۰

ترامپ در سوریه چه می‌خواهد؟

یک هفته نامه آلمانی در مطلبی حمله موشکی آمریکا را عملیاتی دانست که درباره انگیزه‌ها، مشروعیت و هدف آن تردید و ابهام‌های زیادی وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۹۵۷۲
۰۹:۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۶
به گزارش «شیعه نیوز»، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی با اشاره به حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه این پرسش را مطرح کرد که ترامپ در سوریه چه می خواهد؟ تکروی های ترامپ در سوریه نگرانی هایی را درباره هرج و مرج و آشفتگی های بیشتر در این کشور ایجاد کرده است. البته حتی حزب رئیس جمهور آمریکا هم در این باره مات و مستاصل مانده است چرا که انگیزه، مشروعیت و هدف از حمله موشکی آمریکا مشخص نیست.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب این پرسش ها را مطرح می کند که این عملیات چه نتیجه ای داشت؟ آیا آن بیش از تنها یک نمایش عمومی پرهزینه برای ترامپ بحران زده بود؟ آیا از این پس راه حل درگیری های سوریه تسریع یا دشوارتر می شود و اتفاق بعدی چیست؟ ترامپ تا به حال هیجان انگیزترین کارهای خطرناک در عرصه سیاست خارجی را به انجام رسانده است.

 اشپیگل در ادامه نوشت: موشک های توماهاک آمریکا  پایگاه نظامی الشعیرات ارتش سوریه را که به زعم آمریکا از آنجا حملات شیمیایی علیه منطقه "خان شیخون" سوریه انجام گرفته بود را هدف قرار داد. پس این یک اقدام تلافی جویانه مستقیم بود. کاخ سفید این مسئله را تایید کرد که به ارتش روسیه حدود نود دقیقه قبل از این حمله هشدار داده بود چرا که در الشعیرات همچنین نیروهای روسی استقرار داشتند. مسکو نیز به نوبه خود به سوری ها هشدار داده بود. آسیب ها در این حمله موشکی بسیار محدود بود و باند فرودگاه در این پایگاه هوایی آسیبی ندیده بود به گونه‌ای که نیروی هوایی سوریه دوباره حملات جدیدی را از این پایگاه هوایی انجام دادند. پس این عملیات از نظر نظامی به ندرت تاثیری داشته است. از طرفی این حمله نظامی از نظر سیاسی نیز نقش بازدارندگی برای بشار اسد نداشته است.

 البته سخنگوی ترامپ تهدید به عملیات های نظامی بیشتری کرده بود اما مدت کوتاهی پس از این تهدیدها  بار دیگر تغییر موضع داده و تاکید کرد که هیچ تغییری در نگرش ما نسبت به سوریه ایجاد نشده است.

اما در اینجا هیچ کس نمی دانست که این موضع (که آمریکا از آن دم می زند) چگونه به نظر می رسد و بعد از حمله موشکی ترامپ به سوریه هم تردیدها بیشتر شد. دولت آمریکا البته  از یک حمله منحصر به فرد و تکرار نشدنی سخن گفته است، اما برای اقدامات بیشتر تحت فشار قرار دارد و این پرسش ها مطرح می شود که چه اتفاقی می افتد اگر اسد همچنان به راه خود ادامه دهد؟ هدف نهایی چیست؟ بخصوص فرمول آشکاری از طرف ترامپ نه در سخنرانی اش برای ملت و نه در نوشته اش به کنگره که نشان دهنده طرح استراتژِیکی باشد دیده نمی شود.

 پس در اینجا اعلام سیاست آمریکا فعلا به دیگران از جمله وزیر امور خارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل واگذار می شود که البته در سخنان و موضع گیری های آن ها هم تناقض وجود دارد. هر دوی آن ها تا چندی پیش خواهان پایبندی به اسد بودند و بعد از آن از یک تغییر رژیم در سوریه سخن به میان آوردند. همچنین این مسئله همچنان باز باقی می ماند که مبارزه با داعش و سیاست پناهندگان آینده آمریکا چگونه به نظر می رسد. جلسه توجیهی پنتاگون با سناتورها و اعضای کنگره نیز هیچ شفافیتی در این باره ایجاد نکرد.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) برای یک دیدار دولتی به مسکو سفر می کند. این یک دیدار همراه با ناراحتی است، واشنگتن این انتقاد را به مسکو وارد می کند که برای حملات شیمیایی در سوریه مسئول است. روسیه نیز بعد از حمله موشکی آمریکا به سوریه از تجاوز به کشوری مستقل، نقض قوانین بین المللی و آسیب بزرگ به روابط مسکو- واشنگتن سخن گفت.

به اعتقاد کارشناسان حقوقی و قانونی تکروی ترامپ در سوریه اقدامی احتمالا غیر قانونی بوده است. همچنین ترامپ در سال 2013 درخواست کرده بود که سلفش اوباما باید قبل از حمله نظامی علیه سوریه موافقت کنگره را جلب کند و حالا در جایی که خود این مسئولیت را بر عهده گرفته به گونه‌ای دیگر رفتار می کند.

اشپیگل در بخش پایانی این مطلب نوشت: همچنین درباره دلایل آمریکا برای حمله موشکی به سوریه نیز تردید هایی وجود دارد. کاخ سفید اسد را برای این حمله شیمیایی مسئول می داند، در حالی که بازرسان مربوطه سازمان ملل هنوز به نتیجه ای در این باره نرسیده‌اند. 
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: