبارزه با افراط‌گرایی
پایان‌نامه ضدشیعی در سایت دانشگاه «أم القری» مکه


نکته دوم این که دانشگاه محیطی برای آزاداندیشی و روشنگری، تبادل افکار و اندیشه، بحث و پژوهش است، اما متأسفانه موافقت مدیریت علمی این دانشگاه‌ها و اساتید راهنما و ناظران با نگارش چنین پایان‌نامه‌هایی نشان می‌دهد که افکار و اندیشه‌های ضاله و منحرف وهابیت تنها به دستگاه سلطنتی آل‌ سعود، اعضای شورای علمای ارشد این کشور، مفتیان و نهاد امر به معروف و نهی از منکر عربستان و مؤسسات دینی این کشور محدود نمی‌شود، بلکه خوی وحشی‌گری و اندیشه‌های ضاله وهابیت که دعوت به کشتار شیعیان و کینه‌توزی علیه آن‌ها می‌کند به مراکز و نهادهای علمی نیز رسیده است.

ایست شبکه‌های اجتماعی به ژست آل‌ سعود برای مبارزه با افراط‌گرایی
دفاع پایان‌نامه تحریک به کشتار شیعیان در دانشگاه اسلامی مدینه

در حقیقت، تألیف چنین پژوهش‌هایی در این دو مرکز آکادمیک، تبیین‌کننده فلسفه و رویکرد نظام سعودی در قبال پیروان مذهب اهل بیت(علیهم السلام) است، چرا که تکفیر شیعیان و قراردادن شمشیر بر گردن آن‌ها در هر زمان و مکان یکی از اصول و مبانی فکری و اعتقادی وهابیون تکفیری است.

همچنین، اسنادی که اخیرا و به‌ویژه پس از تأسیس مرکز بین‌‌المللی تندروی و تروریسم در ریاض از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد، نشان داد که هسته تعلیم و تربیت در مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های عربستان مبتنی بر تکفیر پیروان مذهب اهل بیت(ع) است و دعوت به ذبح، کشتار و کافر توصیف‌کردن شیعیان یکی از رویکرد‌ها و اندیشه‌های نظام تکفیری حاکم بر عربستان به‌شمار می‌آید.
به هر حال، این پایان‌نامه‌ها در حالی در این دو دانشگاه دولتی سعودی تألیف و دفاع شده‌اند، که دو نمونه عینی از دعوت به تکفیر و ذبح شیعیان در جامعه آل‌ سعود هستند، این در حالی است که مقامات رژیم سعودی با هدف فریب افکار عمومی و سرپوش‌گذاشتن بر جنایات سال‌های اخیر خود در دفاع و حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تندرو و تکفیری، در مقابل رسانه‌ها و در دیدار با مقامات کشورهای جهان چنین جلوه می‌کنند که خواهان توقف گفتمان تنفر و تروریسم هستند و هفته پیش در پی سفر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به عربستان «مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم و تندروی» در ریاض تأسیس شد.

نابودی شیعیان از سوی آل‌ سعود از دو جنبه نظری و عملی
از سوی دیگر، تألیف چنین پژوهش‌هایی نشان می‌دهد که رژیم سعودی از دو جنبه نظری و عملی کمر به نابودی شیعیان بسته است، نخست این که دولت عربستان از تألیف کتب، مقالات، پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌هایی که در تکفیر شیعیان باشد، حمایت می‌کند و حتی فتواهای منحرف مفتیان وهابی درباره تکفیر شیعیان نیز از سوی رسانه‌های این کشور پوشش داده می‌شود.
نکته دوم این که سعودی‌ها به صورت عملی نیز وارد جنگ علیه شیعیان شده‌اند که در برخی مناطق همچون یمن، بحرین و منطقه «الشرقیه» این کشور به صورت مستقیم و در برخی کشورها از جمله عراق و سوریه نیز از طریق جنگ نیابتی به مبارزه علیه شیعیان می‌پردازند، به طوری که رژیم آل‌ سعود با حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی از جریان‌های تکفیری و تروریستی در کشورهای عراق و سوریه به نوعی به جنگ نیابتی با شیعیان وارد شده و سهم زیادی در تخریب و نابودی زیرساخت‌های این کشورها داشته است.

اگرچه گروه‌های تکفیری و تروریستی همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی مسیحیان را هدف قرار می‌دهند، اما واقعیت امر این است که هدف اصلی این جریان‌های تکفیری که اندیشه‌های ضاله و منحرف وهابیت بن‌مایه فکری و اعتقادی آن‌ها را تشکیل می‌دهد، نابودی شیعیان و پیروان مذهب اهل بیت(علیهم السلام) است.
رژیم سعودی در راستای اقدام و مبارزه علیه شیعیان، به‌صورت مستقیم و علنی شیعیان شرق این کشور و شیعیان بحرین را هدف قرار داده است، به طوری که بیش از 20 روز است که شیعیان بخشی از شهر «العوامیه» در شرق عربستان در معرض محاصره دژخیمان آل‌ سعود قرار دارند و نظامیان سعودی به بهانه واهی مبارزه با تروریسم اقدام به تخریب منازل مسکونی و محل کسب و کار شهروندان شیعی می‌کنند و حتی برق و آب را بر روی ساکنان این منطقه بسته‌اند.

ایست شبکه‌های اجتماعی به ژست آل‌ سعود برای مبارزه با افراط‌گرایی
حمله دژخیمان آل‌ سعود به شهر شیعه‌نشین العوامیه

همچنین، رژیم سعودی با حضور نظامی در بحرین تحت عنوان «نیروهای سپر جزیره»، چندین سال است که در سرکوب قیام مردمی بحرین مشارکت دارد و مردم این کشور را از رسیدن به حقوق مشروع و قانونی خود محروم کرده است.
تعامل با رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن خونخوار و سخت امت اسلام و به ویژه شیعیان، از دیگر اقداماتی است که عربستان سعودی برای مقابله با شیعیان به ویژه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حامی اصلی پیروان مذهب اهل بیت(علیهم السلام) انجام می‌دهد و رژیم سعودی تلاش می‌کند از طریق تقویت ارتباطات نظامی با عربستان به زعم خود در مقابل نفوذ منطقه‌ای ایران بایستد.

فتواهای مفتیان وهابی در تکفیر شیعیان
بخش دیگری از شیعه‌ستیزی آل‌ سعود از طریق صدور فتواهایی در تکفیر شیعیان از سوی مفتیان وهابیت نمود پیدا می‌کند، این در حالی است که علاوه بر شیعیان، اهل‌ سنت میانه‌رو و معتدل نیز فرقه ضاله وهابی را خارج از دایره اسلام می‌دانند و بر این نکته تأکید دارند که افکار و اندیشه‌های منحرف آن‌ها هیچ سنخیتی با تعالیم و آموزه‌های اسلام ندارد.
یکی از مفتیان کینه‌توز وهابی که در فتواهای خود به شیعه‌هراسی پرداخته و مدعی است که خطر شیعیان برای اسلام بیشتر از یهود و نصاری است، «ناصر العمر» است که وی ادعا دارد که شیعیان جز با یک حکومت اسلامی جهادی ریشه‌کن نمی‌شوند و معتقد است که شیعیان پس از برپایی حکومت اسلامی مذکور دو راه دارند، نخست یا این که اسلام را بپذیرند! یا اینکه سر بریده شوند.
عادل الکلبانی، امام جماعت آفریقایی‌الاصل و سیاه‌پوست مسجدالحرام نیز از جمله مفتیان وهابی است که تمام علمای شیعه کافر دانسته و مدعی است که شاید بتوان در تکفیر همه شیعیان تشکیک کرد، اما علما و مراجع شیعه همگی و بدون استثنا کافر هستند.

ایست شبکه‌های اجتماعی به ژست آل‌ سعود برای مبارزه با افراط‌گرایی

همچنین، شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی و رئیس شورای علمای ارشد این کشور نیز عزاداران حسینی را بدعت‌گذار نامیده و مدعی است کسانی که در ماه محرم و روز عاشورا عزاداری و سینه‌زنی به راه می‌اندازند، بدعت‌گذار هستند و تنها ادعای محبت اهل بیت(ع) رسول الله را دارند.

«العجلونی» از دیگر مفتیان وهابی است که در فتوایی علیه شیعیان مدعی شده بود که این فرقه (شیعه)، از شاخه‌های اسلام نیست و به تأیید تمام محققان اسلامی، شیعیان در شمار مسلمانان به حساب نمی‌آیند و باید آنها را تکفیر کرد، زیرا آنها مسلمان نیستند!
همچنین، فرقه ضاله وهابیت در راستای همگامی با کفر جهانی به منظور تضعیف شیعه، پیوسته در حال طراحی توطئه‌های مختلفی بوده که از آن جمله می‌توان به کافر دانستن شیعیان، انتساب شیعیان به یهود، اقدامات تروریستی جهت نا امن کردن مراکز و مراسم مذهبی شیعیان، تشکیل گروه‌های تبلیغی و نظامی علیه شیعیان و ... اشاره کرد.
تأسیس مرکز بین‌المللی مبارزه با تندروی در خاستگاه افراط‌گرایی!
به هر حال در حالی در سفر هفته اخیر ترامپ به عربستان و در حاشیه نشست سران کشورهای اسلامی با آمریکا، به اصطلاح «مرکز بین‌المللی مبارزه با تندروی و تروریسم» تأسیس و هدف آن مبارزه با تندروی و ریشه‌کنی آن عنوان شد که به اذعان بسیاری از علما، کارشناسان، افکار عمومی و آزادگان جهان سرمنشأ و ریشه افراط‌گرایی و تندروی در عربستان سعودی قرار دارد و این کشور با توجه به این که خاستگاه وهابیت است، منشأ اصلی افراط‌گرایی است.
عربستان سعودی از طریق تأسیس این مرکز تنها درصدد است با ایجاد هیاهوی رسانه‌ای، بر جنایات خود در حمایت از جریان‌های تکفیری و تروریستی سرپوش بگذارد.
«ناصر البقمی»، دبیرکل مرکز مذکور که مقر آن در شهر «ریاض»، پایتخت عربستان قرار دارد، در حالی مدعی شد که این مرکز با هدف تکمیل‌کردن تلاش کشورهای اسلامی در طول دهه‌های گذشته در جنگ علیه تروریسم و اندیشه تندروی تأسیس شده که نقش عربستان سعودی در سال‌های اخیر تنها یک نقش منفی و در راستای حمایت از تکفیری‌ها و تروریست‌ها بوده است.

وی همچنین در حالی ادعا کرد که این مرکز دارای قابلیت‌های فنی بی‌سابقه‌ای برای رصد کردن ایدئولوژی تندروی و محتوای افراط‌گرایانه در پایگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها است که ما شاهد هستیم در دانشگاه‌های دولتی این کشور به صورت علنی پایان‌نامه‌هایی در زمینه تحریک به کشتار شیعیان تألیف و دفاع می‌شود و متن این پایان‌نامه‌ها در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مربوط به این دانشگاه‌ها در دسترس قرار می‌گیرد.

همچنین، عربستان سعودی در حالی از نقش این مرکز در مقابله با افراط‌گرایی سخن می‌گوید که اگر این کشور مدارس ترویج این آئین تکفیری را تعطیل کند و اجازه ندهد مفتیان منحرف این کشور فتواهایی در تکفیر گروهی از امت اسلام صادر کنند و جوانان را به پیوستن به گروه‌های تکفیری و تروریستی ترغیب نکند، دیگر نیازی به ایجاد چنین مرکزی نخواهد بود.
در حقیقت رژیم آل‌ سعود با تأسیس این مرکز، سیاست فرار رو به جلو را در پیش گرفته و در حالی از نقش مهم این مرکز در مبارزه با افراط‌گرایی سخن به میان می‌آورد که عربستان مهد پرورش تروریسم و تندروی است و رژیم سعودی در بسیاری از مناطق جهان به‌ویژه در منطقه شرق آسیا اقدام به تأسیس مدارس دینی برای ترویج افکار تکفیری وهابیت می‌کند.


بر همگان واضح و آشکار است که ریشه فکری گروه‌های تروریستی اعم از القاعده، طالبان، بوکوحرام، سپاه صحابه، لشکر جنگهوی، النصره و داعش و ده‌ها گروه تروریستی دیگر از وفرقه وهابیت سرچشمه گرفته و امروزه مقامات کشورهای مختلف در مورد تهدید مدارس ترویج وهابیت هشدار می‌دهند، به طوری که «کارل شویتز ویبای»، سفیر پیشین نروژ در عربستان گفته بود که نقش فراوان عربستان در گسترش ایدئولوژی افراطی کاملا مشخص است، ولی ظاهرا افراد کمی می‌خواهند در این باره صحبت کنند.

وی در کتاب جدید خود به نام «پادشاهی ترور» نوشته است که سعودی‌ها از ثروت نفتی خود برای تامین مالی گسترش وهابیت در سراسر جهان استفاده کرده‌اند و نروژ باید با این موضوع مقابله کند.
در پایان این نوشتار می‌توان گفت که نقش سعودی‌ها در ترویج افکار و اندیشه‌های تروریستی و افراط‌گرایانه و بی‌ثبات کردن منطقه بر همگان مبرهن و اندیشه‌ها و افکار ضاله وهابیت که منشأ فکری و اعتقادی سعودی‌ها را تشکیل می‌دهد کاملا خارج از دایره اسلام است، چرا که حتی صدها نفر از علمای سنی از جمله شیخ الازهر در اجلاسی که شهریورماه گذشته با عنوان «اهل سنت چه کسانی هستند» در شهر «گروزونی»، پایتخت چچن برگزار شد؛ اعلام کردند که وهابیت مروج خشونت و فرقه‌ای خطرناک برای جهان اسلام است و آن را خارج از مذهب اسلامی توصیف کردند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: