۰

سیاست عربستان در عراق تغییر نمی‌کند

مدیر خبرگزاری النخیل عراق با بیان اینکه مقامات ریاض مسئول رفتارهای خبیثانه سفیر خود در بغداد هستند، گفت: با جایگزین شدن یک سفیر جدید در بغداد، سیاست عربستان در عراق تغییر نمی کند.
کد خبر: ۱۲۸۲۰۳
۲۰:۲۹ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، وزارت خارجه عراق چندی پیش به دلیل اظهارات مداخله جویانه ثامر السبهان سفیر عربستان سعودی در بغداد، خواستار معرفی یک سفیر جدید در این کشور توسط ریاض شد. در همین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با «علی الحکیم» مدیر خبرگزاری «النخیل» عراق انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد:

علی الحکیم با بیان اینکه سفیر سعودی در بغداد به هیچ وجه یک فرد دیپلماتیک نیست، گفت: السبهان کاملا از فضای دیپلماتیک به دور است و در تمامی اموری که هیچ ارتباطی به وی ندارد دخالت می کند.

وی همچنین اظهار داشت: سفیر سعودی در بغداد همواره اظهارات خبیثانه ای را که رنگ و بوی طایفه گرایی دارد، مطرح می کند. وی با طرح اینگونه اظهارات به دنبال پیاده سازی توطئه هایی است که برخی کشورهای خارجی برای عراق تدارک دیده اند.

مدیر خبرگزاری النخیل در ادامه افزود: ثامر السبهان در حال حاضر به عنوان سفیر سعودی در عراق از هیچ مقبولیتی در میان مردم و مسئولان برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه تغییر سفیر عربستان سعودی در عراق به هیچ وجه سیاست های ریاض در قبال بغداد را تغییر نخواهد داد، گفت: این مقامات عربستان سعودی هستند که بر اقدامات اشخاصی امثال ثامر السبهان نظارت می کنند؛ در واقع السبهان تنها یک بازیگر است که نقشه های ریاض را عملیاتی می کند این مقامات عربستان سعودی هستند که بر اقدامات اشخاصی امثال ثامر السبهان نظارت می کنند؛ در واقع السبهان تنها یک بازیگر است که نقشه های ریاض را عملیاتی می کند بر همین اساس باید گفت که سیاست های خبیثانه عربستان سعودی در قبال عراق تغییر نخواهد کرد، بلکه تنها این اشخاص هستند که در ظاهر، تغییر می کنند.

حکیم همچنین ضمن رد اظهارات سفیر سعودی در بغداد مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق، گفت: وقتی ایران به دعوت رسمی دولت مرکزی بغداد اقدام به اعزام مستشاران نظامی به عراق کرده است، این به معنای دخالت نیست. 

وی در همین زمینه افزود: نکته بعدی این است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون به اشکال مختلف از دولت و ملت عراق در نبرد با تروریسم دفاع کرده است. این در حالی است که در نقطه مقابل، عربستان سعودی به صورت رسمی از تروریست های تکفیری داعش حمایت می کند تا جان و ناموس مردم عراق را به غارت ببرند.

مدیر خبرگزاری النخیل عراق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش «حشد الشعبی» در این کشور، اظهار داشت: حشد الشعبی یک نیروی ضربتی در عراق است و حتی در منطقه محسوب می شود. این گروه تاکنون اقدامات ستودنی را در حفظ تمامیت ارضی عراق انجام داده است.

وی افزود: عربستان سعودی تاکنون تلاش زیادی را برای ضربه زدن به حشد الشعبی انجام داده است؛ با این وجود، نه عربستان و نه هیچ طرف دیگری قادر نیست گروهی را که به فتوای آیت الله سیستانی تشکیل شده است، زمین گیر کند.

الحکیم در ادامه اظهار داشت: تاکنون هزاران نفر از نیروهای حشد الشعبی جان خود را در حال حفظ عراق فدا کرده اند. به اعتقاد من حشد الشعبی از این پس نیز به عنوان یک قدرت بازدارنده باقی خواهد ماند.

این فعال رسانه ای عراق همچنین شیعی بودن ساختار حشد الشعبی را رد کرد و گفت: حشد الشعبی از افراد شیعه، سنی، کُرد، ترکمانی و ایزدی تشکیل می شود و طبق آخرین آمار در حال حاضر ۱۵ هزار عراقی سنی در این گروه حضور دارند. بنابراین کسانی که نگاه فرقه گرایانه به حشد الشعبی دارند، در واقع به دنبال زیر سؤال بردن این گروه هستند.

وی همچنین ضمن مهم توصیف کردن نقش حشد الشعبی در عملیات آزادسازی شهر موصل، گفت: بدون شک حشد الشعبی نقش برجسته ای در عملیات آزادسازی شهر موصل ایفا خواهد کرد. به اعتقاد من سال ۲۰۱۶ نه تنها سال نابودی داعش در موصل، بلکه در تمامی خاک عراق است، چراکه داعش دیگر جایی در عراق ندارد.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: