۰

ترامپ در عربستان چه می‌کند؟

دور از انتظار نیست که بمب‌های خوشه‌ای جزو جنگ افزارهایی باشد که براساس قرار داد تسلیحاتی دولت ترامپ با ریاض آن‌ها را در اختیار عربستان قرار دهند.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۲
۱۵:۵۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
به گزارش «شیعه نیوز»، عبدالباری عطوان نویسنده مشهور جهان عرب در رای الیوم نوشته است: "دونالد ترامپ " رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: " واشنگتن خسارت‌های زیادی برای دفاع از عربستان متحمل شده است. " چند روز پس از انتشار این مصاحبه خبرهایی به گوش رسید که حاکی از آن بود، واشنگتن آماده امضای قرارداد فروش تسلیحات به ریاض است که ارزش آن به چند ده میلیارد دلار می‌رسد. با توجه به اینکه قرار است رئیس جمهور آمریکا اولین سفر خارجی خود را ۲۰ می‌انجام دهد. اکنون این سئوال مطرح است چرا ترامپ ریاض را به عنوان اولین مقصد این سفر انتخاب کرده است؟
 
همزمان با اعلان خبر فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان مجله " دیفنس نیوز " خبر امضای قرار داد سنگین تسلیحاتی بین ترکیه و عربستان را منتشر کرد. این مجله که متخصص صنایع نظامی است، به نقل از وزیر دفاع ترکیه نوشت: این قرار داد بزرگترین صادرات تسلیحاتی ترکیه به عربستان در طول تاریخ این کشور است.
 
این زیاده روی عربستان در امضای قرار دادهای تسلیحاتی دو هدف دارد که اولین آن اقتصادی است. ریاض می‌خواهد با امضای چنین قراردادهایی، اقتصاد آمریکا و ترکیه را تقویت کند و چرخه صنایع نظامی آن‌ها را به چرخش درآورد و با این کار بر وظایف شان بیفزاید، اما هدف دوم، سیاسی است که براساس الزامات جنگ‌های منطقه‌ای استوار است. اکنون عربستان در جنگ یمن و سوریه درگیر است و چه بسا در آینده نه چندان دور در عراق و ایران درگیر نبرد شود.
 
"عادل الجبیر" وزیر خارجه عربستان و سفیر سابق این کشور در واشنگتن پرده از برخی جوانب قرار داد تسلیحاتی این کشور برداشت. وی گفت: "دولت ترامپ اقدامات سریعی برای امضای قرار داد فروش بمب‌ها انجام داد. دولت اوباما بخاطر ترس از کشتار غیرنظامیان یمنی از فروش این بمب‌ها به ریاض خودداری می‌کرد. "
 
این قرارداد جدید شامل تجهیزات نظامی و مهمات آن می‌شود که قیمت آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار است که برخی آن‌ها را یا بیشتر این تسلیحات را دولت قبلی واشنگتن به عربستان نمی‌فروخت چراکه غیرنظامیان یمنی در حملات سعودی‌ها صدمات زیادی متحمل می‌شدند؛ لذا دور از انتظار نیست که بمب‌های خوشه‌ای جزو جنگ افزارهایی باشد که براساس قرار داد تسلیحاتی دولت ترامپ با ریاض آن‌ها را در اختیار عربستان قرار دهند.
 
اطلاعات زیادی که دراختیار ماست نشان می‌دهد، ترامپ به " محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان اطمینان داده که ریاض می‌تواند به حمایت‌های نظامی آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن از طریق اعمال زور حساب کند؛ لذا از حمایت همه جانبه آمریکا دراین زمینه برخوردار خواهد بود. به همین دلیل، می‌توانیم انتظار داشته باشیم حملات جنگنده‌های سعودی افزایش پیدا خواهد کرد و مکان‌ها نظامی و غیر نظامی در عمق خاک یمن هدف حملات جنگنده‌های سعودی قرار خواهند گرفت.
 
چندی قبل محمد بن سلمان در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی گفت: عربستان می‌تواند جنگ یمن را ظرف مدت محدودی به پایان رساند، اما این کار را انجام نمی‌دهد، زیرا از این واهمه دارد که هزاران نظامی سعودی در عملیات زمینی جان خود را از دست بدهند و خانواده‌های بسیاری در سراسر کشور به عزا بنشینند. همچنین این حمله می‌تواند کشته‌های زیادی از غیرنظامیان یمنی بگیرد لذا صبر و مدارا در پایان دادن به این جنگ برتر می‌شماریم و شیوه‌های عادلانه تری در جنگ و کشتار انتخاب می‌کنیم.
 
جنگنده‌های آمریکایی در زمان ریاست جمهوری ترامپ منطقه‌ای در استان "البیضاء" یمن بمباران کردند و مدعی شدند که یکی از پایگاه‌های نظامی القاعده را هدف قرا دادند. بعدا مشخص شد که یک منطقه مسکونی را بمباران کرده اند که در اثر آن ۴۰ نفر از جمله زنان و کودکان جان خود را از دست دادند. دولت کنونی آمریکا جان غیرنظامیان برایش اهمیتی ندارد همانگونه که در دولت اوباما اهمیت نداشت. اگر جان غیرنظامیان برای آمریکا مهم بود، بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای را دراختیار ریاض قرار نمی‌داد تا بر سر شهروندان یمنی بریزد.
 
ترامپ همانند یک تاجر تسلیحات از ریاض دیدن خواهد کرد و سود این فروش به جیب آمریکا واریز خواهد شد و به نظر نمی‌رسید نیازمند تلاش زیادی برای فروش ده‌ها میلیارد دلاری سلاح به عربستان باشد. خزانه دولت ریاض بر روی جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه باز است. اگر این خزانه خالی شد، شرکت‌های بزرگ دولتی مانند شرکت نفتی آرامکوی سعودی، سابک و مجتمع‌های ینبع و الجبیل آماده فروش هستند. به علاوه، عربستان دارای ذخایر زیر زمینی مانند طلا و نقره است. این ثروت‌ها به تمامی خواسته‌های آمریکا بدون هیچ کم و کاستی پاسخ می‌دهد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: