۱

ترامپ حقوق بشر در عربستان را به ۱۱۰ میلیارد دلار فروخت!

دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی مهم خود در عربستان "شکوه و عظمت" پادشاهی را تحسین کرد و به صراحت گفت که آمریکا نمی‌خواهد به عربستان به رغم سابقه وحشتناک حقوق بشری‌اش درس علنی بدهد.
کد خبر: ۱۴۱۸۵۹
۰۸:۲۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش «شيعه نيوز»، ترامپ گفت: ما اینجا نیامدیم به مردم کشوری دیگر بگوییم چطور زندگی کنند، چه کاری انجام دهند، چه کسی باشند یا چه دینی داشته باشند.

با این حال عدم اشاره مستقیم به رفتار عربستان در قبال زنان و مخالفان سیاسی در طول سفر دو روزه وی شگفت‌آور بود و او برخلاف این مساله به شکلی گرم خاندان سلطنتی عربستان را پذیرفت.

تنها جایی که ترامپ وضعیت حقوق بشری را تصدیق کرد، تقاضایش از رهبران منطقه برای اتحاد در مقابل سرکوب زنان بود.

یک مقام کاخ سفید بعدا گفت: رئیس‌جمهور آمریکا مساله حقوق زنان را در دیدارهای خصوصی خود با مقام‌های عربستان مطرح کرد و خاطر نشان کرد که مقام‌های دولتی آمریکا این موضوع را در مذاکرات پیش از این سفر مطرح کرده بودند.

این در حالی است که باراک اوباما، و جورج دبلیو بوش، دو رئیس‌جمهور قبلی آمریکا با وجود آنکه روابط نزدیکی با عربستان و دیگر کشورهای با سابقه بد حقوق بشری در خاورمیانه برقرار کرده بودند اما در سخنرانی‌هایشان به شیوه خود هر یک در ارزش‌های آمریکایی و تعاملاتشان با این کشورها از جمله خود عربستان تاکید کرده‌اند.

اوباما در سال ۲۰۱۴ به ریاض رفت و با زن عربستانی که به گسترش آگاهی عمومی از خشونت خانگی در کشورش می‌پرداخت دیدار کرد و جایزه بین‌المللی زنان شجاع را از جانب وزارت خارجه آمریکا به او داد.

او همچنین در اولین سخنرانی خود در سال ۲۰۰۹ خطاب به جهان اسلام اشارات متعددی به دموکراسی و حقوق بشر کرد.

این در حالی است که زنان در عربستان در معرض محدودیت‌های شدیدی از جمله ممنوعیت رانندگی قرار دارند و براساس قوانین عربستان زنان این کشور اگر بخواهند کارهایی مثل سفر، ازدواج یا دریافت گذرنامه انجام دهند باید رضایت نامه نزدیک‌ترین خویشاوند مرد خود را که به ترتیب از پدر به همسر و حتی پسرشان می‌رسد، دریافت کنند.

عربستان همچنین به طور رایج دست به اعدام مجرمین با سربریدن از جمله در مقابل انظار عمومی‌ می‌زنند.

ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز یکشنبه در میزگردی با یک گروه از زنان عربستانی به آنها گفت: در هر کشوری زنان و دختران با موانع فرهنگی، اساسی و سیستماتیک روبرو هستند و این موانع نمی‌گذارند ما زنان به طور کامل در جوامع خود مشارکت کنیم و فرصت‌های واقعی را کسب کنیم و هرکدام از شما می‌دانید که این حقیقت دارد.

کریستین بکرله، یک پژوهشگر عربستان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: ایوانکا ترامپ نتوانسته کلیت قضیه را در عربستان ببیند.

بکرله اظهار کرد: شما در اینجا نیاز به تغییرات سیاسی جدی دارید تا بتوان قوانینی را که جلوی کارکرد زنان را گرفته‌اند، اصلاح کرد. بدون این کار هرگونه سرمایه گذاری بی‌فایده خواهد بود.

برخی قانونگذاران متعلق به هر دو حزب اصلی آمریکا نسبت به اکراه ترامپ از تاکید علنی بر ارزش‌های آمریکایی در سفرهایش به کشورهایی که مردم خود را آزار می‌دهند، اظهار نگرانی کرده‌اند.

آدام اسکیف، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در شبکه سی‌ان‌ان گفت: من فکر می‌کنم وقتی ما از کسانی که به آزار و محبوس کردن مردم از جمله خبرنگاران پرداخته و اجازه به فعالیت پیروان مذاهب دیگر نمی‌دهند، حمایت می‌کنیم، در آن صورت رهبری جهانی‌ها تضعیف خواهد شد. من فکر می‌کنم این یک اشتباه تاریخی برای ما خواهد بود که از این ارزش‌ها فاصله بگیریم.

سناتور مارکو روبیو که سال گذشته میلادی در حزب جمهوری‌خواه آمریکا رقیب انتخاباتی ترامپ بود گفت: او هرگز به دنبال این نبوده که مساله حقوق بشر را با عربستانی‌ها مطرح نکند.

روبیو اظهار داشت: من در سخنرانی خود حتما به این موضوع اشاره می‌کردم.

او ادامه داد: من فکر می‌کنم این در راستای منافع امنیت ملی ما است که از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر حمایت کنیم و بگوییم که به این چیزها یک شبه نمی‌توان دست یافت.

با این حال در سفر ترامپ به عربستان حقوق بشر کاملا کنار گذاشته نشده بود.

رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا که روز شنبه در عربستان به ایران و رئیس‌جمهور جدیدش به دلیل آنچه که سیاست‌های سرکوبگرانه خواند،‌ تاخت، زمانیکه خبرنگاران به پرسش‌های مربوط به سوابق حقوق بشری عربستان  از جمله عدم اجازه به رانندگی زنان در این کشور رسیدند، او واکنشی نشان نداده و آنها را نادیده گرفت.
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
شایدکشورهای دوست برادر همسایه و البته مسلمان ؛ دوستی امریکا را با 110میلیارد خریدن