۰

تعامل مرکز شیعی بروکسل با کلیسا

امام جماعت مرکز «مهدیه» بروکسل با اشاره به تعاملات این مرکز با نهادهای دینی بلژیک گفت: ما تعامل خوبی با کلیسای کاتولیک بروکسل و کشیش این مرکز داریم.
کد خبر: ۱۴۱۸۶۷
۰۹:۰۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدضیاء‌الدین صالحی خوانساری، امام جماعت مرکز مهدیه بروکسل در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تبیین وضعیت مساجد و مراکز شیعی در این شهر و فعالیت‌های مرکز مهدیه اظهار کرد: بروکسل حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که تقریبا نیمی از آن مسلمان و بیشتر اهل تسنن هستند.

وی افزود: به دلیل تعداد بالای جمعیت مسلمانان در بروکسل، مراکز اسلامی شیعه و سنی زیادی در این شهر فعالیت دارند و در این میان تعدادی از مراکز شیعی مانند مسجدالرضا(ع) که متعلق به مسلمانان لبنانی مراکشی است، مسجد الرحمن( متعلق به مراکشی‌ها) قوی‌تر و فعالانه‌تر عمل می‌کنند.
تعامل خوب مراکز شیعی با مسلمانان اهل سنت
وی با اشاره به تعامل مراکز شیعی با مسلمانان اهل سنت در بروکسل گفت: این مراکز با اهل تسنن ارتباط و تعامل خوبی دارند و چند روز پیش یکی از مسلمانان اهل سنت از سوی مرکز مهدیه بروکسل برای شرکت در همایش تئولوگ‌های مسلمان در اروپا معرفی شد که نشان از تعامل و همکاری مراکز شیعی با مسلمانان مذاهب مختلف دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالحی خوانساری درباره سابقه مسجد «الرحمن» بروکسل گفت: این مسجد سابقه بیشتری نسبت به دیگر مراکز دارد و در دوران دفاع مقدس زمانی که جانبازان شیمیایی نیاز به درمان داشتند و شهید می‌شدند، کمتر مرکزی آن‌ها را می‌پذیرفت، شیخ ادریسی، امام جماعت این مرکز که اهل سنت بوده است، آنان را پذیرفته و رفتاری انسانی در این زمینه داشت.

وی ادامه داد: بعدها امام جماعت مسجد الرحمن شیعه شد و اثرات زیادی بر دیگر مسلمانان گذاشت و به تبع وی تعداد زیادی نیز شیعه شدند.
امام جماعت مرکز مهدیه بروکسل تصریح کرد: امروز امام و اکثر مأمومین مسجد الرحمن شیعه مستبصر هستند ولی همچنان اهل سنت هم در این مسجد مشارکت دارند.
وی گفت: مسجدالرضا هم مسجدی قدیمی در بروکسل است که امام جماعت آن به نام «شیخ عبدالله دهدوه» در حمله داعشی‌ها که مرکز را به آتش کشیدند، به شهادت رسید.
این روحانی ایرانی، مرکز امام حسن(ع) را از دیگر مراکز شیعی فعال در بروکسل برشمرد و ادامه داد: مرکز امام حسن(ع) متعلق به عراقی‌های مقیم بروکسل است، ترک‌زبان‌ها هم در مرکز اهل بیت(ع) این شهر فعالیت دارند، در شهر «انتورپنت» بلژیک مرکز «الغری» را داریم که ترکیبی از عرب‌ها و افغانستانی‌ها هستند که مرکز فعالی است، مسجد پاکستانی‌ها نیز در بروکسل فعالیت دارد، در دیگر شهرها مراکز دیگری نیز فعالند و در مجموع در این مراکز برنامه‌ها در ایام و مناسبت‌های مختلف یا به صورت هفتگی اجرا می‌شود.
فعالیت‌ها و اهداف مرکز مهدیه بروکسل
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به فعالیت‌ها و اهداف مرکز مهدیه بروکسل بیان کرد: یکی از مراکزی که عنوان مسجد ندارد، مرکز مهدیه بروکسل است که در زمینه مذهبی، آموزشی مهارتی، کارگاهی و اجتماعی فعالیت دارد.
وی تصریح کرد: مرکز مهدیه افزایش سطح آگاهی‌های دینی شیعیان بلژیک و ارتباط بین مراکز مختلف شیعیان در این کشور و کشورهای اطراف و تقویت وحدت مسلمانان را نیز در دستور کار قرار داده است.

مطرح‌کردن مباحث اعتقادی شیعه با کشیش بروکسل
صالحی‌ خوانساری به برنامه‌های مناسبتی مرکز مهدیه بروکسل اشاره کرد و گفت: اخیرا در این مرکز به مناسبت نیمه شعبان جشن بزرگ مهدویت با همکاری مراکز شیعی و با حضور «جان وان(jan van)»، نماینده کلیسای کاتولیک بروکسل برگزار شد که استقبال خوبی را در پی داشت.
وی افزود: با این کشیش مباحث زیادی را در حوزه ظهور و منجی مطرح کرده‌ایم و در این زمینه بسیار به هم نزدیکیم و وی در جلسات برگزارشده مدام اظهار می‌کرد که ما مسیحیان نیز مانند شما شیعیان منتظر ظهور منجی هستیم و اگر این انتظار ما از شما بیشتر نباشد، کمتر نیست و ما هم منتظر منجی که به تعبیر مسیحیان حضرت مسیح(ع) است، هستیم.
امام جماعت مرکز مهدیه بروکسل تصریح کرد: نکته بسیار خوبی که جان وان اشاره می‌کرد این بود که چرا ما پیروان ادیان که در کنار هم زندگی می‌کنیم، اما گاهی حتی با هم سلام وعلیک نداریم و این فرهنگ اشتباه است و باید یک مسلمان با مسیحی و یک مسیحی با مسلمان سلام وعلیک و ارتباط خوبی داشته باشد؛ نکته ظریفی که در بخش فرهنگ اخلاق اجتماعی در اسلام هم وارد شده است؛ اما متأسفانه مسلمانان کمتر به آن توجه می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین صالحی‌ خوانساری بیان کرد: در بخش حقوق زنان نیز با این کشیش مباحث متعددی داشته‌ایم و من به وی گفتم که دیدگاه اسلام نسبت به زن، دیدگاه گسترده‌ای است و در این باره اسلام خیلی مظلوم واقع شده و ما معتقد به تساوی حقوق زنان و مردان هستیم؛ اما با تعریف آن، یعنی جایگاهی را برای زنان قائلیم و در مقابل جایگاه دیگری را برای مردان نیز قائلیم و معتقدیم که این دو جایگاه در کنار هم است که می‌تواند به جامعه کمک کند. من درباره این موضوع به آیه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ: و از نشانه‏‌هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏‌انديشند قطعا نشانه‏‌هايى است» اشاره کردم که این‌ها با هم دو وظیفه را دارند و به تساوی یکدیگر باید برای زندگی تلاش کنند و حوزه‌ها مشخص شده است.
وی گفت: در بحث حضور اجتماعی زنان مسلمان هم من برای کشیش بروکسل از حضور حضرت زینب(س) در جامعه دشمنانش و شهری که اهالی آن از دشمنانش بودند و همچنین حضور حضرت زهرا(س) گفتم و این که زن برای ما در فرهنگ اسلامی یک فرد کاربر نیست؛ بلکه کارگزار و کارگشا است.

امام جماعت مرکز مهدیه بروکسل همچنین افزود: در مسئله عدالت‌گستری هم که موضوع جشن انتظار در مرکز بود، جان وان این توجه را داشت که آنچه که امروز زندگی بشر را تاریک کرده، نبودن عدالت و بودن ظلم است و ما انتظار منجی را می‌کشیم تا او عدالت‌گستری کند و در سایه عدالت‌گستری منجی، آرامش به زندگی بشر بازگردد.

فعالیت وهابیت در چند قدمی اتحادیه اروپا
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی‌ خوانساری در بخش پایانی این گفت‌و‌گو با بیان این‌که وهابیت در بلژیک فعالیت گسترده‌ای دارد، افزود: در این کشور وهابیت بسیار گسترده عمل می‌کند و همان‌طور که می‌دانید بیشترین اعزام نیرو برای داعش از این کشور بوده است و آن هم به این دلیل که وهابیت در اینجا فعالیت زیادی داشته و مرکز بزرگی در چند قدمی اتحادیه اروپا دارد.
وی یادآور شد: وهابیت در بلژیک خیلی هزینه می‌کند و در بین مردم تأثیرگذار بوده‌ است. ما با مراکز وهابی هیچ ارتباطی نداریم؛ اما با مراکز اهل سنت در ارتباطیم.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: